تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۷

گروه ورزشی: درحالی که شکست‌های پی‌درپی ورزشکاران ایرانی در بازی‌های المپیک پکن بسیاری از دوستداران ورزش در کشور را نگران کرده، قهرمانان کشتی آزاد ایران از صبح امروز به روی تشک می‌روند تا با کسب موفقیت مرهمی بر ناکامی‌های گذشته در این بازی‌ها باشند.

 کشتی ایران همواره در المپیک افتخارآفرین بوده و در بدترین شرایط نیز صاحب مدال شده است.

کشتی آزاد در این دوره از بازی‌های المپیک صاحب 7 سهمیه کامل است و با توجه به شناخت از تک‌تک نفرات حاضر می‌توان به موفقیت آنان امیدوار بود.

هیچ کدام از آزادکاران ایران حاضر در المپیک پکن تجربه حضور در چنین میدانی را ندارند،‌ اما چهره‌هایی مطرح و صاحب عنوان هستند. در جمع آنها مراد محمدی قهرمان جهان است، سعید ابراهیمی نایب‌قهرمانی جهان را در کارنامه دارد، فردین معصومی و رضا یزدانی صاحب مدال برنز جهانی شده‌اند و مهدی تقوی هم دو سال پیاپی در رده جوانان در دنیا مدال طلا گرفته است.

این‌ها همه نشان می‌دهد که اگر این تیم با حادثه و یا  حاشیه روبه‌رو نشود می‌تواند شگفتی‌‌ساز شود. البته نمی‌توان از نظر دور داشت که کشتی گرفتن در میدان المپیک با سایر میدان‌های کشتی جهان بسیار متفاوت است و آنهایی که امروز در پکن به روی تشک می‌روند جمعی از برگزیدگان و بهترین‌های جهان هستند.

با نگاهی کلی به جمع کسانی که در پکن کشتی خواهند گرفت، به خوبی می‌توان دریافت که در پکن سرسخت‌ترین حریفان ایران همچنان از روسیه و کشورهای جدا شده از شوروی سابق هستند.

روس‌ها به دلیل آنکه در این دوره در سایر رشته‌های ورزشی توفیق چندانی نداشته‌اند در هر 7 وزن کشتی آزاد چشم به مدال طلا دارند و از آنجایی که در شرایط حساس و مهم از جمله رقابت‌های المپیک، کشتی‌گیران سایر کشورهای استقلال یافته را در قالب تیم روسیه به میدان می‌فرستند، شانس خود را در چنین مواقعی دو‌برابر می‌کنند. اظهارات یکی، دو روز قبل مامیا شویلی‌، رئیس فدراسیون کشتی روسیه که گفته بود هر 7 مدال طلای کشتی آزاد المپیک پکن متعلق به روس‌هاست، در حقیقت اشاره‌ای غیرمستقیم به امتیازهایی  است که آنها از آن برخوردارند و  این می‌تواند برای دیگر کشتی‌گیران دنیا از جمله نفرات ایران، کوبا، ترکیه و آمریکا خطرساز باشد.

کشتی‌های آزاد المپیک 2008 امروز با مبارزات اوزان 55 و 60 کیلوگرم آغاز می‌شود. نمایندگان ما در دو وزن یاد‌شده عباس دباغی و مراد محمدی هستند. سوابق این دو کشتی‌گیر نشان می‌دهد که کشتی‌گیر 60 کیلویی ما محمدی از شانس بیشتری برای کسب مدال در المپیک برخوردار است.

 این کشتی‌گیر مازندرانی از 3 دوره حضورش در مسابقات جهانی صاحب یک مدال طلا و یک برنز شده است. او با بسیاری از بزرگان جهان در وزن 60 کیلوگرم مصاف داده و تقریباً تمامی آنها را شکست داده است. محمدی سال گذشته در مسابقات جهانی باکو به دلیل کم کردن وزن زیاد، توفیق چندانی نداشت، اما برای حضور در المپیک تمرینات خوبی را پشت‌سر گذاشت.

وی در پکن حریفان بسیار سرسختی دارد که کشتی‌گیران روسیه، کوبا، اوکراین و ترکیه از جمله آنها هستند. کوئینتانای کوبایی همان کشتی‌گیری است که محمدی مقابل او در مسابقات جام‌جهانی ساری به پیروزی رسیده و مسعود مصطفی‌جوکار در بازی‌های المپیک آتن و در فینال این وزن برابر او مغلوب شده است.

شواهد و قرائن نشان می‌دهد که محمدی از جمله شانس‌های اولیه تیم کشتی آزاد ایران برای کسب مدال در المپیک است و اگر بتواند همچون سال 2006 کشتی‌های خوبی بگیرد حتی شانس قهرمانی هم دارد.

اما در وزن 55 کیلوگرم، عباس دباغی وضعیت متفاوتی دارد. او کم‌تجربه بوده و جوان‌‌ترین عضو تیم ملی است که سابقه حضور در تیم ملی بزرگسالان را ندارد، به همین دلیل برای بسیاری از بزرگان این وزن در دنیا ناشناخته است. کودو‌خوف روسی، دلشاد منصوراف ازبکستانی و نمایندگان کره‌جنوبی، چین، ژاپن، قزاقستان، بلاروس و اوکراین از جمله حریفان مطرح دباغی در چین هستند که با حضور این عده در میدان، کشتی‌گیر جوان ما شانس خیلی کمی برای قرار گرفتن روی سکوی المپیک دارد.

حریفان دباغی و محمدی

قرعه دو ملی‌پوش وزن‌های 55 و 60 کیلوگرم کشتی آزاد المپیک مشخص شد. هر دو ملی‌پوش کشتی آزاد ایران در سبک‌وزن در دورهای مقدماتی حریفان آسانی دارند اما برای رسیدن به مدال باید رقبای قدرتمندی را پشت‌سر بگذارند.

در وزن 55 کیلوگرم، عباس دباغی در دور اول استراحت می‌کند و سپس به مصاف فردی سرانو از کلمبیا می‌رود. وی در دور سوم با برنده فینالیست‌های مسابقات جهانی باکو یعنی بسیک کودوخوف از روسیه و بایارا نارانباتار از مغولستان پیکار می‌کند. پیروز این چند کشتی‌ در نیمه‌نهایی احتمالا با دلشاد منصوراف دارنده 2 مدال طلای جهان از ازبکستان روبه‌رو خواهد شد. در واقع تمام مدعیان قهرمانی در سمت جدول دباغی قرار دارند. در این وزن 19 نفر به رقابت می‌پردازند.

در وزن 60 کیلوگرم نیز 19 کشتی‌گیر حضور دارند که مراد محمدی قهرمان سال 2006 جهان ابتدا استراحت می‌کند و سپس به مصاف ابراهیم مدنی از مصر می‌رود. وی در دور سوم با برنده سعید آذربایجانی از کانادا و مارتین بربریان ارمنستان مبارزه می‌کند. اگر محمدی با شکست این نفرات به نیمه‌نهایی راه یابد، حریفش در این مرحله برنده مسابقه بین ماولت باتیروف قهرمان سال 2007 جهان از روسیه و یاندرو کوئینتانا قهرمان المپیک آتن از کوبا خواهد بود.

از سوی دیگر فضای روانی ناکامی کشتی فرنگی،  نتیجه گیری کشتی آزاد را نیز تحت تاثیر قرار داده است؛ آنجایی که معزی پور می گوید: «کشتی فرنگی کار کشتی آزاد را سخت کرد.»