به گزارش همشهری آنلاین، پیروز حناچی، شهردار تهران در این مراسم با اشاره به اینکه موسسه همشهری اولین روزنامه نسل جدید دوران معاصر را در اوایل دهه ۷۰ منتشر کرد، گفت: «این روزنامه با یک حرکت جسورانه به صورت رنگی و قطع متفاوت و با تمرکز بر مسائل اجتماعی آغاز به کار کرد.»
حناچی با تاکید بر این موضوع که همشهری به مسائلی پرداخت که پیش از آن زمان، در روزنامههای کشور مرسوم نبود، ادامه داد: «نوآوری در ذات همشهری نهفته است و دلیل حیات و بقای این روزنامه، بهرهگیری از نوآوری در زمان مناسب بوده است.»
به گفته او «با توسعه فناوری و اتفاقاتی که افتاده، تقریبا همه روزنامههای پرتیراژ دچار چالشهای جدی شدهاند.»
شهردار تهران با یادآوری نوآوری همشهری در حوزه نیازمندیها در آن زمان، گفت: «الان در این حوزه رقبای جدی پا به میدان گذاشته اند و این رقبا به وسیله جوانانی که عموما از دانشگاهها فارغالتحصیل میشوند، شکل گرفته اند. این در حالی است که در زمانی، بعضی از آنها به همشهری آمدند، اما همشهری آنها را جدی نگرفت و خیلی زود از این موسسه پیش افتادند.»
حناچی بر قابلیتها و همچنین انعطاف پذیری بسیار بالای همشهری تاکید کرد و گفت: «در همین دوره همشهری آنلاین را دوباره فعال کردیم و خیلی زود به تعداد ۱.۵ میلیون بازدید روزانه رسیدیم.»
شهردار تهران به تلاشهایی در شهرداری اشاره کرد که برای ایجاد نگاه متفاوت به موضوعات صورت می گرفت و گفت: «پیش از این شهرداری به اینگونه فعالیتها نگاه تجاری داشت، اما الان تلاش میکنیم که این فعالیتها شکل بگیرند و انشالله هر وقت هم که به مرحله تجاری رسیدند، برای ارائه خدمات در شهر تهران شریک ما خواهند بود.»
به گفته او «ما جزو اولین دستگاههایی بودیم که نیازهای فناورانه خود را در آغاز دوره فعلی هم به نمایش گذاشتیم و هم درنهایت آنها را چاپ کردیم تا کسانی که میتوانند پاسخگوی این نیازها باشند، با مدیران ما ارتباط برقرار کنند تا این اتفاق خوب حادث شود. به عنوان مثال در همین منطقه ۶ تهران، هم به واسطه توسعه و پتانسیل فضای فرهنگی و هم فضای نوآوری و وجود دانشگاههای مهم، بسیاری از شرکتهای توسعه فناوری شکل گرفتند.»
شهردار تهران با اشاره به اینکه حتی در حوزههای فرهنگی حدود ۲۴۰ کافه کتاب فقط در همین منطقه و در همین دوره کوتاه راهاندازی شد، ادامه داد: «انشالله با برنامههایی که در حوزه تهران هوشمند داریم، این کار را با جدیت بیشتری دنبال خواهیم کرد.»
حناچی با تاکید بر اینکه در حوزه تهران نوآور یکی از محورهای برنامهها «تهران هوشمند» است، گفت: «اهم اقدامات ما در این برنامه احصای نیازهای شهرداری و انتشار آنها در قالب سامانه و انتشار کتاب است.»
او با اشاره به پیگیریها برای راهاندازی مراکز تخصصی نوآوری و فناوری با محوریت موضوعات شهری گفت: «تاکنون یکصد تیم استارتآپی را برای حل مسائل خود شکل دادیم و اولین مرکز «زندگی هوشمند» در مترو تجریش را به تازگی راهاندازی کردیم. اشتراک داده و ایپیآیها و استارتآپها و شرکتهای نوآور و توسعه مراکز نوآوری هم در دستور کار است.»
شهردار تهران با اشاره به بازدید از دانشگاهها و مشاهده نقشهها و ماکتهای گسترده ای که معمولا شامل نیمی از شهر است، گفت: «این دانشگاهها به دنبال مراکز نوآوری هستند که کار مناسبی محسوب میشود. چراکه نگاه همه جانبه به موضوعات میتواند به اقتصاد شهر هم کمک کند.»
شهردار تهران یادآوری کرد که «حدود ۱۰ سال پیش، هیچ کدام از این خدمات در کشور ارائه نمی شد، چراکه ما روی گوشیهای موبایل نمیتوانستیم اطلاعات خود را منتقل کنیم. الان این اطلاعات به راحتی منتقل میشود و اوج این موضوع را میتوانیم در فضای انتخابات ببینیم که حدود ۴۵ میلیون نفر در این فضا با هم در ارتباط بودند و به طور قطع در حوزه اقتصاد هم تاثیرگذار بوده است.»
حناچی به ظرفیت نیروی جوان، آماده، تحصیلکرده و خلاق در کشور اشاره کرد و ادامه داد: «ما این بستر را در شهر تهران فراهم کردیم و باز هم فراهم میکنیم. انشالله کسانی هم که بعد از ما مدیریت شهر را به عهده می گیرند، این مسیر را ادامه خواهند داد. چون نیاز کشور است و راهی جز این وجود ندارد.»
شهردار تهران همچنین در حاشیه این مراسم در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری مبنی بر اینکه «آیا فکر میکنید با افتتاح این مرکز ما بتوانیم شاهد نسل تازه ای از رسانههای فعال در حوزه شهری باشیم؟» گفت: «راهی جز این وجود ندارد. همه روزنامههای با تیراژ بالا با این مشکل مواجهند. یعنی اگر خود را به این فضا نزدیک نکنند احتمال حذف آنها بسیار است. شاید حتی همشهری، با توجه به اینکه همیشه در مقایسه با روزنامههای دیگر پیشتاز بوده است، برای ورود به این حوزه دیر اقدام کرده باشد. اگر همشهری در این حوزه موفق شود بقیه روزنامهها هم وارد این حوزه میشوند و همین مسیر را آغاز میکنند. این مسیر غیرقابل اجتناب است و فضا و آینده پیش روی ما از این جنس است و انشالله باید نیازها و فعالیتهای خود را متناسب با این حوزه تنظیم کنیم.»
شهرها، محور آموزش
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور هم در این مراسم به نقش محوری شهرها در آینده اشاره کرد و گفت: «شهرها اگرچه الان هم مهم هستند اما در آینده از اهمیت بیشتری برخوردار میشوند. به این دلیل که نوع آموزش در حال تغییر است و این را به زودی می بینیم.»
به گفته ستاری «دانشگاهها الان شاهد تغییرات بسیاری در حوزه آموزش هستند. آموزش از وضعیت مقطعی خارج و تبدیل به آموزش تا لحظه مرگ خواهد شد. همین امروز هم در خانوادهها شاهد هستیم که بسیاری با سن بالا در حال کار با کامپیوتر و گوشیهای هوشمند هستند. آنها مجبورند که آموزش ببینند، چراکه به عنوان مثال، باید هتل را از طریق گوشی هوشمند یا کامپیوتر رزرو کنند و از اخبار کشور مطلع شوند.»
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تاکید کرد: «این در حالی است که بستر چنین آموزشی شهرها هستند. یعنی مدرسه ای که قرار است این آموزش را به صورت پیوسته به افراد ارائه کند، شهرها هستند. بنابر این شهرها به عنوان بستر آموزش، بستر نوآوری و بستر شغل عمل میکنند.»
ستاری با اشاره به اینکه صنایع امروزی دیگر اصطلاحا دودکش ندارند، تاکید کرد: «این در حالی است که همین شرکتها ارزش افزوده هنگفتی دارند و همچنین بستری مناسب برای اشتغال شده اند.»
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: «روزنامهها هم، اکنون به عنوان یک سیستم سنتی در حوزه اطلاع رسانی در حال فعالیت هستند. صنعت تبلیغات هم گسترش بسیاری طی چند سال اخیر داشته است. مشاهده می کنید همین شرکتهایی که در حوزه فضای مجازی تبلیغات میکنند، از رشد قابل توجهی برخوردارند، از پلتفرمهایی مانند دیوار یا شیپور که تبدیل به رقیب همشهری شده اند گرفته تا شرکتهایی مانند تپسل که از یک سایت بزرگ تر شده اند، اما دیده نمیشوند. بنابراین رسانههای مکتوب برای اینکه در این بازار دوام بیاورند باید به دنبال نوآوری باشند، چراکه همیشه نمیتوانند با یارانههای دولتی به حیات خود ادامه دهند.»
ستاری با اشاره به اینکه قدرت کشور به این معنی است که شرکتهای فناور و دانش بنیان را توسعه دهیم، ادامه داد: «اگر شرکتهای فناوری مانند گوگل و فیسبوک در آمریکا نباشند، چیزی از این کشور باقی نمی ماند. بنابراین قدرت یک کشور در توسعه شرکتهای فناور و دانش بنیان است. پس باید به جوانان فضا دهید تا وارد شرکتهای شما شوند و نوآوریهای خود را بروز دهند و این مراکز نوآوری درواقع مقدمه همین کار است.»
تحول دیجیتال در همشهری
همچنین ابوالحسن ریاضی، مدیر عامل همشهری با اشاره به اینکه رسانههای کاغذی کشور نزدیک به یک دهه است که دچار بحران شده اند، مهمترین مسئله آنها را عدم تراز مالی روزنامهها، از میان رفتن اهمیت خبر از سوی روزنامهها و ریزش شدید مخاطبان اعلام کرد.
به گفته ریاضی «با این فرض، طرح تحول دیجیتال در موسسه را از سال ۹۸ آغاز کردیم که مهمترین آن، اصلاح بخشی از ساختارها در همشهری آنلاین بود که از ۴۰ هزار بازدید اکنون به میانگین یک میلیون و دویست تا یک میلیون و پانصد بازدید روزانه رسیده ایم. همچنین اپلیکیشن نیازمندیها در اواخر سال گذشته شروع به کار کرده است. اگرچه این اپ در مدت کوتاهی تعداد نصب قابل توجهی داشته، اما کافی نیست.»
ریاضی از جمله مهم ترین اقدامات همشهری را که از شهریور پارسال کلید خورد، راهاندازی مرکز نوآوری رسانه همشهری عنوان کرد که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، با تمرکز بر حوزه رسانه، امروز آغاز به کار کرد.
به گفته مدیرعامل همشهری «در ۸ حوزه اصلی مسائل خود را که مبتلابه همه روزنامههای کاغذی است، احصا و فهرستی از اولویتها را تهیه کرده ایم که آمادگی تبدیل شدن به پروژه را دارد. ۵ منبع مالی هم برای فعال شدن استارتآپها پیش بینی شده است.»
مدیرعامل همشهری همچنین تاکید کرد که در این مرکز باید ترکیبی از ۳ گروه اصلی حوزه علوم انسانی، ارتباطات و علوم اجتماعی، حوزه فنی و مهندسی و حوزه هنر تشکیل شود تا این اقبال را داشته باشیم که بتوانیم مسائل خود را حل کنیم.
نقش محوری شهرداری و رسانه
محمود نیلی، رئیس دانشگاه تهران هم در این مراسم به نقش محوری شهرداری و رسانه در کل کشور و به طور خاص در شهر تهران اشاره کرد.
نیلی با تاکید بر اهمیت موضوع نوآوری گفت: «خوشحالم که دانشگاه تهران با همکاری شهرداری و موسسه همشهری و با پشتیبانی معاونت علمی و فناوری یک امکان جدید را بین چند دستگاه فراهم کرده که ارزش جدیدی خلق شود.»
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به ۳ حوزه ای که مدیرعامل همشهری عنوان کرد، گفت: «خوشبختانه دانشگاه تهران در همه این حوزهها فعال است.»
به گفته نیلی «امروز وقتی از رسانههای دیجیتال صحبت میکنیم منوط به توسعه فضای مجازی و دیجیتال است. اگر نتوانیم فضای عمومی کشور از جمله قانونگذاران، تصمیمگیران و تصمیمسازان را با ایدههای جدید همراه کنیم، این ایده ها به دره مرگ سقوط خواهند کرد و نتیجه ای نخواهند داشت».
مرکز توسعه نوآوری رسانه همشهری که به مساحت ۱۷۵۰ متر، در خیابان انقلاب اسلامی، روبهروی درب اصلی دانشگاه تهران واقع شده، اهداف متنوعی از جمله برگزاری استارتآپ ویکندهای حوزه رسانه و تشکیل اتاق فکر رسانه، برگزاری جشنوارههای فناوری و نوآوری رسانه، برگزاری دورههای شتابدهی حوزه رسانه و ایجاد مدرسه نوآوری رسانه و ارائه راهکار و حل مشکلات موسسه همشهری را دنبال می کند.
مرکز نوآوری رسانه همشهری همچنین خدماتی از جمله برگزاری رویدادهای نوآوری و مرتبط با رسانه همشهری، تجاریسازی واحدهای پذیرفته شده در مرکز، راهاندازی کلینیکهای کسب و کار در همه زمینهها و شناسایی و جذب نیرو و ایدهها و البته پذیرش و ارزیابی آنها را ارائه میکند.