به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در حالی که مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حملونقل جادهای از پرداخت بخظش اعظمی از تسهیلات کرونایی در نظر گرفته شده برای رانندگان برون شهری متاثر از شیوع این ویروس خبر دادند، رحمت حاج محمدعلی، رئیس اتحادیه سواری کرایه این خبر را رد کرد و گفت: اگر غیر از این است مسئولان و متولیان فهرست دریافت کنندگان تسهیلات کرونایی را منتشر کنند.
پس از گذشت بیش از ۱۵ ماه از شیوع ویروس کرونا اخیرا محسن صادقی، مدیرکل دفتر بهرهوری حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت تسهیلات کرونایی پرداخت شده به بخش حمل و نقل گفته بود که حملونقل عمومی برونشهری نظیر رانندگان مسافربری جادهای و شرکتها با آسیبهای قابل توجهی روبرو شدند، بنابراین تا نیمه خرداد ماه امسال در مجموع حدود ۲۰۳ هزار پرونده از سوی شرکتهای حملونقلی و رانندگان برای دریافت این وام تشکیل شده که از این رقم، حدود ۱۵۵ هزار پرونده و معادل ۷۶ درصد از کل پروندهها به مرحله پرداخت رسید و مابقی پروندهها نیز در فرایند پرداخت قرار دارند.
البته داریوش باقر جوان، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیز در این باره گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون ۱۱۳ هزار نفر از رانندگان حملونقل عمومی برون شهری شامل رانندگان اتوبوس، مینیبوس و سواری کرایه پلاک عمومی در سامانه کارا ثبت نام کردند و بر اساس آخرین آماری که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ما ارسال کرده است تا کنون ۹۸ هزار نفر از رانندگان موفق به دریافت تسهیلاتشان شدهاند.
این اظهارات در حالی صورت گرفته که رئیس اتحادیه سواری کرایه اضافه کرد: رانندگان با وجود تحمل سختی و مشقتهای فراوان منتظر دریافت تسهیلاتی بودند که تاکنون محقق نشده است و در این میان بانکها شرایط عجیب و غریبی را عنوان میکنند و رانندگان با بضاعتی که دارند فرصت و توان دریافت این تسهیلات جزئی را ندارند.
رحمت حاج محمدعلی ادامه داد: برای دریافت شش میلیون تومان تسهیلات آن هم با سود ۱۸ درصد یک راننده نمیتواند تضامین مختلف بدهد و قرار شد تا با سفته این وام قابل دریافت باشد اما این طور نشد.
وی گفت: اگر رانندهای بخواهد هفتهها و ماهها منتظر دریافت وام شش میلیون تومانی باشد و مدام وقتش را در این بانکها تلف کند، مسلما برای او بهتر است تلاش کند و با ادامه مسافرکشی این مبلغ ناچیز را برای خودش و خانوادهاش تامین کند و در این صورت چه نیازی به وام و تسهیلات بانکی دارد. البته شرکتهای حمل و نقل جادهای هم به ندرت موفق به دریافت تسهیلات شدهاند.