رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا گفت: ماموران یگان حفاظت، ۳ کوره غیر مجاز زغال در مناطق کوهستانی لوندویل این شهرستان در منطقه کولیگ را کشف و تخریب کردند.

محمدجعفر گل محمدی به همشهری آنلاین افزود: برای ایجاد این کوره‌ها، چاله‌هایی به عمق ۲ متر کنده شده و چوب‌های جنگلی را که به صورت غیرمجاز قطع می‌شود در این چاله‌ها سوزانده و تبدیل به زغال می‌شود.

وی اضافه کرد: قطع بی رویه و غیرمجاز درختان جنگلی که ذخایر ملی هستند، موجب تخریب محیط زیست و به هم خوردن تعادل اکوسیستم طبیعت می‌شود.

وی ادامه داد: جنگل در تولید اکسیژن نقش مهمی دارد و متخلفان با ساخت کوره های زغال در نواحی جنگلی، علاوه بر از بین بردن درختان، به محیط زیست لطمه می‌زنند.

وسعت اراضی ملی آستارا ۴۰ هزار هکتار است و جنگل های این شهرستان را درختان بلوط، راش، توسکا، ممرز، نمدار، ملج، لیلکی، انجیلی، آزاد، افرا، گردو، شیردار، گیلاس وحشی، فندق، شمشاد و ون در بر گرفته است.

با این حال مسئولان منابع طبیعی گیلان می‌گویند رصد ماهواره‌ای اراضی ملی گیلان از طریق سازمان منابع طبیعی انجام شده و اطلاعات پهنه‌بندی حریق‌های استان ماهیانه به اداره‌کل منابع طبیعی استان ارائه می‌شود.

سرهنگ محمد قربانی لرد با بیان این مطلب اعلام کرد: قوانین مربوط به مجازات قاچاقچیان چوب بازدارنده نیست و ما این موضوع را در جلسات دادگستری و شورای حفظ حقوق بیت‌المال منعکس کردیم اما تاکنون نتیجه‌ای مبنی بر اصلاح قوانین و افزایش بازدارندگی آن‌ مشاهده نشده است.