گروه اجتماعی: کارگران با توافق با کارفرمایان‌شان می‌‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند.

براساس ابلاغ قانونی بیمه‌شدگان، همه صندوق‌های بازنشستگی با استفاده از شرایط توافقی می‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت‌، براساس این ابلاغ  بیمه شدگان همه صندوق‌های بازنشستگی تا پایان برنامه چهارم توسعه مشمول تسهیلات در نظر گرفته شده برای بازسازی نیروی انسانی در قانون تسهیل نوسازی صنایع کشور می‌شوند.

به‌منظور کمک به بازسازی و بهینه کردن ترکیب نیروی انسانی شاغل در کشور، درصورتی که کارفرمایان با استفاده از روش توافقی یا حکمیت کارگروه نمایندگان دولت، تامین اجتماعی و تشکل‌های کارفرمایی و کارگری با کارکنان خود  برای پرداخت پاداش پایان خدمت به توافق برسند، کارکنان تعدیل شده می‌توانند از بیمه بیکاری برخوردار شوند.

رئیس‌جمهوری پس از موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام با استفساریه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه مواد 9 و 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور، شامل تمام بیمه‌شدگان صندوق‌های بازنشستگی می‌شود؛

قانون تفسیر و اصلاح مواد 9 و 10 را به وزارتخانه‌های صنایع و معادن و رفاه و تامین اجتماعی جهت اجرا ابلاغ کرد.

براساس این گزارش، مواد 9 و 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور در اسفند ماه سال 1385 تا پایان برنامه چهارم توسعه، جهت حمایت از صنایعی که دارای انباشت نیروی انسانی هستند یا نیاز به جایگزینی نیروهای موجود با نیروهای جدید دارند، تمدید شده است.

همچنین کارفرمایان، درصورت ایجاد هر اشتغال جدید می‌توانند یکی از کارکنان با 25 سال سابقه پرداخت بیمه خود را بازنشسته کنند.

ابلاغ افزایش مستمری تامین اجتماعی

سرانجام میزان افزایش مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شد.
هیات وزیران با افزایش حداقل 5/17 درصدی مستمری بازنشستگان، از کار افتادگان و بازماندگان بیمه شدگان تامین اجتماعی از ابتدای سال 1387 موافقت کرد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در همین زمینه گفت: مابه‌التفاوت افزایش 5/17درصدی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان، از پنجم شهریور جاری و همراه با حقوق شهریور ماه، به‌صورت یکجا پرداخت می‌شود.

حسینعلی ضیایی افزود: با افزایش 5/17 درصدی حقوق مستمری‌بگیران، حداقل حقوق دریافتی آنها 235 هزار تومان است که با احتساب حق عائله‌مندی و بن کالا، این رقم به حدود 300 هزار تومان در ماه افزایش می‌یابد.

هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت رفاه و تامین اجتماعی، همه مستمری‌های بازنشستگی، از کار افتادگی و مجموع مستمری بازماندگان (جمع مستمری پرداختی به بازماندگان) را که تا پایان سال 1386 برقرار شده‌اند، به میزان 5/17 درصد مستمری استحقاقی اسفند ماه 1386، افزایش داد.

براساس این مصوبه، حقوق مستمری‌بگیرانی که مستمری آنها بدون لحاظ ترمیم موضوع ماده 111 قانون تامین اجتماعی طی سنوات قبل از سال 1386 برقرار شده است، علاوه بر این افزایش به ازای هر سال کامل دریافت مستمری، معادل  4/0 درصد حداقل مستمری سال 1387، پرداخت می‌شود.

براساس ماده111 قانون تامین اجتماعی، میزان مستمری ‏ازکارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری پرداختی به بازماندگان مشمول ‏این قانون، در هر سال نباید از حداقل مزد کارگر عادی در آن سال کمتر باشد.

به این ترتیب، مستمری‌بگیرانی که طی سال‌های گذشته حقوق آنان براساس ماده 111 قانون تامین اجتماعی ترمیم نشده است، براساس مصوبه جدید دولت به ازای هر سال دریافت مستمری از افزایش 4/0درصدی حداقل مستمری سال 1387 برخوردار می‌شوند.

همچنین، جهت رعایت اصل دوران بیمه‌پردازی و حمایت از مستمری بگیران سالمند و پر سابقه، به مستمری‌بگیرانی که مازاد بر 25 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند  و مستمری آنها قبل از سال 1386 برقرار شده است، علاوه بر افزایش‌های تعیین شده، به نسبت هر سال مازاد بر 25 سال معادل 4/0درصد حداقل مستمری سال 1387 پرداخت می‌شود.
در همین راستا، این افزایش‌های 4/0 درصدی در مجموع نباید از مبلغ یک میلیون ریال بیشتر شود.

بیمه درمانی پسران تا 22 سالگی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز برای رفع ایراد شورای نگهبان نسبت به لایحه اصلاح سن فرزندان ذکور در برخورداری از خدمات درمانی مصوب کردند که  فرزندان پسر تا سن 22 سالگی از این خدمات برخوردار باشند.

براساس تبصره این مصوبه، پس از سن 22 سال با کسر 27هزار و 500 ریال بابت هر فرزند از سرمایه‌گذار، فرزندان او می‌توانند از خدمات درمانی آن صندوق بهره بگیرند.

در جلسه علنی دیروز مجلس، لایحه اصلاح سن فرزندان ذکور مشمولین صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ها در برخورداری از خدمات درمانی که از شورای نگهبان به‌دلیل مغایرت با اصل 75 قانون اساسی به مجلس اعاده شده بود،  در دستور کار قرار گرفت و در نهایت نمایندگان با 176 رای این ایراد را رفع کردند.

براین اساس، حد نصاب سن برخورداری از خدمات درمانی برای فرزندان ذکور مشمولین صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تامین اجتماعی و سایر صندوق‌های بیمه و بازنشستگی از تاریخ تصویب این قانون، شرایط عدم‌اشتغال به کار به 22سال افزایش یافته و از سن مذکور به بعد نیز خدمات درمانی آنان مطابق ضوابط جاری صندوق‌های متبوع
خواهد بود.

نرم افزار بازنشستگی پیش از موعد

خبر دیگر در حوزه تامین اجتماعی حاکی است که نرم افزار اجرایی مربوط به آیین نامه بازنشستگی پیش از موعد هفته آینده در شعب سراسر کشور اجرایی می‌شود.

مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: در حال حاضر این نرم افزار در شعبه‌ای از استان یزد و شعبه دیگری از استان گیلان به‌طور پایلوت راه‌اندازی شده است.

رضا معینی با اشاره به مشکلات شعب در استفاده از این نرم افزار ابراز امیدواری کرد که تا پایان این هفته استفاده از این نرم افزار نهایی شود.