بعد از همه‌گیری کرونا و خانه‌نشین شدن بیشترمان، دلتنگی برای سفر هم  کم‌کم راهش را به قلبمان باز کرده. سوالی که مدام از خودمان می‌پرسیم این است که تا کی قرار است در خانه بمانیم و پایمان را از شهر بیرون نگذاریم؟

البته که هرنوع سفر در این دوران ریسک ابتلا به کرونا دارد و بهترین و امن‌ترین کار همان ماندن در خانه است. اما ما می‌خواهیم در این مقاله که برگرفته از وبسایت پینورست است، مقاصد سفری را معرفی کنیم که کمترین خطر را دارند. حالا چطور این مقاصد و شهرها را پیدا کنیم؟

قبل از انتخاب مقصد، نقشه همه‌گیری کرونا را چک کنید

نقشه همه‌گیری کرونا به ما نشان می‌دهد که در حال حاضر شهرها از نظر خطر ابتلا به کرونا در چه وضعیتی هستند. در این نقشه رنگ قرمز یعنی خیلی پرخطر، نارنجی پرخطر، زرد خطر متوسط و آبی کم‌خطر. طبیعتا شهرهای آبی برای سفر در این شرایط مناسب‌تر هستند. بسته به زمانی که قصد سفر دارید، وضعیت شهرها هم متفاوت است. البته به جز دوره‌هایی که موج جدید شروع می‌شود و اکثر شهرها در وضعیت قرمز و نارنجی هستند. اما یک الگوی ثابتی برای شهرهای کم‌خطر و پرخطر وجود دارد؛ هرچه شهرها بزرگ‌تر باشند، درصد ابتلا هم بیشتر است. اما شهرهای کوچک‌تر و روستاها، به‌خاطر رفت‌وآمد کم‌تر، درصد مبتلایانشان هم کم‌تر است. اما همچنان تاکید می‌کنیم که نباید صرفا به این الگوها اتکا کرد و فقط نقشه پراکندگی مبتلایان می‌تواند جواب دقیق بدهد.

شهرهایی را انتخاب کنید که کمتر مسافرخیز هستند

بعضی شهرها همیشه برای سفر پرطرفدارند. مثل شهرهای استان‌های مازندران و گیلان. یا مشهد و اصفهان و جزایر جنوبی کشور. تهران هم که پایتخت است و همیشه پررفت‌وآمد. بهتر است بگردید دنبال شهرهایی که کمتر برای سفر انتخاب می‌شوند. یا روستاها و دهات‌های کم رفت و آمد. بعضی شهرها هم توی بعضی فصل‌ها خلوت‌تر هستند. مثلا توی زمستان کمتر می‌روند اردبیل و توی تابستان کم‌تر جنوب را برای سفر انتخاب می‌کنند. پس اگر تابستان جنوب را برای سفر انتخاب کنید و زمستان اردبیل، ریسک کمتری کرده‌اید.

جاهای بکر را پیدا کنید

بعضی جاها هستند که یا هنوز کشف نشده‌اند یا اگر هم شده باشند، کم‌تر شلوغ می‌شود. معمولا این مقصدها یا توی طبیعت هستند یا روستاهای خیلی کوچک و دور افتاده. که اتفاقا هم دیدنی هستند و هم کم‌خطر. مثلا جایی مثل رشت از آن شهرهای شلوغ است که با همه زیبایی‌اش بکر حساب نمی‌شود. یا جزیره قشم و هرمز. برای سفر در روزهای همه‌گیری کرونا، سراغ جاهایی بروید که خبری از مسافران و حتی آدم‌های دیگر نیست. مثلا اگر بروید چند روز در یک کلبه جنگلی با امکانات زندگی کنید، خطر خیلی کمتری تهدیدتان می‌کند تا اینکه بروید وسط یک شهر شلوغ اقامتگاه رزرو کنید.

توی تعطیلات سفر نکنید!

تعطیلات از هر نوعش که باشد، اوج سفر آدم‌هاست. چه تعطیلات ساده‌ی آخر هفته‌ای و چه تعطیلات نوروز و خرداد و تابستان. تا می‌توانید از سفر در این زمان‌ها خودداری کنید و برنامه سفرتان را برای روزهای غیرتعطیل بچینید. گاهی اوقات در تعطیلات حتی همان جاهای بکری هم که فکر می‌کنیم تا حالا کشف نشده و اصلا کی تا اینجا می‌آید هم شلوغ و خطرناک است. حالا که بین سفر رفتن‌هایمان اینقدر فاصله افتاده، پس می‌توانیم مرخصی‌هایمان را کنار بگذاریم برای یک سفر در طول هفته.

از طبیعت غافل نشوید

طبیعت هم از آن جاهای بکری است که گفتیم. حالا می‌تواند هم جنگل و دشت باشد و هم کوهستان و کویر. می‌توانید توی طبیعت کمپ کنید و چادر بزنید. اما خب به هرحال کمپ کردن هم از نظر بهداشتی می‌تواند خطرهای خودش را داشته باشد. اگر اهل کمپ نیستید و می‌خواهید مطمئن‌تر سفر کنید، اقامتگاه‌ رزرو کنید. مثلا رزرو کلبه در جنگل از آن راه‌هایی است که کمترین خطر را در روزهای همه‌گیری و بیماری دارد. می‌توانید از سایت‌های اجاره سوئیت ارزان قیمت مثل پینورست هرجا که خواستید دنبال جایی برای ماندن باشید. از کلبه و بوم‌گردی تا آپارتمان مبله و ویلای استخردار.

بهترین مقصد سفر در همه‌گیری کرونا یک خانه امن است

مهم‌ترین نکته در سفر در روزهای همه‌گیری این است که خانه‌ای امن پیدا کنید. گاهی حتی پیدا کردن یک اقامتگاه با امکانات رفاهی و تفریحی خوب، می‌تواند کافی باشد تا کمتر از خانه بیرون بروید یا حتی اصلا از خانه بیرون نروید! اگر هدف از سفر، عوض شدن حال و هوا و خوش‌گذرانی باشد، خب چه چیزی بهتر از پیدا کردن جایی که همه این‌ها را با هم داشته باشد؟ مثلا یک ویلای استخردار. یا یک ویلای ساحلی. یا خانه‌ای مبله با امکانات تفریحی. یا یک خانه روستایی که به جنگل و دشت هم نزدیک باشد. همه این‌ها گزینه‌هایی هستند که می‌تواند برایتان یک سفر امن بسازند. پس می‌توانید قبل از هر چیز بگردید دنبال سایتی که بتوانید مناسب خواسته و نیازتان اقامتگاه رزرو کنید.

پینورست، پلتفورم اجاره روزانه اقامتگاه

پیشنهاد ما این است که برای اجاره اقامتگاه حتما یک سری به سایت پینورست بزنید. در ضمن در مجله گردشگری پینورست می‌توانید قبل از سفر در مورد دیدنی‌های مهم مقصد سفرتان کلی اطلاعات جذاب و مهم کسب کنید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که ایده‌ی پینورست چطور شکل گرفته است؟ داستان بچه‌های پینورست از یک سفر دسته‌جمعی دوستانه به شمال شروع می‌شود. وقتی که دنبال جای بکری می‌گشتند که ده سال قبل پاتوقشان بوده اما به جایش با ساختمان‌های تازه روبه‌رو شدند؛ ساختمان‌های خالی با درهای بسته و با حفاظ‌هایی که آن منطقه بکر را پنهان کرده بودند، بدون هیچ میزبانی که آن‌ها را بپذیرد.

آنجا بود که تصمیم می‌گیرند چیزی بسازند که دیگر هیچ تکه‌ای از بهشت‌های روی زمین گم نشود و این همان‌ جایی ست که پینورست وارد قصه می‌شود. پینورست یک سایت اجاره اقامتگاه هست که می‌توانید انواع اقامتگاه را در آن پیدا کنید و رزرو کنید. از اجاره ویلا و آپارتمان مبله گرفته تا اقامتگاه بوم‌گردی و کلبه‌جنگلی همگی در پینورست پیدا می‌شوند.

پینورست چه کمکی به سفر بی خطر می‌کند؟

همان‌طور که گفتیم، گاهی اجاره یک کلبه در دل جنگل یا یک ویلا با امکانات کامل ریسک کمتری برای سفر دارد. در این حالت لازم نیست از خانه بیرون بروید یا با افراد زیادی در ارتباط باشید. این اقامتگاه‌ها را می‌توانید در پینورست به راحتی پیدا کنید و یک سفر بی‌خطر را برنامه‌ریزی کنید.

راه‌حل دوم اما جالب‌تر است. پیشنهاد می‌کنیم  از واحدهای استریل پینورست استفاده کنید. اقامتگاه‌هایی که با شرایط خیلی خاص و استاندارهای ویژه ضدعفونی و استریل شده‌اند و از لحاظ ایمنی شرایط فوق‌العاده‌ای دارند. پینورست تضمین کرده است که این واحدها با پروتکل‌های سخت‌گیرانه ضدعفونی شده‌اند.

علاوه بر این هنگام ورودتان به این واحدهای استریل، پک‌های بهداشتی شامل ماسک، پد الکلی، ست روبالشتی و ملحفه یک‌بار مصرف در اختیارتان قرار می‌گیرد.  پینورست یک خط ویژه تماس تلفنی هم دارد که می‌توانید از طریق آن موارد بهداشتی را گزارش دهید تا تیم پینورست در اسرع وقت پیگیری و برطرف کند.