پژوهشگران چینی قصد دارند از واکسن کرونای ساخت شرکت «کان‌سینو بایولوجیکز» به عنوان واکسن یادآور برای افرادی که قبلا سایر واکسن‌ها را دریافت کرده‌اند، استفاده کنند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز چین تا به حال مخلوط کردن دوزهای واکسن‌های کرونایی را که از فناوری‌های متفاوت استفاده کرده‌اند، تصویب نکرده است، اما رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین در ماه آوریل (فروردین)  گفته بود که این کشور مخلوط کردن واکسن‌های کرونای را به عنوان راهی برای تقویت کارآیی واکسن‌ها مد نظر قرار داده است.

پنج واکسن از هفت واکسن مورد استفاده در برنامه واکسیناسیون چین از نوع «غیرفعال‌شده» هستند، به این معنی که از کروناویروسی در آنها استفاده می‌شود که نمی‌ةواند در سلول‌های انسانی تکثیر کند. این واکسن‌ها شامل واکسن  «سینوواک» و دو واکسن از شرکت «سینوفارم» هستند.

واکسن شرکت کان‌سینوبایو از یک ویروس سرماخورگی تغییرشکل‌یافته به نام «آدنوویروس-۵» (Ad5) برای انتقال ژن‌های مسئول ساخت پروتئین کروناویروس به داخل بدن استفاده می‌کند.

۳۰۰ فرد بزرگسال سالم ۱۸ تا ۵۹ ساله برای این کارآزمایی جذب خواهند شد.

برخی از مشارکت‌کنندگان که یک یا هر دو دو دوز واکسن‌های کرونای غیرفعال‌شده را دریافته‌کرده‌اند، یک واکسن یادآور از نوع «کان‌سینوبایو» دریافت خواهند کرد. بقیه افراد برای مقایسه،  واکسن «سینوواک» را به عنوان واکسن یادآور دریافت خواهند کرد.

این کارآزمایی در حال حاضر در مرحله جذب داوطلبان است و مقامات کنترل بیماری‌ها در ایالت جیانگ‌سو در شرق چین از آن حمایت می‌کنند. مقامات این ایالت همچنین یک کارآزمایی را در دست انجام دارند که دوزهای واکسن تولید شده بوسیله شرکت کان‌سینوبایو و واکسن تولید شده بوسیله واحد «فراورده‌های زیستی چانگ‌کنیگ ژیفئی» را مخلوط می‌کند.