همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: فرنچایز چندرسانهای اغلب شامل بازاریابی متقابل در بیش از یک رسانه است. برای صاحبان استودیوها و سازندهها، هدف از افزایش سود از طریق تنوع (فیلم و کتاب و بازی) میتواند سودآوری تجاری را افزایش دهد و احساسات و هویت قوی در مصرف کنندگان ایجاد کند. در معنای ساده ترفرنچایز چندرسانهای به یک کلکسیون از آثار هنری-سرگرمی مانند فیلم، سریال تلویزیونی، بازی ویدئویی یا غیر-ویدئویی، کمیک، رمان و غیره گفته میشود که همه آنها حول محور یک داستان یا شخصیتهای آن ساخته شدهاند. ماتریکس، نابودگر، فضای مرده و وارکرافت نمونههایی از یک فرنچایز چندرسانهای هستند.
با این حال اغلب به فرانچایز اصطلاح ساده تر "تعامل و همکاری رسانه" گفته میشود. این اصطلاح عمدتا برای توصیف اقتباس محبوب یک اثر در فیلم استفاده میشود ، مانند مجموعه کتابهای محبوب حماسه گرگومیش که پنج فیلم حماسه گرگومیش از آن اقتباس شده است.
فرنچایز رسانهای معمولاً از طریق محبوبیت یک شخصیت یا یک جهان داستان در یک رسانه گسترش می یابد. این روند بعداً توسعه یافت که در آن حق امتیاز به صورت همزمان در اشکال مختلف رسانه راهاندازی میشود. به عنوان مثال ، فیلم ماتریکس: بارگذاری مجدد (The Matrix Reloaded) و بازی ویدیویی ماتریکس را وارد کنید (Enter the Matrix) همزمان تولید شدند، با همان بازیگران در همان مجموعه ها ، و در همان روز اکران شدند. در طول دهه ۲۰۰۰ فیلم ها و بازی هایی بودند که طی چند روز از یکدیگر منتشر می شدند ، از جمله کینگ کونگ ، جنگ ستارگان، هری پاتر، کمیکهای مارول ، ارباب حلقهها، دزدان دریایی کارائیب وتبدیلشوندگان (مجموعهفیلم).
برخی از مهمترین رسانههای فرانچایزشده
چند نمونه دیگر
گرگومیش (مجموعهفیلم)
علاءالدین (شخصیت داستانی)
عنکبوت سیاه (شخصیت کمیک)
فایرفلای (مجموعه تلویزیونی)
فرانکنشتاین (داستان)
فرانچایز شدههای والت دیزنی