شرکت مترو تهران در ۲سال اخیر با تشکیل کارگروه «ساخت داخل» موفق به شناسایی ۱۲۲ تولید کننده داخلی شد و توانست با همکاری آنها تجهیزات و تاسیسات شبکه مترو را تامین و از خروج ارز جلوگیری کند.

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرعامل شرکت مترو تهران در آستانه افتتاح ۲ ایستگاه باقرخان و شهرک آزمایش با بیان این که بخش قابل توجهی از تجهیزات این ایستگاه ها از توسط سازنده های داخلی تامین شده است، گفت: «با توجه به اهمیت تامین به موقع تجهیزات شبکه مترو که تا ۶۵ درصد هزینه های احداث هر کیلومتر از خطوط را شامل  می شود، استفاده از توان صنعتگران داخلی و بومی سازی تجهیزات مترو در سال های اخیر در اولویت قرار گرفت. به همین دلیل با تشکیل کمیته ساخت داخل و ایجاد سامانه آنلاین سازندگان و تامین کنندگان مورد تایید شرکت مترو، تولیدکنندگان داخلی را شناسایی و تجهیز ایستگاهها را به آنها واگذار کردیم.»
علی امام در ادامه با اشاره به این اتکا به توانمندی های نیروی کار ایرانی، خوشبختانه در دوران اوج تحریم های اقتصادی روند توسعه شبکه مترو پایتخت را متوقف نکرد، افزود: «در این رابطه تجهیزات ویژه مورد نیاز شبکه مترو با کارکرد سنگین شامل پله برقی، آسانسور، فن تهویه، رکتیفایر، باتری، الکتروموتور ضد حریق، اتوماسیون پست های برق فشار قوی، گیت های ورود و خروج، سیستم های مه پاش تهویه، سوزن و کراس اوور، دمپر، سایلنسر، سیستم های بچینگ، شارژر، اینورتر، سرکابل و مفصل، یو پی اس، تجهیزات پست های برق فشار قوی جی آی اس، سیستم مدیریت تجهیزات ایستگاه و ... از طریق سازندگان داخلی تامین شد و ضمن کاهش هزینه تکمیل ایستگاه ها و خطوط، در زمینه اشتغال نیروی کار داخلی نیز گام هایی برداشته شد.»
علی امام در پایان تاکید کرد: «اوج تلاش های صورت گرفته در زمینه بهره مندی از توان تامین کنندگان و صنعتگران ایرانی در دوره اخیر، طراحی و تولید یک رام قطار ملی مترو طی ۱۸ ماه و داخلی سازی ۸۵ درصد بود که خوشبختانه اواخر سال گذشته به ثمر نشست و بار دیگر ثابت کرد که با تکیه بر ظرفیت متخصصان بومی، می توان در بسیاری از صنایع پیچیده خودکفا شد.»