به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایلنا، سرهنگ علیمحمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا درباره تبلیغات تزریق واکسن کرونا در فضای مجازی گفت: یکی از موضوعات به ویژه در این فضا که مردم نیاز به تزریق واکسن دارند، تبلیغات تزریق و فروش واکسن در فضای مجازی است و مشاهده میکنیم که برخی افراد سودجو در صفحاتی در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی اقدام به تبلیغ و فروش واکسن در مدلهای مختلف با قیمتهای بالا کردهاند.
تبلیغات واکسن کرونا در فضای مجازی صرفا کلاهبرداری است
وی ادامه داد: هم وزارت بهداشت و هم سازمان بهداشت جهانی اعلام کردهاند که چندین میلیون نسخه واکسن تقلبی کرونا در دنیا وجود دارد و با توجه به اینکه راههای ورود واکسن به کشور از فرایند خارج از شبکه نداریم و خرید و فروش واکسن در دنیا و در کشور ما یک فرایند مشخص و دولتی دارد، احتمال اینکه بسیاری از این واکسنها جعلی و تقلبی باشند، وجود دارد.
همچنین ممکن است فرایند انتقال این واکسنها به کشور درست نبوده و این واکسنها حتی در صورت اصل بودن به دلیل عدم رعایت فرایند انتقال به کشور کارایی خود را از دست داده باشند. ضمن اینکه آن چیزی که ما از نظر پلیسی به آن توجه میکنیم این است که عمده این تبلیغات کلاهبرداری است و قطعا واکسنی وجود ندارد و صرفا برای کلاهبرداری اینترنتی این تبلیغات و صفحات ایجاد شده است.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا تصریح کرد: واکسن اگر از مبادی رسمی وارد کشور شود، قطعا از طریق وزارت بهداشت معرفی میشود یا اگر شرکتهایی بخواهند در این زمینه ورود کنند، قطعا وزارت بهداشت نام آنها را اعلام خواهد کرد و اینگونه نیست که شرکتی بخواهد در فضای مجازی واکسن بفروشد و تزریق واکسن را تبلیغ کند. بنابراین این صفحات و تبلیغات غیر از کلاهبرداری چیز دیگری نیست.
شناسایی و برخورد با سایتهای فروش واکسن در فضای مجازی
سرهنگ رجبی در پاسخ به این سوال که با سایتها و تارنماهایی که در این زمینه فعالیت میکنند برخورد شده است، گفت: مواردی شناسایی شدهاند و برخی از این سایتها که جنبه کلاهبرداری داشتهاند به مراجع قضایی معرفی شدهاند.
شکلگیری صفحات یا کانالهایی در فضای مجازی برای تقلب در امتحانات
وی همچنین در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره کانالها و صفحاتی که در فضای مجازی در خصوص تقلب در امتحانات و فروش سوالات امتحانی و کنکور فعالیت میکنند، تصریح کرد: یکی از دغدغههایی که رهبر معظم انقلاب دارند و چند وقت پیش به آن اشاره کردهاند همین موضوع تقلبها و فروش سوالات بود. البته بیشتر موضوع تقلب مطرح است که به صورت اینترنتی انجام میشود تا فروش سوالات. با توجه به اینکه بسیاری از امتحانات و آزمونها به صورت اینترنتی برگزار میشود، متاسفانه حتی در برخی از دانشگاهها نیز دیده شده است که برخی گروهها شکل گرفتهاند و در ازای دریافت مبلغی پول به جای دانشآموزان یا دانشجویان امتحان میدهند یا اینکه در زمان امتحان، دانشجویان و دانشآموزان را پشتیبانی میکنند و برای این کار مبالغ بالایی نیز دریافت میکنند.
شناسایی و برخورد با کانالهای تقلب در امتحانات
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا تصریح کرد: آن چیزی که در قالب فروش سوالات است، عمدتا کلاهبرداری بوده و ما موارد متعددی در سالهای گذشته داشتیم که تصاویر سوالات سالهای پیش از آن را به فروش رسانده و از این طریق اقدام به کلاهبرداری کرده بودند. ما موضوع رصد و شناسایی کانالهایی که در حوزه تقلب در امتحانات به صورت مجازی فعال هستند را در دستور کار قرار دادهایم و در آینده نزدیک گزارشهایی در خصوص اقدامات انجام شده و دستگیریهایی که در این حوزه داشتیم را اعلام میکنیم.
افزایش حجم پروندهها در پلیس فتا در خصوص رمز ارزها
سرهنگ رجبی همچنین درباره رمز ارز گفت: موضوعاتی که در ذیل رمز ارزها اتفاق میافتد، در سه الی ۴ گروه خلاصه میشود. یک گروه شامل افرادی هستند که هیچ دانش و آگاهی لازم در این حوزه ندارند. این افراد شناختی نسبت به فضای مجازی و امنیت آن و حتی رمز ارزها نداشته و صرفا به دلیل تبلیغاتی که در فضای مجازی دیدهاند وارد این عرصه شدهاند. عدهای نیز مبالغی پول به افراد دیگری دادهاند که برایشان رمز ارز خریداری کنند و بدون شناخت لازم از نظر فنی و امنیتی پولهایشان را به افرادی دادهاند که این افراد نیز اقدام به کلاهبرداری کردهاند و نه رمزارزی خریداری شده و نه پولی باقی مانده است و با این بهانه از آنها کلاهبرداری شده است.
وی ادامه داد: گروه دیگر نیز افرادی هستند که دانش کافی فنی در این زمینه نداشتهاند و از یک مرجعی مقداری رمزارز خریدهاند اما باز به دلیل اینکه مهارتهای فنی و امنیتهای لازم را نداشتند کیف پولشان و یوزر پسوردشان را از دست داده و از آنها سرقت شده است و عملا هیچ امکان دسترسی به کیف پولشان و حسابهای کاربریشان نداشته و از این روش متضرر شدهاند.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا خاطرنشان کرد: عدهای دیگر نیز وجود دارند که این افراد فریب تبلیغات گسترده فضای مجازی را خورده و در صرافیهایی ثبتنام کرده و رمزارزهایی خریداری کردهاند که هیچ وجود خارجی نداشته و همه آنچه به آنها گفته شده، کلاهبرداری بوده است. بسیاری از افراد به واسطه تبلیغات که معمولا در قالب شرکتهای هرمی انجام میشود و در قالب سرمایهگذاریهای پانزی شکل گرفته، سرمایههایشان را از دست دادهاند و در صرافیهایی سرمایهگذاری کردهاند که این صرافیها یک شبه ایجاد و روز بعد جمع شده است و عملا هیچ سودی پرداخت نشده است. باید برای این نوع کلاهبرداریها شکایتهای بینالمللی تنظیم شود و فرایند آن طولانی است.
سرهنگ رجبی با بیان اینکه این موضوعاتی است که در حال حاضر رایج است و حجم پروندههایی که به پلیس فتا از این نوع شکایات ارجاع میشود، زیاد شده است، خاطرنشان کرد: پلیس فتا نیز این آمادگی را دارد به پروندههایی که از سوی دستگاه قضایی در حوزه رمزارز به پلیس فتا ارسال شود را رسیدگی کند و در حد توان برای احقاق حقوق مردم اقدام کند. اما نکته مهم و توصیه اصلی ما به مردم این است که با توجه به اینکه هنوز قوانین مشخصی در این حوزه در کشور وجود ندارد و مردم شناخت کافی از آن ندارند در ورود به این حوزه احتیاط کرده و به صرف تبلیغات در شبکههای اجتماعی به این فضا ورود نکنند چراکه بسیاری از این تبلیغات کاذب است و عملا سودهایی که گفته میشود به افراد پرداخت نمیشود و اصلا وجود خارجی ندارد.
افزایش تبلیغات کانالهای شرطبندی در پایان فصل فوتبال
وی همچنین در خصوص برخورد با سایتهای قمار و شرطبندی گفت: برخورد با سایتهای قمار وشرطبندی سالها است که در پلیس فتا در دستور کار قرار دارد و از سال ۹۲ که شیوههای اولیه شرطبندی در فوتبال در فضای مجازی شکل گرفت پلیس فتا اقدامات موثری داشته و با بخش زیادی از این سایتها برخورد کرده است.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۹ پروندههای متعدد در این خصوص تشکیل و باندهای بسیاری از این حوزه شناسایی و منهدم شدهاند و کارهای بزرگی در این حوزه انجام شده است. همچنین همکاری خوبی در این زمینه بین قوه قضائیه و بانک مرکزی و پلیس فتا برای پیشگیری از وقوع جرم در این حوزه انجام شد. همچنان موضوع برخورد با سایتهای قمار و شرطبندی در دستور کار جدی پلیس است و اگر موردی در این زمینه مشاهده شود قطعا با جدیت با آن برخورد میشود.
سرهنگ رجبی تصریح کرد: معمولا در آخر فصل فوتبال حجم تبلیغات برای جذب مخاطب به سایتهای شرطبندی بیشتر میشود و نیاز است که اطلاعرسانی کافی در این خصوص انجام شود تا افراد فریب تبلیغات را نخورند.