معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از راه اندازی دبیرخانه شهر ملی هنرهای سنتی با محوریت رشتی‌دوزی در رشت و ایجاد ظرفیت صادراتی و برندینگ ملی در استان خبر داد.

«فرزاد رشیدی» به همشهری آنلاین گفت: سیاست اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در حمایت از هنرهای ملی سنتی، از طریق واگذاری عملکردها و برنامه‌ها به شهرداری‌ها و فرمانداری‌های استان معطوف شده است.

 وی اضافه کرد: همگرایی مدیریت شهری برای ارتقا برند رشتی دوزی رشت، با استفاده از ظرفیت و منابع شهری برای توسعه پایدار صنایع دستی است. در این راستا استفاده از المان‌های شهری برای نام گذاری معابر و میادین با عنوان رشتی دوزی، ایجاد بازارچه‌های دائمی و نمایشگاه‌های سراسری صنایع دستی در پارک‌ها و میادین شهری از جمله برنامه‌هایی است که اجرای آنها بعد از واگذاری بر عهده این نهادها واگذار شده است.

معاون صنایع دستی گیلان افزود: شهرهای ثبت ملی شده استان در اختیار شهرداری‌ها و روستاهای ثبت ملی به فرمانداری‌ها سپرده شدند تا از منابع و اعتبارات محلی و استانی مورد حمایت مالی و توسعه‌ای قرار بگیرند.

رشیدی اظهار کرد: با ثبت جهانی چادر شب بافی روستای قاسم آباد رودسر و ثبت ملی روستاهای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال‌بافی، روستای جیرده شهرستان شفت با محوریت سفالگری سنتی، روستای عنبران‌ محله شهرستان آستارا با محوریت گلیم ‌بافی و روستای شالما شهرستان ماسال با محوریت چوب ‌تراشی زمینه برای ایجاد ظرفیت‌های صادراتی و راه اندازی برندینگ ملی صنایع دستی گیلان فراهم شده است.

به گزارش همشهری، مراسم اعطای گواهی‌نامه ثبت ملی روستاها و شهرهای صنایع‌دستی ایران به چهار روستا و شهر رشت، پانزدهم دی ماه سال گذشته توسط وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کاخ‌ موزه نیاوران برگزار شد.