کمبود واکسن‌های وارداتی برای تزریق دُز دوم واکسن کرونا در مازندران سبب شده که عمده دریافت‌کنندگان این واکسن مانند سایر استان‌ها در زمان مقرر دُز دوم را دریافت نکنند.

به گزارش همشهری آنلاین، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون عمومی در مازندران با اشاره به انجام نشدن نوبت دوم واکسیناسیون برای افرادی که در اولویت دریافت واکسن بودند به همشهری آنلاین گفت: تزریق واکسن به گروه‌های اولویت‌دار بر اساس برنامه کشوری در حال انجام است. اما فعلا با توجه به وارد نشدن واکسن‌های خارجی به کشور تزریق دُز دوم تعدادی از داوطلبان با تأخیر مواجه شده است که با وارد شدن واکسن به سرعت انجام می‌شود.

دکتر قاسم اویس افزود: تا کنون حدود ۲۱۵ هزار دُز واکسن وارداتی کرونا شامل واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک به مازندران تحویل داده شد که تمام این مقدار تزریق شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: از ۲۱۵ هزار دُز دریافت شده حدود ۱۹۰ هزار دُز مربوط به نوبت اول تزریق بود و ۲۵ هزار دُز دیگر در نوبت دوم به افراد دارای اولویت طبق نوبت و اولویت تزریق شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: برای نوبت دوم واکسن آسترازنکا فعلا زمان داریم. اما نوبت دوم سینوفارم و اسپوتنیک فرا رسیده که منتظر وارد شدن واکسن و توزیع سهمیه استانی هستیم. البته اخیرا دستورالعملی مبنی بر ممکن بودن تأخیر یک ماهه برای تزریق سینوفارم مطرح شده است.

اویس اظهار کرد: قرار بود سه میلیون دُز واکسن وارد کشور شود که هنوز این اتفاق نیفتاد و منتظریم تا پس از وارد شدن محموله واکسن‌ها نوبت دوم واکسیناسیون را ادامه دهیم.

وی درباره واکسیناسیون با واکسن داخلی در طرح مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن مشترک اریان و کوبا نیز اظهار کرد: شهرهای ساری و بابل در جمع هشت شهر اجرای کارآزمایی بالینی این واکسن قرار داشتند که در هر شهر سه هزار داوطلب واکسن کنژوگه را دریافت کردند. قرار است تزریق دُز دوم این واکسن از فردا -۱۹ خرداد- در مازندران آغاز شود.

به گفته وی انجام انجام نوبت دوم واکسیناسیون در مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کنژوگه یک هفته طول می‌کشد.