به گزارش همشهری آنلاین، اواخر سال گذشته بود که عرضه خودرو در بورس کالا به تصویب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رسید. طرح ساماندهی صنعت خودرو مصوب مجلس دهم بود که شورای نگهبان به یکی از ماده های طرح، ایراد گرفت و به سرانجام نرسید و بعد در مجلس یازدهم دوباره در دستور کار قرار گرفت. اکنون طرح عرضه خودرو در بورس در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و در کمیسیون صنایع مجلس نیز روی جزییات آن کار میشود اما اجرای آن هنوز قطعی نیست.
قرار بود این طرح ابتدای ماه جاری در صحن علنی مجلس مطرح شود اما به نظر می رسد هنوز تصویب آن در مجلس به کار بیشتری نیاز دارد.
حجتالله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد گلایه کرده و گفته است : هدف ما از طرح عرضه خودرو به بورس این بود که اولا عرضه و تقاضا همسان شوند و هدف دیگر هم منطقی و رقابتی شدن قیمت آن بود. حالگلایه ما این است چرا طرحی که از مطرح شدن آن در کمیسیون هشت ماه میگذرد، همچنان در رفت و برگشت است؟
اگر مصوبه عرضه خودرو در بورس کالا به تصویب برسد براساس این مصوبه خودروسازان باید خودروهای سواری را وارد بورس کنند تا نرخ فروش در بستر عرضه و تقاضا مشخص شود. قیمتها هم از دستوری به تعادلی بازمی گردد.
اما عرضه خودرو در بورس موافقان و مخالفانی دارد. به عنوان نمونه محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خودرو را کالای مناسبی برای بورسی شدن نمیداند و تاکید دارد که سازمان بورس مخالف قیمت گذاری دستوری خودرو است. او معتقد است که کالایی مثل خودرو شرایط عرضه شدن در بورس را ندارد. چون اصولا کالایی وارد بورس می شود مانند خودرو تنوع نداشته باشد.
یا قاسمی یکی از کارشناسان بازار سرمایه، معتقد است که اگر خودرو وارد بورس کالا شود، با توجه به سیستم سخت افزاری و نرم افزاری موجود در بورس کالا، مشکلاتی به وجود خواهد آمد. به گفته او، تا به حال خودرو در بورس سایر کشورها مورد معامله قرار نگرفته است. معمولا در دنیا کالاهایی را در بورس مورد معامله قرار میدهند که تعیین کننده کالاهای مصرفی و نهایی است..
در این میان اما برخی از کارشناسان بازار سرمایه نیز موافق اجرایی شدن این طرح هستند. آنها معتقدند که با اجرای این طرح دست دلالان از بازار خودرو کوتاه می شود و قیمت گذاری خودرو منصفانه خواهد شد. از طرفی جلوی دونرخی شدن خودرو هم گرفته می شود چون اکنون خریداران با دو نرخ قیمت کارخانه و قیمتی که دلالان در بازار آزاد ارائه میدهند روبرو هستند.
اما وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز کاملا مخالف این مساله است و تاکنون چند بار این مخالفت را بیان کرده است. وی در گفت و گو با فارس اظهار کرده است که عرضه خودرو در بورس کارشناسی شده نیست.
مخالفت وزیر صمت با عرضه خودرو در بورس
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کارشناسی نیست، گفت: تحریم باعث شده که واردات خودرو متوقف شود، لذا بازار رقابتی نیست.
علیرضا رزمحسینی درباره عرضه خودرو در بورس کالا، بیان کرد: این طرح در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و در کمیسیون صنایع مجلس نیز روی جزئیات آن کار میشود اما اجرای آن هنوز قطعی نیست.
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه برای متعادلسازی قیمت خودرو وزارت صمت چه پیشنهادی بهتر از عرضه خودرو در بورس را دارد، گفت: همکاری خوبی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی وجود دارد بنابراین طرحی که وزارت صمت برای قیمتگذاری خودروها به مجلس ارائه داده است که کمیسیون اقتصادی مجلس هم با آن طرح موافقت کرده است بنابراین در انتظار فرصتی برای اجرای این طرح هستیم و امیدواریم با اجرای این طرح قیمتها بهتر شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در این طرح خودروها به دو گروه خودروهای عمومی و غیرعمومی (مثلا خودرویی مانند دناپلاس که مشابه دارد و علاوه بر کمپانی خارجی مشابه آن را شرکت داخلی نیز تولید میکند) تقسیم میشود.
رزم حسینی بیان کرد: در مورد جزئیات این طرح با شورای رقابت گفتوگو شده است و در تعامل با مجلس هستیم که امیدواریم اجرای آن روی قیمتها تاثیرگذار باشد.
وی با بیان اینکه برای حل مشکلات قیمتگذاری خودرو باید در کنار تولید داخلی واردات معقول انجام شود، گفت: در این صورت فضا رقابتی میشود، تولید افزایش مییابد و قیمتها نیز کاهش مییابد.
رزم حسینی ادامه داد: قیمتگذاری دستوری تولید را افزایش نمیدهد. ظرفیت تولید خودرو در ایران بالغ بر ۲ میلیون خودرو است و با این میزان تولید کاملا نیاز داخل را میتوان تامین کرد.
وی با بیان اینکه در یک مقطعی یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در کشور تولید میشد، بیان کرد: در آن زمان برای خرید خودرو وام پرداخت میشد لذا این مسئله حاکی از آن است که تقاضایی برای خودرو نبوده است.
رزم حسینی اظهارکرد: شرایط تحریم باعث شده که واردات خودرو قطع شود لذا بازار خودرو رقابتی نیست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که آیا واردات خودرو آزاد خواهد شد، گفت: طبق برنامه بودجه امسال واردات خودرو ممنوع است البته در این مورد باید منتظر سیاستهای دولت بعدی و تصمیمات آنها ماند.