تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۰

مهدی قدمی: اینجا محدودیت سرعت نداریم. برای اینکه بتوانیم با سرعت هزار کیلومتر در ساعت سوار ماشین زمان شویم و به موفقیتی که آرزویش را داریم برسیم، باید ده تا از شگردهای افزایش سرعت را در این بزرگراه به‌کار ببندیم تا از بقیه جلوتر باشیم.

   شگرد نهم: لحن جذاب

   اولین کلمه هایی که به زبان می‌آوریم، لحن سخن گفتن ما را مشخص می‌کند. بنابراین صدای ما باید آرام، منظم و نیرومند باشد؛ تمام این خصوصیات برای شنونده جذاب است. لحن سخن گفتن ما نباید بیش از حد بلند یا کوتاه باشد. باید کلمه ها را پشت سر هم به کار ببندیم و روی کلمه ها و جمله های مهم تکیه کنیم. همانطور که می‌دانید اغلب مردم در ابتدا از لحن سخن گفتن ما پی به شخصیت ما می‌برند و در باره ما قضاوت می‌کنند. کیفیت صدا نشان دهنده میزان احساسات ماست. ترکیب مناسبی از سرعت کلام و زیروبم صدا توجه دیگران را به خود جلب می‌کند. مانند فردی که از ترس جیغ می‌کشد و یا تماشاچیان یک مسابقه فوتبال که تیم مورد علاقه‌شان را تشویق می‌کنند. با تمرین و به دست آمدن تجربه می‌توانید لحن صدای خود را به هر اندازه که می‌خواهید تغییر دهید. درست مانند یک خواننده اپرا و این گونه می‌توانید آدم های زیادی را مجذوب خودتان کنید.

کاریکاتور از لاله ضیایی

   برای تقویت حنجره و پرورش صدای خود نفس عمیقی بکشید و اجازه بدهید عضله های گردن و تارهای صوتی شما شل شود. سپس نوشته ای را با صدای بلند و  هر باربا  زیر و بم و سرعت متفاوت بخوانید. پس از ضبط کردن روی نوار و گوش دادن آن، این کار را آنقدر ادامه بدهید تا کیفیت زیر و بم صدای شما قابل پسندتان باشد.

   برای اینکه لحن بیان ما تاثیر بیشتری داشته باشد، حداقل دوبار در روز باید به  نحوه بیان کردن حرف‌هایمان توجه کنیم و  عکس‌العمل دیگران را هم ببینیم.

برچسب‌ها