به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسین مرید سادات در خصوص وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: قیمت در بازار خودرو شامل دو قیمت است؛ قیمت کارخانه و قیمتی که توسط دلالان خودرو به فروش میرسد. دلالان به ازای فروش هر خودروی داخلی، حداقل ۵۰ درصد مابهالتفاوت سود دریافت میکنند. اما اگر صورتهای مالی خودروسازان را بررسی کنیم، همگی زیان محقق میکنند.
او بیان کرد: در حال حاضر خودروسازی ایران خودرو اعلام کرده به ازای هر محصولی که تولید میکند، مثلا، برای ۵۰ میلیون پژو ۲۰۶ که به فروش میرساند، ۳۰ میلیون تومان ضرر محقق میشود.
کارشناس بورس کالا در خصوص اینکه مشکل اصلی بازار خودرو چیست؟ گفت: مشکل اساسی بازار صنعت خودرو، دو نرخی بودن این بازار است که به چرخه توزیع ناصحیح در بازار برمیگردد. در حال حاضر قیمت گذاری دستوری در بازار خودرو وجود دارد که این موضوع سبب شده، دلالانی که در کف بازار حضور دارند با حداقل سرمایه، بیشترین آورده را داشته باشند. این مشکل بسیار پیچیده است و سالیان سال است که نمایشگاه داران خودرو و دلالان، بازار خودرو را در دست گرفتند و خودروسازان نیز نمیتوانند با این افراد مقابله کنند.
او بیان کرد: البته اقداماتی برای مقابله با دلالان انجام شده است از جمله، اینکه باید سند خودرو تا یک سال به نام خریدار اولیه باشد تا جلوی فروش دلالها گرفته شود، البته مجددا دلالان راه حلی برای مقابله با این اقدام مثل وکالتهای بلاعوض و سایر مولفههایی که در بازار خودرو وجود دارد، پیدا میکنند و به این ترتیب به ادامه فعالیت خود میپردازند.
مرید سادات در رابطه با راهکارهایی برای حل مشکلات صنعت خودرو اظهار کرد: برای حل مشکلات صنعت خودرو و خروج این بازار از زیان، باید صنعت خودرو وارد بازار بورس کالا شود و علاوه بر آن باید قیمت گذاری دستوری حذف شود. به طوری که که اگر در حال حاضر قیمت پژوه ۲۰۷ اتوماتیک ۴۰۰ میلیون تومان در بازار است، خودروساز میتواند در صورتی که ارزندگی داشته باشد، ۳۸۰ میلیون تومان بفروشد و اگر ارزندگی نداشته باشد، اختلاف قیمت خودرو در بازار و خودروساز به حداقل ممکن میرسد.
او بیان کرد: قیمت گذاری دستوری در سیاست گذاری کلان وجود دارد و باید متولیان آن تصمیم به مدیریت عرضه و تقاضا در بورس کالا بگیرند. بورس کالا جایی است که، خریدار واقعی، اقدام به خرید میکند و سپس از بازار خارج میشود.
کارشناس بورس کالا افزود: اگر بتوانند افرادی را که برای خودرو ثبت نام میکنند، مدیریت کنند و همچنین قوانین قیمت گذاری را مدیریت کنند، در این صورت بورس کالا توان مدیریت بازار خودرو را خواهد داشت و سود به جیب اهالی بازار خودرو میرود و دست دلالان از بازار خودرو قطع خواهد شد؛ البته همواره گروههایی وجود دارند که جلوی ورود خودرو به بورس کالا را میگیرند.
مرید سادات در پاسخ به این پرسش که، آیا ورود خودرو به بورس کالا میتواند بر روی قیمت خودروی داخلی اثر بگذارد تا قیمت خودرو واقعی و منصفانهتر پیش برود؟، گفت: در حال حاضر حداقل به میزان ۵۰ درصد سود مابهتفاوت به جیب غیر فعالان بازار خودرو میرود. با ورود خودرو به بورس کالا، اگر خودروهایی مانند، پژو ۲۰۷ و یا پژو ۴۰۵ ارزنده باشد، این سود به جیب تولیدکننده میرود و اگر هم خودرو مدنظر ارزنده نباشد با ورود به بورس کالا دست مافیا قطع خواهد شد.
او بیان کرد: اگر خودروهای داخلی وارد بورس کالا شوند؛ شاهد قیمت گذاریهای منصفانه خواهیم بود، که در این صورت عرضه و تقاضا مدیریت میشود و مقررات کاملا مدون و منطقی ایجاد میشود نه اینکه بدون هیچ دلیل و منطقی تصمیمی اتخاذ شود.
مرید سادات افزود: اگر خودرو وارد بورس کالا شود، تاثیر مثبت بر روی نرخ خودرو داخلی خواهد گذاشت و در این صورت خریدار واقعی با قیمت منصفانه از فروشنده، محصول را میخرد و میتواند بازار خودرو را به سمت بازار منصفانه با قیمت متناسب پیش ببرد.
کارشناس بورس کالا در رابطه با فواید ورود خودرو به بورس کالا اظهار کرد: بر این اساس قیمت خودرو به سمت قیمت منصفانه پیش میرود و دست دلال و واسطههای بازار قطع میشود و نقدینگی به سمت جایی برمیگردد که میتواند تولید ناخالص ملی را افزایش دهد.
او تصریح کرد: گروه خودرویی لیدر کلاسیک بازار سرمایه است و هر زمان که گروه خودرو روند صعودی داشته باشد، به بازار سرمایه کمک میشود و هر موقع که وارد فاز اصلاح میشود، کل سهام بورسی را وارد فاز اصلاح میکند.