تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۴

بیش از ۱۱ درصد جمعیت تهران را سالمندان تشکیل می‌دهند؛ جمعیتی که سیاستگذاری و برنامه‌ریزی درست در مورد آنها می‌تواند فرصت‌های بی‌بدیلی چون تبادل بین‌نسلی، استفاده از تجارب شکست‌ها و موفقیت‌های جهان‌دیدگان را بیافریند و از ترس ورود به دوران سالمندی به‌دلیل ابتلا به بیماری‌های دوره سالمندی، تنهایی و انفعال بکاهد.

همشهری- محمدرضا جوادی یگانه- معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران: در این دوره مدیریت شهری تلاش کردیم تا با ایجاد بستر برای مشارکت مؤثر فعالان مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد بالاخص سالمندان، افراد دارای معلولیت، زنان و کودکان به شنیده شدن صداهای خاموش در شهر کمک و جامعه را نسبت به نیازها، دغدغه‌ها و توانمندی‌های این گروه‌ها حساس کنیم. در ۱۶‌ ماه گذشته سالمندان یکی از گروه‌های در معرض خطر ابتلا به کووید-۱۹ بودند که تلاش شد با بهره‌گیری از ظرفیت افراد داوطلب محلی همچون کانون پزشکان و پیراپزشکان، جوانان و... نسبت به ارائه خدمات در منزل به این افراد اقدام شود.

اما حالا و همزمان با انجام واکسیناسیون سالمندان در شهر تهران، شاهد بازگشت پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به چهره شهر تهران هستیم. سالمندانی که حدود ۲ سال است به واسطه شیوع ویروس کرونا از تردد در شهر تهران منع شده‌اند تا ضمن خودمراقبتی فردی، زنجیره ابتلا به بیماری کوویدـ ۱۹ شکسته شده و سلامت‌شان بیش از پیش حفظ شود، امروز امیدوارانه چشم به دریافت واکسن برای بازگشت به جامعه دارند.

در همین راستا ویژه‌برنامه‌های شادستان ۱۴۰۰ با پیش‌بینی برنامه‌های گسترده برای بازگشت سالمندان به شهر آغاز می‌شود. در این راستا دور سوم رقابت‌های نشاط سالمندی تیر و مرداد ماه ۱۴۰۰ در قالب رقابت‌هایی همچون توپ‌رسان، دایره و سنگ، کوزه به سر، شال و عصا، جمله‌سازی‌ و اعصاب‌سنج در سطح بوستان‌های ۲۲ منطقه شهر تهران به اجرا درمی‌آید و تمامی سالمندانی که دوز دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند، امکان حضور و مشارکت در دور سوم رقابت‌های نشاط سالمندی در سطح بوستان‌های شهر تهران را خواهند داشت.

همچنین برای سالمندانی که هنوز مراحل واکسیناسیون آنها انجام نشده است، لیگ حافظه سالمندی در قالب یک پلتفرم آنلاین در سطح مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برگزار خواهد شد. در این لیگ، افراد باید مجموعه تمرین‌های شناختی را در قالب سناریوی یک مهمانی اجرا کنند. طراحی بازی‌ها متناسب با ویژگی‌های خاص این گروه سنی همچون ویژگی‌های بینایی، شناختی و یادگیری مناسب‌سازی‌  شده است.

از دیگر اقدامات اجرایی در حوزه سالمندی در شهر تهران، اهدای کارت تکریم سالمندی است که به‌منظور ارائه خدمات و تسهیلات به سالمندان شهر تهران انجام می‌شود. این اقدام در راستای تحقق مصوبه «شهر دوستدار سالمند» و برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران و با بهره‌گیری از ظرفیت «آیین‌نامه چگونگی ارائه خدمات و تسهیلات به سالمندان» که در ماه‌های اخیر در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید، اجرا می‌شود.

این اقدام با هدف حرکت به‌سوی ساخت شهر دوستدار سالمند، ارتقای کیفیت خدمات در حوزه مدیریت شهری، تکریم سالمندان شهر تهران و حمایت اجتماعی انجام می‌شود و در این طرح با همکاری بخش‌های مختلف شهرداری تهران، کارت‌ خدمات ویژه تکریم سالمندی سالانه به مبلغ ۵ میلیون ریال شارژ و از فروردین‌ماه سال‌جاری از طریق سامانه تهران من در اختیار شهروندان متقاضی قرار می‌گیرد.

مزایای این کارت شامل استفاده رایگان از فضاهای ورزشی مراکز وابسته به شهرداری تهران (مبلغ ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال از شارژ سالانه و درصورت اتمام مبلغ شارژ سالانه امکان استفاده از این اماکن با ۵۰ درصد تخفیف)، استفاده رایگان از وسایل حمل‌ونقل عمومی (مبلغ ۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال از شارژ سالانه)، استفاده از مراکز تفریحی و فرهنگی شهرداری تهران (مبلغ ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال از شارژ سالانه) و استفاده رایگان از خدمات آموزشی واحدهای تابعه شهرداری تهران (مبلغ ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال از شارژ سالانه) است.

در طرح تابستانی شهرداری تهران که توسط اداره کل سلامت با مشارکت سایر واحدهای تابعه اجرا خواهد شد، پیش‌بینی شده که سالمندان بتوانند نسبت به ثبت‌نام و دریافت کارت تکریم سالمندی از طریق سامانه «تهران من» یا مراجعه به سرای محلات اقدام کنند.

امیدوارم با مشارکت فعال شهروندان در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران، شاهد تداوم رویکردهای مذکور در سال‌های آتی باشیم.