همشهری آنلاین: اسفندیار رحیم مشایی با ارسال نامه‌ای به دکتر غلامعلی حداد عادل به ابهامات و پرسش‌های اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص برخی اظهارات اخیر خود پاسخ داد.

به گزارش ایرنا متن کامل این نامه بدین شرح است:

"برادر گرامی جناب آقای دکتر حدادعادل
ریاست محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام
نظر به طرح برخی پرسش ها و ابهامات نسبت به بیان اینجانب در موضوع دوستی ایران با همه مردم جهان و از جمله مردم سرزمین های اشغالی از سوی برخی از اعضای محترم آن کمیسیون لازم است نکاتی چند را مزید استحضار یادآور شوم.

1) موضع نظام جمهوری اسلامی ایران در قبال رژیم اشغالگر قدس در عین قاطعیت بسیار منطقی است. مخالفت صریح ایران با رژیم مذکور از ابتدای انقلاب اسلامی مبتنی بر مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم بوده و در تمام دوران گذشته به روشنی بیان و تعقیب شده و در آینده نیز قابل تغییر نیست. رژیم مذکور فاقد مشروعیت سیاسی و قانونی است و از این رو امکان شناسایی و رسمیت دادن به آن بکلی منتفی است. سیاست کلی جمهوری اسلامی در این باب روشن است.

چنانچه مقام معظم رهبری بارها و از جمله در هفته جاری در دیدار با سفرای جمهوری اسلامی ایران تصریح فرمودند و آن این است که باید با برچیده شدن رژیم نامشروع مذکور ، امکان تعیین سرنوشت به مردم فلسطین داده شده تا آنان اعم از مسمان ومسیحی و یهودی و .... خود آزادانه به تعیین سرنوشت خویش اقدام و نظام سیاسی حاکم بر سرزمینشان را انتخاب نمایند.

 این سیاست روشن اسلامی و انقلابی ایران عزیز است و همه دولت ها باید در همین چارچوب عمل کرده و تدابیر لازم را برای دفاع از حقوق حقه مردم فلسطین اتخاذ نمایند. دولت نهم راسخ تر از همیشه خود را موظف به این امر خطیر دانسته و سرسوزنی از این موضع الهی و انسانی عقب ننشسته و نخواهد نشست و به مقاومت محقانه مردم فلسطین متعهد و نسبت به پیروزی نهایی مردم مظلوم فلسطین یقین داشته و آن را قریب الوقوع می داند.

2) سیر مقاومت مردم فلسطین و تداوم انتفاضه در حالی صورت گرفته است که استکبار جهانی هزینه بسیاری برای بقا و توسعه اشغالگری پرداخته است و اکنون یقین دارم که به لطف الهی و عنایات امام عصر (عج) نتایج مقاومت بزرگ مردم فلسطین و لبنان و پشتیبانی های ملسمانان و آزادیخواهان جهان و بویژه حمایت های معنوی ملت رشید و انقلابی ایران در تمام سالیان دراز گذشته مانع از تحقق منویات پلید صهیونیسم جهانخوار شده است، بلکه اکنون به جرات می توان گفت که فلسفه وجودی رژیم غاصب و اشغالگر منتفی است و از مدت ها پیش یکبار با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و یکبار دیگر در پایان جنگ سی و سه روزه با شیبی تندتر در سرازیری سقوط و انهدام و در آستانه محو و نابودی قرار گرفته است و به اعتقاد اینجانب چنانچه در گذشته بارها بر آن تصریح کرده ام، اسراییل مرده است، تنها تشییع آن را به تاخیر انداخته اند.

 نتیجه بخش بودن این مقاومت تاریخی حقیقت درخشان و در عین حال مبارکی است که در سایه ایمان به خدا و باور مندی به مکتب جهاد و شهادت به دست آمده است. حقیقتی که امروز بر همگان و از جمله مستکبران جهان و نیز سرکردگان خودفروخته برخی کشورها آشکار و منکشف است.

3) مواضع برحق و صریح رییس محترم جمهوری در قبال رژیم منحوس مذکور که موجبات روشنی چشم و شادی قلب همه مستضعفان عالم و بویژه مسلمانان جهان شده یکی از افتخارات دولت نهم است.

بویژه که با طرح سوالات اساسی در موضوع هولوکاست و پرده برداشتن از منویات صهیونیسم جهانی اثبات عدم مشوروعیت رژیم اشغالگر را در منظر جهانیان جلوه گر ساخت و بی پایگی و بی اساس بودن ساختار آن را به ادبیاتی عالمگیر بدل ساخت. بطوری که امروز دامنه فهم جهانی از مکری تاریخی به شدت گسترش یافته و علاون بر سرزمین های اسلامی دیگر سرزمین ها را در نوردیده است و اکنون جهانیان دریافته اند که چرا باید طرح هرگونه پرسشی نسبت به یک حادثه که در حدود هفتاد سال گذشته روی داده است، امروز موجب نگرانی شدید قدرت های فاسد باشد تا آن را جرم دانسته و راه ورود پژوهشگران و اندیشمندان حقیقت یاب را در باره چند و چون آن حادثه ببندند و اجازه گفتگو در آن باب را به احدی ندهند.

آنان در تمامی سالهای گذشته و بویژه پس از طرح تردید در ماهیت هولوکاست کوشیدند تا با طرح اتهام رواهی دشمنی ایران با یهودیان ، اذهان را از کشف واقعیت مکر خود منحرف سازند و بدین ترتیب به جای مشتی صهیونیست، جامعه بزرگتری را در برابر مبارزان و مجاهدان حقیقت جو قرار داده و با سوء استفاده از نفوذ و قدرت یهودیان، هزینه های مبارزه با صهیونیسم را افزایش دهند.

 این البته موضوع مهمی است که مجاهدان و نیز رهبران جمهوری اسلامی ایران بخوبی آن را شناخته و تا حد ممکن در عمل مورد توجه قرار دادند. اکنون یکبار دیگر تاکید می کنیم که ایران و اسلام خواستار همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان همه ادیان است، چنانچه در طول تاریخ و نیز اکنون، نمونه بارز و برجسته ای از این مسالمت بوده است. پیام ایران به مردم همه جهان پیام دوستی و مهر است و بین مردمان و قدرتمداران و سردمداران تفاوت قائل است. دامنه این نیک اندیشی و دقت نظر تا بدانجا گسترده است که همواره حتی مردم یهودی و مسیحی سرزمین های اشغالی را نیز شامل بوده است.

چنانکه مقام معظم رهبری در تبیین راهبرد منطقی جمهوری اسلامی ایران جهت حل مسئله فلسطین و در جهت تعیین تکلیف یهودیان و مسیحیان ساکن سرزمین های اشغالی ریختن آنان به دریا و یا اتش زدن آنان را که از ناحیه برخی شخصیت های سیاسی شهیر عرب مطرح شده است، با ذکر نام آنان، مطرود دانستند. امروز براساس نظر کارشناسان و از جمله بیان ریاست محترم جمهوری در دیدار با سفرا در هفته جاری بسیاری از ساکنان غیرمسلمان این سرزمین (که عمدتا از عناصر فقیر و ضعیف بوده و از نقاط مختلف دنیا و از جمله آفریقا و با امیدهای واهی بدانجا کوچ داده شده اند ) نیز از داشتن امنیت و ارامش مایوس و از رژیم منحوس مذکور ناراضیند.

مبارزه با ظلم وظیفه همگان است و یاری رسانده به ظالمان نیز مشارکت در ظلم است . از این رو همه پشتیبانان صهیونیست هادر داخل و خارج سرزمین های اشغالی، شریک جنایات صهیونیست ها بوده و بطور طبیعی مشمول مبارزه و جهاد برای احقاق حق مبارزان فلسطینی و لبنانی و ... در بازپس گیری سرزمین اشغال شده خود هستند.

در عین حال در مقام تبلیغ و ارشاد این صدای انقلاب اسلامی ایران بلکه انقلاب جهانی اسلام است که با اعلام دوستی جهانی همگان را به همراهی برای توسعه عدالت برای تحقق صلح پایدار جهانی فرامی خواند. بدیهی است در چنین مقامی در دنیا همه حق دارند این پیام را بشنوند تا بلکه با رجوع به فطرت آن را باور کنند و به مکتب رحمت پیامبر خاتم ( ص) بگروند. رژیم منحوس علاوه بر عدم مشروعیت سیاسی از مقبولیت اجتماعی نیز برخوردار نیست.

 سوءاستفاده و بلکه استفاده اجباری و یا اکراهی رژیم از بخش زیادی از مردم یهودی آن سرزمین نمی تواند هرگز مبنایی برای مقبول جلوه دادن آن رژیم باشد و چنانچه پشتیبانی سیاسی و نظامی قدرت های بزرگ از رژیم مذکور برداشته شود همگان خواهند دید که صهیونیست ها در همان سرزمین تا چه اندازه حقیر و تنها باقی خواهند ماند.

این نکته مهمی است که توجه به ان یک ضرورت و استفاده از آن در جهت تفکیک در صفوف و تضعیف جبهه دشمن نشان تدبیر و خردورزی در مبارزه است زیان ناشی از موجودیت رژیم اشغالگر، فراگیر و جهانی است و ادامه ماندن آن به صلاح هیچکس جز صهیونیست های ضدبشریت نیست و خسارات ناشی از اراده صهیونیست ها پیش از هرکس متوجه مردمی است که در سرزمین های اشغالی زندگی می کنند، از این رو مبارزه جهانی با رژیم مذکور به نفع صلح جهانی و از جمله به صلاح همان مردم است، بدیهی است که صلح امروز از طریق مبارزه مردم فلسطین و فردای پیروزی با پذیرش حق انتخاب فلسطینیان (اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی ) در تعیین سرنوشت خود میسر است.

 مقاومت رو در روی فلسطینیان، مجاهدات و مبارزات حزب ا... و سایر نیروها و پشتیبانی‌های جهانی و از جمله حمایت های معنوی همیشگی ایران از مواضع آن مجاهدان ضمن آنکه هدف مشترک مبارزه با صهیونیسم جهانی را دنبال می کند، اما هر کدام ادبیات خود را دارند و این مسئله مهم و در عین حال روشنی است.

 ایران اکنون دیگری جنگ با هیچ کشوری نیست و بنای حمله به هیچ یک از کشورها را نداشته و ندارد ، ولی چنانچه از هر ناحیه ای مورد تهاجم قرار بگیرد، قاطعانه به محابا از خود دفاع خواهد کرد و توانایی کامل برای دفاع از خود را دارد . ایستادگی ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس درس بزرگی برای همگان بود که چون نام خدا را ببری و بران ایستادگی کنی فرشتگان بر تو نازل می شوند و بدین ترتیب شاهد نصرت و پیروزی را در اغوش خواهش کشید. ملت ایران ملتی مومن ، آبدیده، آزموده، مقتدر و در عین حال بسیار مهربان و بشردوست است.

پیام این ملت به همه جهان نفی جنگ و خشونت، اقامه عدل و قسط و توسعه صلح و ازادی برای کمال و تحقق مراکت بشری است.

 این پیام جهانی است و استثنا بردار نیست. این منطق رحمت برای عالمیان است . منطق مکتب جهان بین و جهانگیر اسمی است که از رهگذر تبلیغ صحیح موثر و پاسخگویی به نیازهای نوین بشر جهانی می شود.

امروز بسیار خرسندیم که فرصت و فضا برای بیان زیباترین و مترقی ترین پیام فراهم امده است. در هنگامه تحیر فلسفه ها و مکاتب مادی، دیدگاه اسلام ناب محمدی (ص) که در مکتب حیاتبخش تشیع جلوه گری دارد فرصت می یابد تا خود را به جامعه جهانی معرفی کند.

تارمز ایران مسئول است تا برای ارائه ثروت عظیمی که خداد در جریان تاریخ به او سپرده است با دنیای انسانی ، هرچه بیشتر و گسترده تر ارتباط یابد و از رهگذر تعامل عالمانه و الهی - انسانی، اندیشه های تابناک و کارساز خود را برای ارضای درون ادمیان و اداره امور جامعه بشری عرضه نماید. جامعه ای که امروز بیش از هر زمان دیگری تشنگی خود را فریاد می کند. امروز دیگر نظامات سیاسی جهانی نمی توانند فقر و ضعف خود را بپوشانند و ملت ها و جوامع مایوس از آنها در جستجوی حقیقت، آشکار آنها را بر نمی تابند. اعتراضات گسترده مردم در دنیا و حتی آمریکا نشانه جداشدن روز افزون مردم از اردوگاهی است که زورمداران دهها سال و بلکه چند قرن روح و جسم مردم را در آن به زنجیر کشیده اند. درک این حقیقت و استفاده از این فرصت، مسئولیت سنگین همه حق طلبان و مردم آزاده و مومن است و در این میان سهم مردم و علمای این سرزمین بیش از دیگران است.

و اما سخن پایانی انکه بکارگیری نام اسراییل پس از عبارت حتی صرفا و صرفا برای بیان فراگیر بودن پیام دوستی ملت ایران به همه احاد مردم در جهان است. بدیهی است این کلمه امروز نه تنها در منظر نگاه سیاسی ملت ما بلکه در دنیا منفورترین واژه ای است که شناخته می شود.

 این واژه امروز یادآور نژادپرستی، نگاه ضدبشری، خیانت و خشونت و مکر و فریب است و اینجانب با همه دلسوزان هم عقیده ام که در فرهنگ این سرزمین هرگز جایی برای این واژه سیاسی وجود نخواهد داشت و هرچند برخورد سیاسی برخی سست عنصران و واماندگان و منفعلان و بریدگان راهی برای شکاف در صفوف انقلابیون و ارزشمداران جستجو کرده است، اما این مکری است که به نتیجه نخواهد رسید و آفتاب حقیقت درخشان تر از انست که پاره ابری را یارای ایستادگی در برابر آن باشد.

برادر شما-اسفندیار رحیم مشایی