معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در استان خراسان رضوی تنها دو مورد مثبت ابتلا به سرخک ثبت شده که از اتباع خارجی ساکن در مشهد بودند، گفت: واکسیناسیون در مشهد طبق برنامه زمانبندی‌شده در دو بیمارستان که به عنوان مراکز پاک معرفی شدند انجام می‌شود.

دکتر مهدی قلیان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین، با اشاره به این‌که در حال حاضر بر اساس آمار سامانه سینا پوشش واکسیناسیون در خراسان رضوی بیش از ۹۷ درصد ثبت شده است، افزود: با این وجود از خانواده و اطرافیان این دو مبتلا به سرخک نمونه آزمایش تهیه شده که تماما منفی بوده، همچنین حدود ۳۰ نفر از اطرافیان این دو بیمار نیز واکسینه شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل خاصی در رابطه با بیماری سرخک در خراسان رضوی وجود ندارد، اما در بیمارستان‌های فوق تخصصی کودکان «اکبر» و «شیخ» در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک، آزمایشات لازم انجام شده و به تهران فرستاده می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: اگر در طرح دیده‌وری بیماری سرخک، تعداد مبتلایان از حد انتظار بیشتر شود در هر گروه سنی خاصی که گروه مدیریت بیماری‌ها اعلام کند، واکسیناسیون انجام می‌شود.

وی افزود: موادر مشکوک به سرخک از همه‌جای استان به بیمارستان‌های اکبر و شیخ که مرکز فوق تخصصی کودکان مشهد هستند اعزام می‌شوند، به همین علت در این دو بیمارستان هیچ‌گونه خدمات کرونایی انجام نمی‌شود.

قلیان با اشاره به اینکه، این ادعا وجود دارد که به خاطر شیوع ویروس کرونا و ترس مردم از حضور در بیمارستان‌ها، پوشش واکسیناسیون کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: از ابتدای سال ۹۹ تعدادی از مراکز بهداشتی به‌ویژه در مشهد به عنوان مراکز پاک معرفی شدند که هیچ‌گونه آلودگی کووید ۱۹ در آنها و جود ندارد و خدمات درمانی برای بیماران مبتلا به کرونا در مراکز مخصوص دیگری انجام می‌شود. این مراکز برای مراقبت مادران باردار و واکسیناسیون کودکان طراحی شدند که در این مدت افت زیادی در مراجعه این گروه وجود نداشته است.

وی افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان خراسان رضوی در شرق کشور و این‌که کشور افغانستان پوشش مناسبی در واکسیناسیون ندارد، ۱۴ مورد بیماری‌های سندروم تب‌دار و همچنین بیماری کرونا در مرزهای استان با کشور همسایه به طور جدی رصد می‌شود.

این مقام مسئول اعلام کرد: واکسیناسیون در کل کشور طبق برنامه و زمان‌بندی خاص بدون هیچ مشکلی پیش می‌رود و با توجه به این‌که ۲۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی در اطراف شهر مشهد ساکن هستند، این واکسیناسیون‌ها برای آنها نیز به شکل رایگان انجام می‌شود.  

قلیان در پایان گفت: به مردم استان توصیه می‌کنیم در مورد واکسیناسیون کودکان حسایت به خرج بدهند و زمان انجام تزریق را به تعویق نیندازند.  مراکز واکسیناسیون، پاک و ایمن هستند و هیچ آلودگی‌ای در رابطه با کرونا ندارند.