تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲

همشهری در این پرونده مهم‌ترین مسائل مورد توجه مردم استان‌ها در فصل بهار که در فضای مجازی ترند شده را بررسی کرده است

به گزارش همشهری آنلاین، هشتگ‌ها در دنیای امروز صدای برخی کاربران هستند و کثرت استفاده از یک هشتگ در صورتی که از ربات استفاده نشود نشان از اهمیت آن کلید واژه در بین افراد دارد. استفاده زیاد از یک هشتگ آن را تبدیل به «ترند» می‌کند یعنی آن هشتگ پراستفاده‌ترین هشتگ در یک زمان خاص می‌شود. پس به جرات می‌توان گفت هشتگ به شعاری برای فعالیت‌های مجازی کاربران تبدیل شده‌ است. فعالیت‌هایی که میان انتخابات‌ها و حوادث خاص شکل می‌گیرد و تاثیر آن در دنیای امروز غیرقابل انکار است. ترندها در فضای مجازی عموما از مسائل و اتفاقات روز نشأت می‌گیرند. اتفاقاتی که می‌تواند شامل محله، شهر، استان، کشور یا حتی مسائل بین‌المللی باشد و در بر گیرنده موضوعات اجتماعی‌، سیاسی، اقتصادی و... است. در این گزارش به برخی ترندهای محلی در فصل بهار اشاره کرده‌ایم.  

البرز
پربازدیدترین هشتگ‌های البرز در 3ماه اول سال بیشتر در بخش گردشگری بود. با آغاز فصل بهار، جشنواره‌های گل در البرز شروع می‌شود. امسال هم همزمان با نخستین جشنواره گل‌های رنگارنگ در دامنه‌های البرز  و در پیست بین‌المللی دیزین هشتگ باغ گل لاله و جشنواره گل‌های البرز در فضای مجازی داغ شد. همچنین با افتتاح پارک مینیاتوری ایران کوچک که نمادهای شاخص هر استان در آن ساخته شده، عکس این پارک در فضای مجازی پخش شد و در مدت زمان کوتاهی بسیاری از شهروندان استان از این پارک دیدن کردند. ترافیک چالوس در روزهای کرونا، افزایش قیمت مسکن سرریز جمعیت پایتخت به البرز، واکسن‌سازی رازی، فوت یک کودک در زمین فوتبال شهرداری از اخبار پر بازدید این روزهای البرز است که در فضای مجازی به هشتگ‌های ترند تبدیل شدند.

زنجان
فصل بهار هر چند در زنجان متاثر از فضای انتخابات بود، اما 2 رویداد بیشترین ترند این استان شدند که یکی حزن‌انگیز بود، اما خوشحالی خبر دوم امیدی به دل زنجانی‌ها آورد. شهادت 2 محیط‌بان زنجانی، مهدی مجلل و میکائیل هاشمی پربازتاب‌ترین رویداد استان زنجان در فضای مجازی بود که بازتاب کشوری داشت. این 2 محیط‌بان فروردین امسال حین عملیات تعقیب و گریز شکارچی خاطی و غیرمجاز بر اثر اصابت گلوله سلاح جنگی به طرز مظلومانه‌ای به شهادت رسیدند. همچنین دختر زنجانی خبرساز فصل بهار سال‌جاری بود. مه‌کیا صادقی منفرد اولین و تنها ملوان زن ایران از زنجان بهار امسال در ناوگان کشتیرانی دریای خزر به روی عرشه کشتی رفت.

مرکزی
داغ‌ترین هشتگ‌هایی که در 3ماه اول امسال در مرکزی ترند شد، مربوط به انتخابات 1400 است. از مهم‌ترین هشتگ‌های برتر این استان «حماسه حضور» بود و کاربران مجازی سعی داشتند مردم را برای حضور پرشور در انتخابات دعوت کنند. «رای می‌دهم» و «ما منتظر انتخاباتیم» از دیگر هشتگ‌های پرکاربرد کاربران توییتر و اینستاگرام در فضای مجازی بود. همچنین هشتگ‌هایی چون «میدان انتخاب»، اسامی کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 و برخی شعارها و واژه‌های کلیدی کاندیداها در مناظره‌های تلویزیونی نیز از نگاه کاربران فضای مجازی دور نماند و تبدیل به ترند شد. در روزهای گذشته هم هشتگ‌هایی همچون «به داد اساتید دانشگاه آزاد برسید» و «در دانشگاه آزاد چه خبر است» به دنبال درخواست چند روز گذشته استادان دانشگاه آزاد اسلامی برای رسیدگی به وضعیت حقوق و مزایای خود مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

چهارمحال و بختیاری
فضای چهارمحال و بختیاری در بهار امسال همانند سایر استان‌ها آمیخته با حال و هوای انتخابات 1400 بود. هشتگ‌هایی نظیر «رای می‌دهم»، «مردم میدان»، «انتخاب- درست»، «ایران قوی 1400» و اسامی نامزدهای ریاست جمهوری بیشترین واژه‌های ترند در شبکه‌های اجتماعی این استان بوده است. جدای از آن بیشترین مباحث استانی که در این مدت در شبکه‌های اجتماعی استان ترند شد، خشکسالی و مخالفت با اجرای طرح‌های انتقال آب بین استانی بود. در همین راستا هشتگ‌های «نه به انتقال آب»، «تونل جهنمی بهشت‌آباد را متوقف کنید»، «خشکسالی» و تاکید بر اجرای طرح انتقال آب بن به بروجن که آب شرب نیمی از مردم این استان را تامین می‌کند با هشتگ «بن- بروجن» بیشترین موضوعاتی بود که در فضای مجازی این استان مورد بحث قرار گرفت.

سیستان و بلوچستان 
در بهار امسال پیگیری اخبار مربوط به کرونا و واکسیناسیون جزو ترندهای برتر در سیستان و بلوچستان بود که به دلیل افزایش مبتلایان و شمار بستری در اواخر بهار بیشتر توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار گرفت. خشکسالی و کاهش بارندگی و بندکمال خان در افغانستان که بی‌ربط با موضوع خشکسالی نیست از دیگر سوژه‌های مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی در استان است. طرح انتقال آب از دریای عمان نیز از موضوعات مورد توجهی است که کاربران شبکه‌های مجازی و به ویژه رسانه‌های محلی استان به آن پرداختند. همچنین هشتگ‌هایی مرتبط با سوخت‌بران در ماه‌های گذشته به دلیل بسته بودن مرز ایران و پاکستان در فضای توئیتر ترند شد. 

خراسان جنوبی
با توجه به آخرین جمع‌بندی، استان خراسان جنوبی با میزان مشارکت ۷۴،۲۲ درصد در انتخابات ۲۸ خرداد رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داد، هشتگ #رأی_می‌دهم در استان به یکی از پربازدیدترین ترندها در بهار امسال تبدیل شد.  خراسان جنوبی در چند سال اخیر بیشتر از هر زمان دیگر دچار معضل خشکسالی شده و مردم استان این موضوع را با هشتگ #خشکسالی در فضای مجازی مطرح کرده‌اند. شهر بیرجند به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی دارای جاذبه‌های فرهنگی‌، تاریخی و گردشگری بسیاری است. اهالی بیرجند برای معرفی هرچه‌ بهتر آداب و سنت‌های این شهر هشتگ #بیرجند_شهرمن را به عنوان سومین ترند پربازدید مرتبط با خراسان جنوبی در فضای مجازی ایجاد کرده‌اند.

کرمانشاه
کرونا، ورود واکسن و تزریق آن به رده‌های مختلف سنی، انتخابات و ثبت نام نامزدهای شورای شهر و روستا، شاید مهم‌ترین ترندهای فضای مجازی در سه ماهه نخست سال وهشتگ‌هایی بود که کاربران در فضای مجازی ثبت کردند. درگذشت سردار محمد کرمی راد نماینده اسبق کرمانشاه بر اثر تصادف و دو کشتی‌گیر نامی کرمانشاهی نیز جزو خبرهای پربازدید در کرمانشاه بود. اسلام آباد غرب، قصرشیرین و جوانرود به ترتیب در شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر حوزه موسیقی، سینما و هنرهای تجسمی قرار گرفتند. کسب رتبه نخست نرخ فلاکت، بیکاری و گرانی نیز جزو اخباری بود که بارها توسط کابران فضای مجازی در کرمانشاه طی سه ماه اول سال هشتگ خورد. دستگیری قاتل فراری ۳۱ ساله جنجالی کرمانشاه پس از ۵۰ روز در البرز که شوهر خواهر خود را با شلیک اسلحه کشته بود نیز یکی دیگر از ترندهای استان بود .همچنین افزایش دوره امهال تسهیلات دریافتی زلزله‌زدگان و معرفی قصرشیرین به عنوان منطقه آزاد تجاری از خبرهای مسرت بخش استان بود که توسط کابران بسیار دست به دست شد. اما بحران آب در استان و ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آن و قطعی‌های مکرر آب و برق هم هشتک‌های بالایی خورد. نجات جان خرس قهوه‌ای و بازگشت آن به طبیعت که بر اثر برخورد با خوردهای عبوری مسیر اسلام‌آباد- ماهیدشت دچار آسیب شده بود نیز یکی از خبرهای مورد توجه فعالان محیط زیست بود. ممانعت پلیس فداکار از خودکشی جوان ۳۰ ساله در پل لب آب هم دیگر خبری بود که طی روزهای اخیر دست به دست شد.

گلستان
در ۳ماه نخست بهار بیشترین هشتگ‌هایی که در گلستان ترند شد معطوف به واکسیانسیون بود. هشتگ واکسن کرونا، واردات واکسن، واکسیناسیون سریع، همراه با هشتگ علوم پزشکی گلستان درباره سایر مطالبات پزشکی از جمله ترندهای نخست فضای مجازی گلستان در فصل بهار بود. همچنین با نزدیک شدن به فضای انتخابات هشتگ‌های انتخابات ۱۴۰۰ همه می‌آییم ترندهایی با بیشترین کاربری در فضای مجازی میان کاربران گلستانی بود.

سمنان 
آغاز دوره جدیدی از خشکسالی در برخی مناطق کشور از جمله سمنان نگرانی‌ها را بیشتر کرده است. تا جایی که دامنه خشکسالی به صفحات برخی کاربران فضای مجازی در مناطق مختلف سمنان نیز رسیده و از بهار امسال هشتگ‌های #آب و #خشکسالی را به بهانه‌های مختلف استفاده کرده‌اند. اعتراض به بی‌برنامگی در قطعی برق مناطق مختلف طی اردیبهشت و خرداد نیز با هشتگ‌های مرتبطی مانند #قطعی_برق بین کاربران سمنان در توییت‌ها و استوری‌ها قابل مشاهده بود.

اردبیل
فضای مجازی استان اردبیل در فصل بهار بیشتر متاثر از جو انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. ترند فضای مجازی هم به این رویدادها بیشتر اختصاص داشت که می توان #نه-به-تخریبگران را ترند فضای مجازی استان اعلام کرد. این هشتک برای واکنش به تبلیغات کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر اردبیل ساخته شد که در و دیوارهای شهر را با پوسترهای تبلیغاتی بیش از حد پوشانده بودند. منتشرکنندگان این ترند به تقابل شعار آبادی شهر که از سوی کاندیداها مطرح می‌شود در مقابل عمل آنها که سیمای بصری شهر را تخریب کرده اند معترض بودند. برخی کاندیداها برای خنثی کردن تاثیر این واکنش کنش گران اجتماعی، وعده پاکسازی شهر بعد از انتخابات را دادند.موضوع دیگری که در اردبیل بیشترین بازخورد در فضای مجازی را داشت مربوط به درگیری فیزیکی شهروندان اردبیل و آستارا بود.

آذربایجان شرقی 
به جز هشتگ‌های عمومی مانند انتخابات، ریاست جمهوری، نام نامزدها و شورای شهر که اختصاص به این استان ندارد، هشتگ‌های تراکتور، گرما و سگ 3 هشتگ پر استفاده در آذربایجان شرقی بودند. فراز و فرودهای بسیار تیم فوتبال تراکتورسازی در 3ماهه فصل بهار و حضور پر حاشیه در مسابقات مختلف موجب شد تا هواداران این تیم با شور و اشتیاق خاصی اخبار آن را دنبال کنند. در این بین گاهی هشتگ زنوزی هم همراه با تراکتور دیده می‌شد. گرمای بی‌سابقه در استان که بنابر اعلام هواشناسی در 70سال گذشته بی‌سابقه بوده از دیگر هشتگ‌های تبریزی‌ها بود. طنزهای بسیاری با هشتگ گرما و کولر در فضای مجازی استان دیده شد. سگ از دیگر هشتگ‌های پرکاربرد در استان بود و کاربران نسبت به سگ‌کشی توسط پیمانکاران واکنش نشان دادند و برخی‌ها هم از اصطلاحات انگلیسی در این زمینه استفاده کردند.

آذربایجان غربی
با آغاز سال جدید، کم‌آبی دریاچه ارومیه شهروندان استان را بیش از گذشته نگران کرده و به همین دلیل هشتگ دریاچه ارومیه در اعتراض به خشک شدن بیشتر این دریاچه مورد استفاده قرار گرفته است. انتقال آب از طریق تونل آبی به دریاچه ارومیه هم موجب داغ شدن بیشتر هشتگ‌های دریاچه ارومیه شد. انتخاب شورای شهر در استان از زاویه‌ای متفاوت مورد توجه قرار گرفت.شهروندان با ترند این هشتک‌های مربوط به انتخابات تا آخرین روزهاسعی در کسب رای بیشتر به نفع جریان مورد علاقه خود داشتند. معاملات ارزهای دیجیتال در استان از رونق بیشتری برخوردار شده و انعکاس این معاملات در فضای مجازی با هشتگ بیت کوین خود را نشان داد. 

اصفهان 
اصفهانی‌ها با علاقه‌ای که به شهر و دیارشان دارند به طور مداوم عکس و ویدئوی مکان‌های تفریحی و دیدنی اصفهان را به اشتراک می‌گذارند و درباره آن می‌گویند و می‌نویسند. بنابراین اصفهان یکی از ترندهای اصلی در میان شهرهای ایران است و در میان رتبه‌های نخست شهرهای دارای بیشترین هشتگ در اینستاگرام و توئیتر قرار دارد. بهار امسال هم متناسب با رویدادهای مرتبط با مردم اصفهان هشتگ‌هایی در فضای مجازی از سوی کاربران اصفهانی ترند شدند. همزمان با سالگرد تظاهرات خونین مردم اصفهان علیه رژیم پهلوی هشتگ#اصفهان_حماسه_ساز با 447 هزار توئیت و ریتوئیت در رتبه اول توئیتر قرار گرفت و 22 هزار بار در پست‌های اینستاگرام منتشر شد. همچنین در اردیبهشت 1400 متناسب با هفته فرهنگی و گردشگری اصفهان هشتگ‌های #اصفهان، #اصفهان_من و اصفهان_زیبا پررنگ‌تر شد.

قزوین 
در استان قزوین که عمده موضوعات رسانه‌ها شامل محیط‌زیست، موضوعات سیاسی و کارگری می‌شود، شناسایی رفتار هشتگ‌ها و اخبار وایرال شده ساده‌ است. نقش رهبران افکار، تاثیر بات‌ها و تحلیل محتوای مفاهیم پنهان جریان‌های خبری در قزوین در 3 ماهه اول سال نشان می‌دهد دستگیری رئیس شورای شهر قزوین به اتهام زمین‌خواری با هشتگ حکمت شورا اولین خبر ترند شده فصل بهار قزوین بود. همچنین هشتگ عظیمیه با موضوع بلاتکلیفی مالکین زمین‌های ۳۳۰هکتاری شمال قزوین با نام عظیمیه، هشتگ مینو شهر بی دفاع من که موضوعات محیط‌زیستی مربوط به رهاسازی پسماندهای صنعتی را دنبال می‌کند و در نهایت هشتگ رد صلاحیت با توجه به رد صلاحیت‌های گسترده کاندیداهای این دوره شورا توسط هیات عالی نظارت به ترتیب از مهم‌ترین ترندهای 3 ماهه فضای مجازی در قزوین بودند.

گیلان
 در ماه بهار در گیلان موضوعات مختلفی ترند شد که اولین آنها بازگشایی راه‌ها و انجام سفرهای نوروزی بود. تزریق واکسن کرونا در گیلان همزمان با کشور، بیهوش شدن پرستار ماسالی پس از تزریق واکسن آسترازنکا، احیای 2 کارخانه پوشش و ابریشم گیلان، چند مورد حیوان آزاری در گیلان، رانش زمین در روستای خرشک رودبار، مرگ دو کودک اهل خمام بر اثر مصرف سوسیس و کالباس و نیز گاف پلیس راه گیلان در انتشار عکس یکی از اندیشمندان مرحوم کشور (احسان نراقی) به همراه یک عکاس خبری معروف از خیابان به عنوان تبلیغ مراقبت از سالمندان هنگام عبور از خیابان از دیگر خبرهای ترند گیلان بود. آخرین آنها نیز نصب مجسمه پرستار فداکار گیلانی نرجس خانعلی‌زاده در میدان شهر کلاچای بود که به گفته برخی از منتقدان این مجسمه استانداردهای لازم یک المان مناسب را ندارد.

قم
بیشترین هشتگ‌هایی که در فصل بهار در استان قم ترند شد، مناسبتی است. مهم‌ترین مناسبت این فصل انتخابات 1400 بود. فعالان فضای مجازی علاوه بر بازنشر هشتگ‌های سراسری، خودشان هم هشتگ‌هایی را ترند کردند. محتوا و اهداف بیشتر هشتگ‌هایی که در انتخابات ساخته شد، دعوت مردم به حضور حداکثری در انتخابات بود. در عین حال اسامی کاندیداها و شعارهایشان، رد صلاحیت‌ها و حاشیه‌های مناظرات تلویزیونی هم مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی بود. سوژه دیگری که به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی بازنشر داده شد، هشتگ‌های مربوط به قطعی برق و گرم شدن هوا بود. کرونا، ممنوعیت تردد شبانه و جریمه‌ها، واکسن و تعطیلی کسب و کار مردم از دیگر موضوعاتی است که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. همچنین حوادثی همچون برخورد نیروهای مدیریت پسماند با زباله‌گرد تبعه افغانستان، آتش سوزی مهیب در شهرک شکوهیه، وقوع قتل، مصدوم شدن چند شهروند در شهربازی بوستان علوی و آتش زدن خودروهای شهرداری در منطقه قلعه صدری توسط اوباش از دیگر موضوعات هشتک‌های شبکه‌های اجتماعی در قم بوده است.

کردستان 
کرونا، تزریق واکسن، انتخابات از خبرهایی بود که طی 3ماه اول بهار در استان کردستان ترند شد. برداشت بی‌رویه گیاهان بهاری و شعله‌ور شدن جنگل‌های بلوط بر اثر خطای انسانی در این نقطه از زاگرس دیگر موضوعات فضای مجازی در استان کردستان بود. زلزله، خبر درگذشت محمود ابراهیمی استاد اخلاق اسلامی دانشگاه کردستان، شهادت ۳ تن از فرزندان این مرز و بوم در مریوان نیز از خبرهای فضای مجازی استان کردستان بود که بیشترین بازدید را داشتند. هلاکت ۲ تروریست در مرزهای مریوان نیز را بر این دسته از اخبار باید افزود. پیدا شدن جسد آرتین ایران نژاد ۱۵ ماهه پناهجوی کرد، کوچکترین عضو خانواده ایران نژاد که چند ماه پیش در کانال مانش غرق شدند از خبرهای ترند شده در بهار بود. حکم خلع ید معدن قزل قیه کردستان و تصویب مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان  نیز دیگر ترندهای خبری در این استان بود که بازدیدهای زیادی به دنبال داشت‌.

مازندران 
مازندرانی‌ها حضور پررنگی در فضای مجازی دارند و به همین دلیل نیز این استان معمولا یکی از 3 استان با بیشترین ضریب نفوذ اینترنت محسوب می‌شود. علاوه بر هشتگ‌های محلی و منطقه‌ای که در فضای مجازی مازندران به کار گرفته می‌شود و هشتگ‌های با گستره ملی، هشتگ‌هایی هم بهار امسال با محتوای منطقه‌ای و استانی به طور مشترک بین کاربرانی از همه نقاط مازندران دست به دست شد. آخرین مورد این هشتگ‌ها به تبلیغات انتخابات نامزدهای شورای شهرها ارتباط داشت که با چسباندن پوسترها و بنرها به شکل گسترده‌ای سبب به هم ریختن فضاهای شهری شده بودند. #حقوق_شهروندی و #شهرپاک از این قبیل هشتگ‌ها بودند. استعفای اعضای هیئت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای مازندران نیز از دیگر مسائل انتخاباتی مورد توجه کاربران فضای مجازی بود. یکی دیگر از مسائل مورد توجه نیز مطرح شدن مجدد بحث تشکیل استانی جدید در غرب مازندران بود که از یک سو با هشتگ #مازندران_غربی در فضای مجازی برجسته شد و از سوی مخالفان هم هشتگ #مازندران_یکپارچه ترند شد.

فارس
بهار امسال یکی از مهم‌ترین هشتگ‌های مربوط به استان فارس که در فضای مجازی داغ شد، هشتگ تنش آبی بود. بسیاری از کابران ساکن در این استان نوشته‌اند درحالی که کشور با تنش آبی شدید مواجه است و برخی از استان‌ها همچون فارس وضعیت بحرانی دارند، در برخی از شهرستان‌های این استان ده‌ها هکتار برنج کاشته می‌شود. فارسی‌ها به این روند اعتراض داشته و خواستار اصلاح الگوی کشت هستند. یکی دیگر از ترندهای استان فارس در شبکه‌های مجازی در زمینه آتش‌سوزی‌های گسترده در ارتفاعات جنگلی این استان بود که مردم علاوه بر اطلاع‌رسانی به نبود امکانات و تجهیزات برای اطفای حریق اتنقاد کرده و از نیروهای داوطلب برای کمک به خاموش کردن آتش در این عرصه ها تقاضای یاری کردند. همچنین اعتصاب‌ها و اعتراضات کارگران پیمانی پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها 
و نیروگاه‌ها بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت. 

خراسان شمالی
یکی از ترندهای داغ شده امسال در خراسان شمالی مربوط به انتخابات و حضور اقوام مختلف این استان در کنار هم پای صندوق‌های رای بود. هشتگ وحدت اقوام در فضای مجازی بازدید زیادی داشت و نشان دهنده یکپارچگی مردم این استان بود. ترند دیگر مربوط به اتفاق تلخی بود که اواخر خرداد اتفاق افتاد و در پی سقوط یک فروند هواپیمای آموزشی در خراسان شمالی، 2 سرنشین این هواپیما جان باختند. این هواپیما که از بجنورد به سمت کلاله در استان گلستان در حال پرواز بود در شهرستان گرمه خراسان شمالی، حدفاصل جنگل گلستان و چمن بید سقوط کرد و این خبر در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت. همچنین نبود جراح کودکان در استان نیز در شبکه‌های مجازی مطرح شد و مردم خواستار رسیدگی مسئولان به این مشکل شدند.

خوزستان
خشکی رودخانه کارون و انتقال آب این رودخانه مهم‌ترین موضوع روز خوزستان است که در شبکه‌های مجازی نیز بازتاب گسترده‌ای داشته و به ترند استان تبدیل شده است. مردم خوزستان به خاطر خشک شدن رودخانه کارون و انتقال آب این رودخانه به استان‌های دیگر از مسئولان گلایه‌مندند و نگران از اینکه کارون نیز سرنوشتی شبیه به دریاچه ارومیه پیدا کند. بخشی از مردم شمال خوزستان نیز به خاطر بی آبی در منطقه دهدز و اطراف سد کارون 3 هشتگ «خوزستان آب ندارد» را امسال نیز مانند سال‌های گذشته در فضای مجازی داغ کرده‌اند تا شاید مسئولان به داد مردمان این منطقه برسند. بالا رفتن دمای هوا و قطعی برق در استان جنوبی خوزستان امسال به یکی از ترندهای این استان تبدیل شده است.  همچنین کاربران فضای مجازی به بهانه 3 خرداد و آزادسازی خرمشهر با ترند کردن نام این شهر، بار دیگر مشکلات مردم را یادآوری کردند.

کهگیلویه و بویراحمد
زلزله سی‌سخت و تداوم مشکلات شهروندانی که خانه و زندگی‌شان را در این حادثه از دست دادند، بهار امسال با هشتگ سی‌سخت در شبکه‌های مجازی داغ شد تا توجه مسئولان و مردم دیگر استان‌های کشور به این منطقه جلب شود. این ترند باعث کمک‌های زیادی در همین فضا به مردم زلزله‌زده شد. آتش‌سوزی و نابودی طبیعت منطقه شبلیز و تنگ برائی نیز با هشتگ زاگرس در آتش در فضای مجازی مطرح شد. کاربران از مردم بومی این منطقه خواستند به کمک نیروهای منابع طبیعی بروند تا هر چه زودتر حریق جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد خاموش شود. کوله‌بری آب در کهگیلویه و بویراحمد که صاحب 10 درصد منابع آب شیرین کشور است، ترند دیگری است که این روزها در فضای مجازی داغ شده و کاربران از زنان و کودکانی می‌نویسند که در هوای گرم این روزها و در بی آبی، کوله‌بری آب می‌کنند.

بوشهر 
در بوشهر هم مانند سایر استان‌ها در ماه‌های گذشته هشتگ‌های مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر،  کرونا، واکسیناسیون و گرانی بارها توئیت شد. اما در این استان قطعی برق، کارگران پتروشیمی و اعتصاب‌های کارگری آن‌ها به عنوان هشتگ‌های ترند مطرح بودند. همچنین خبری درباره نقص فنی نیروگاه اتمی بوشهر و از مدار خارج شدن آن یکی از موارد مهمی بود که ترند شد و هشتگ‌هایی چون #نیروگاه اتمی بوشهر و #برق بارها در شبکه‌های مجازی مورد استفاده قرار گرفت. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست #بوشهر با اشاره به گستردگی مناطق چهارگانه تحت مدیریت #محیط‌زیست که مساحت آن به بیش از ۱۷۷ هزار هکتار می رسد، هم گفته بود که برای حفاظت از این مناطق، ۱۷۷ نیروی #محیطبان لازم است در حالی که فقط ۶۰ محیط ‌بان در بوشهر حفاظت از این عرصه‌ها را به عهده دارند. همین خبر هشتگ محیطبان و محیطزیست را هم به ترند تبدیل کرد. 

همدان
از آن‌جایی که شهروندان همدانی، انسان‌های نوستالژیکی محسوب می‌شوند، تعداد صفحات و کانال‌های مجازی که به معرفی گذشته همدان می‌پردازد، بسیار زیاد است. به همین دلیل بیشترین هشتگ‌هایی که در فضای مجازی توسط همدانی‌ها در فصل بهار استفاده شده مربوط به مسائل نوستالژیک است، اما اینکه اتفاقات و اخبار مهم روز آن‌قدرها برای هشتگ‌زدن مورد توجه مردم همدان نبوده، در نوع خود جالب است. هشتگ‌های همدان با 2 میلیون و 700 هزار تکرار، همدانی‌ها با 135 هزار تکرار، همدانی با 69 هزار و 300 تکرار و همدان پایتخت تاریخ و تمدن با 45 هزار تکرار 5 عبارت پرتکرار در پست‌های فضای مجازی مربوط به همدان محسوب می‌شوند و عبارت‌های همدانیان با 28 هزار تکرار، همدان 2018 با 16 هزار و 600 تکرار، همدان‌گردی با 14 هزار و 900 تکرار و همدان هنر با 14 هزار و 200 تکرار 5 عبارت پرتکرار بعدی را شامل می‌شوند. اطلاعات فضای مجازی نشان می‌دهد پست‌های حاوی این هشتگ‌ها که بیشتر به خاطرات همدانی‌ها می‌پردازد، بیشتر از همه مورد بازدید قرار گرفته است.

خراسان‌رضوی
در حالی که امسال در دومین سال پیاپی رهبر انقلاب به دلیل شیوع ویروس کرونا سخنرانی سالانه خود را در حرم مطهر رضوی ایراد نمی‌کند، زائران حرم امام رضا (ع) هشتگ «#نایب‌الزیاره_رهبرم» را در فضای مجازی ایجاد کردند. یکی از مسائل ویژه و بسیار مهم این روزها در استان‌های شرقی کشور موضوع انتقال آب از خلیج‌فارس است و به همین دلیل هشتگ‌های #انتقال_آب_خلیج‌فارس و #انتقال_آب_خلیج‌فارس_به_مشهد نیز از ترندهای فضای مجازی در چند ماه اخیر در استان است. استان خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد یکی از هدف‌های گردشگری داخلی و خارجی است که بعد از شیوع کرونا و کم شدن سفرها به لحاظ اقتصادی دچار چالش شده است. یکی از مطالبات مردم خراسان رضوی که از طریق فضای مجازی همواره مطرح می‌شود، واکسن است که با هشتگ «#واکسن_کرونا_مطالبه_ملی» در فضای مجازی به ترند تبدیل شده است.

لرستان 
عبارت لرستان در 2 میلیون پست، لرستانی‌ها در 114 هزار پست، لرستانی 112هزار پست و لرستان، خرم‌آباد، خوزستان، اهواز، اندیمشک، شوشتر و مسجدسلیمان با 77 هزار و 500 پست بیشترین میزان هشتگ در پست‌های صفحات مجازی مربوط به استان لرستان در فصل بهار را تشکیل می‌دهند. لرستان بزرگ با 46 هزار و 600 پست، لرستان را باید دید با 44 هزار و 800 پست، لرستان-خرم‌آباد با 17 هزار و 300 پست و لرستانیم با 17 هزار و 100پست در رده‌های بعدی هستند که محتوای آن‌ها معرفی مکان‌های دیدنی لرستان با هدف تبلیغ گردشگری این استان است. لرستان یعنی همه مناطق لرنشین نیز دیگر عبارت جالبی است که در طول 3 ماه گذشته 1900 بار از سوی کاربران در فضای مجازی هشتگ شده.

یزد
یکی از مهم‌ترین ترندهای استان یزد در چند روز گذشته، مربوط به واژگونی اتوبوس حامل سرباز معلم‌هایی بود که از سیستان و بلوچستان برای فراگیری آموزش نظامی راهی شیراز بودند. این اتوبوس در محور یزد- دهشیر به علت نقص فنی در ترمز با جدول وسط جاده برخورد می کند و در سمت مسیر مقابل واژگون و سپس با یک دستگاه تریلی متوقف برخورد می‌کند. در این حادثه ۵ سرباز معلم جان باخته و ۱۰ نفر دیگر مجروح می شوند. کاربران هشتگ سرباز معلم را برای این حادثه در شبکه های مجازی داغ کردند.  هشتگ داغ شده بعدی در زمینه اعتراض دامداران استان یزد به کمبود نهاده‌های دامی، گرانی خوراک دام و قیمت پایین محصولات دامداری بود که از ابتدای امسال در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد. مرمت آثار تاریخی یزد نیز یکی دیگر از هشتگ‌های داغ شده در فضای مجازی در 3 ماه امسال بود که بیشتر کاربرانی که در این زمینه نوشته‌اند، فعالان میراث فرهنگی هستند.

هرمزگان
چند ماه پیش استاندار هرمزگان گفته بود که از سال 1400 دیگر فاضلاب در بندرعباس وارد دریا نمی‌شود، اما این وعده با گذشت 3 ماه از سال جدید هنوز عملی نشده و مردم این استان در فضای مجازی با داغ کردن هشتگ هرمزگان و بندرعباس، خواستار پاسخگویی مسئولان شدند. همچنین اوج گرفتن آمار کرونا و قرمز شدن این استان نیز به یکی دیگر از ترندهای فضای مجازی تبدیل شد و کاربران روزانه نسبت به افزایش آمار کرونا در این استان و افزایش آمار فوت شدگان هشدار می دادند. جالب است که جدا از مشکلات این استان، طبیعت و مناطق دیدنی هرمزگان نیز با هشتگ شگفتی‌های هرمزگان در فضای مجازی داغ شده تا گردشگران را برای دیدن جاذبه‌های گردشگری این استان ترغیب کنند.

کرمان
در استان کرمان، همچون بسیاری از مناطق کشور، یکی از داغ‌ترین هشتگ‌های سه ماه اول سال، مربوط به رویداد انتخابات در آخرین جمعه‌ خرداد بود که از این میان می‌توان به «من رای می‌دهم، میدان مردم، مُلک سلیمانی، همه می‌آییم و حماسه حضور» اشاره کرد. از دیگر هشتگ‌های داغ کرمان در بهار، می‌توان به «کرمان مظلوم، کرمان بی‌آب، بی‌آبی در کرمان، کرمان آب ندارد» اشاره کرد که با گرم شدن هوا، چهره‌ خشن آن در شهرها و روستاها نمایان شد. یکی از پرتکرارترین خبرها اما مربوط به حادثه‌ی سیل گلباف بود که سیزدهم اردیبهشت‌ رخ داد. به‌دلیل بارندگی‌های سیل‌آسا در بخش «گلباف» در شهرستان کرمان، رودخانه‌ای طغیان کرده و جاده‌ منتهی به روستای «حرمک» را آب برد. شش نفر از ماموران شرکت توزیع نیروی برق شمال استان که با کامیون، برای تعمیرات خرابی‌های ناشی از این سیلاب به منطقه رفته بودند، ابتدا مفقود شدند و یک روز بعد، پیکر بی‌جان این افراد در پایین‌دست جاده پیدا شد.  همچنین، ورود کرونای هندی به جنوب استان کرمان که برخی مناطق را به وضعیت فوق‌قرمز درآورده، با هشتگ «کرونای هندی» مورد توجه بود.

ایلام
یکی از هشتگ‌های داغ شده در فضای مجازی در 3ماه امسال هشتگ «ایلام سربلند» و «مردم میدان» بود که به خاطر شرکت گسترده مردم این استان محروم در انتخابات ریاست جمهوری ترند شد. دومین هشتگ داغ شده در فضای مجازی که نه تنها در سه ماه امسال، بلکه در سال‌های گذشته نیز بسیار دیده شده، هشتگ خودسوزی زنان در این استان است. همچنین هشتگ کودکان کار نیز در این استان در بهار امسال برای چندمین بار در سال‌های اخیر داغ شد تا نظر مسئولان به این معضل اجتماعی جلب شود. در سال‌های گذشته با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی استان ایلام و مهاجرت بیش ‌از پیش روستاییان به شهر که افزایش حاشیه‌نشینی را در پی داشته، تعداد کودکان کار در استان نیز افزایش پیدا کرده است.