کارشناس‌مسئول برنامه پیشگیری از اختلالات ژنتیک بهزیستی خراسان رضوی از انجام تست تشخیصی عصب و عضله به صورت رایگان برای مددجویان بهزیستی خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر نرگس ژیان‌عابد، گفت: از آنجا که بسیاری از مددجویان دچار معلولیت جسمی یا بستگان درجه یک آنها در فرایند غربالگری ژنتیک، مورد بررسی ژنتیکی قرار می‌گیرند نیاز است که برای تشخیص دقیق نوع و عمق معلولیت، نوار عصب و عضله نیز برایشان انجام شود.

وی ادامه داد: با موافقت بهزیستی کشور و عقد تفاهم‌نامه با یک کلینیک تخصصی در مشهد، مقرر شد که این کلینیک، مراجعین معرفی شده از بهزیستی را خارج از نوبت، پذیرش کرده و تست تشخیصی نوار عصب و عضله را به صورت رایگان انجام دهد.

ژیان‌عابد با بیان این‌که هزینه‌ این تست حدود یک میلیون تومان است، اما برای مددجویان ما به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود، گفت: این تست با تشخیص مشاور ژنتیک برای فرد دارای معلولیت یا عضو خانواده وی انجام می‌شود. بعد از تایید مشاور ژنتیک مددجو به بهزیستی مراجعه و معرفی‌نامه برای مراجعه به این کلینیک دریافت خواهد کرد.

کارشناس‌مسئول برنامه پیشگیری از اختلالات ژنتیک بهزیستی خراسان رضوی افزود:‌ مددجو با در دست داشتن این نامه می‌تواند به کلینیک مورد نظر که نشانی آن به مددجو ارائه می‌شود مراجعه و بدون نوبت این تست را انجام دهد.

ژیان‌عابد درباره مسائل تشخیصی این تست گفت: این تست برای مددجویانی که دچار ضعف عضلانی پیش‌رونده، اختلال راه رفتن، دیر نشستن کودک، دیر راه افتادن، اختلال در رشد، اختلال در حرکت، تأخیر در تکامل و برخی اختلالات رشدی دیگر را دارند نیز انجام می‌شود.

وی انجام این تست را برای بالارفتن قدرت و دقت تشخیص نوع و آثار معلولیت، ضروری توصیف کرد و افزود: به کمک این تست، می‌توانیم اقدامات درمانی به‌موقع برای فرد دارای معلولیت یا عضو خانواده‌ وی که در مراحل آغاز معلولیت است داشته باشیم.