نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی از لحاظ تعداد آمار دانشجویان مشغول به تحصیل، بعد از استان‌های تهران و اصفهان رتبه سوم را در کل کشور داد.

دکتر محمد کافی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری، افزود: نزدیک به ۲۰۰ موسسه آموزش عالی مختلف در خراسان رضوی فعالیت می‌کند و حدود ۲۷۰ هزار نفر در زیرنظام‌های مختلف آموزش عالی این استان به تحصیل اشتغال دارند.

وی با بیان این‌که تعداد ۱۰ دانشگاه که جزو زیرنظام‌های دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری هستند در استان فعالیت می‌کنند، ادامه داد: همچنین دانشگاه‌های پیام نور، علمی‌کاربردی، آزاد اسلامی، فنی و حرفه‌ای، فرهنگیان و موسسات غیرانتفایی نیز در اکثر شهرستان‌های خراسان رضوی دارای شعبه بوده و مشغول به ارائه خدمات آموزشی به ۲۷۰ هزار دانشجو در سراسر خراسان رضوی هستند.  

کافی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد امسال حدود ۹ هزار دانشجو جذب کرده و به گفته رئیس این دانشگاه با ۱۳ درصد افزایش نسبت به سال ۹۹ طی دو سال متوالی رتبه اول کشور را از این نظر به دست آورده است.

وی افزود: در حال حاضر ۶۰ هزار دانشجو در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در استان خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند که ۲۵ درصد این تعداد در مقطع کارشناسی ارشد بوده و حدود ۳۳ هزار دانشجو در واحد مشهد مشغول تحصیلند.

این مقام مسئول بیان کرد: هشت درصد از دانشجویان این دانشگاه در خراسان رضوی را دانشجویان غیرایرانی تشکیل می‌دهند و ۲ هزار و ۶۰۰ دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تحصیل می‌کنند.

کافی درباره میزان اشتغال به‌کار دانش‌آموختگان گفت: تعداد دانشجویانی که بعد از فراغت از تحصیل مشغول به کار می‌شوند بین رشته‌ها و همچنین دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. به طور مثال اکثر دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی بعد از اتمام تحصیل جذب بازار کار می‌شوند و همچنین ۱۰۰ درصد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بعد از فارغ‌التحصیلی در مراکز آموزشی اشتغال می‌یابند.  

نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خراسان رضوی، با اشاره به این‌که در دانشگاه فردوسی مشهد یک پایش در زمینه اشتغال بعد از تحصیل انجام شد، افزود: در این پایش مشخص شد بیش از ۷۰ درصد از دانش‌آموختگان رشته زبان انگلیسی در جایگاه‌های تخصصی این رشته به کار مشغول می‌شوند. در حوزه رشته‌های فنی مرتبط با صنعت، مهندسی شیمی و پتروشیمی و همچنین رشته‌های روانشانسی و حقوق نیز درصد اشتغال به کار بیشتری نسبت به دیگر رشته‌ها وجود دارد.  

کافی ادامه داد: رشته‌های علمی کاربردی شغل‌محور هستند و مراکز این دانشگاه در حوزه شغلی خودشان فعالیت می‌کنند، همچنین آموزش‌ها به‌صورت کاملاً تخصصی انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر که با شیوع ویروس کرونا روبه‌رو هستیم، رشته‌هایی علمی کاربردی نیز باید مانند مشاغل طبقه‌بندی شده و در اولیوت برگزاری کلاس‌های حضوری قرار بگیرند، گفت: آموزش عالی در رتبه سوم کرونا طبقه‌بندی شده است، اما بعضی از حوزه‌های آموزشی باید در گروه یک و ۲ طبقه‌بندی قرار بگیرند تا کلاس‌های حضوری در جلسات بیشتری برگزاری شود. این موضوع توسط مدیران آموزش عالی مطرح شده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وی درباره تاثیر منفی کلاس‌های غیرحضوری در روند آموزش گفت: در حوزه مهارت‌افزایی که نیازمند تمرین و کلاس‌های حضوری است، برگزاری کلاس‌های مجازی باعث پایین آمدن کیفت در آموزش می‌شود.  

کافی اظهار کرد: دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند تا از تاثیر منفی بر روند آموزشی جلوگیری کنند، مثلا در استان خراسان رضوی در زمان‌هایی که رنگ‌بندی کرونایی از شرایط قرمز به زرد و آبی تغییر پیدا می‌کند، کلاس‌های عملی و کارگاهی به صورت حضوری برگزار می‌شود، تا با استفاده از این فرصت‌ها نواقص آموزش غیرحضوری برطرف شود.

وی کفت: طبق آمار و تحقیقاتی که در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شده است در ۳ سال گذشته ۴۰ درصد دانش‌آموختگان جذب بازار کار شدند و ۶۰ درصد دیگر جویای کار هستند.