تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۹

علاءالدین بروجردی* در دنیای امروز معدود کشورهایی هستند که از توانمندی فناوری فضایی برخوردارند

این فناوری در سایه تلاش چندین ساله دانشمندان ایرانی، اکنون در کشورمان بارور شده و ایران توانمندی ساخت و امکان پرتاب ماهواره را به دست آورده است. این توانمندی بدون تردید می‌تواند پایه پیشرفت کشورمان در سایر زمینه‌های علمی قرار بگیرد. 

با توجه به اینکه ظرف سال‌های گذشته ما با تحریم در این زمینه از سوی کشورهای دارای این دانش مواجه بوده‌ایم، ساخت و پرتاب ماهواره نشان‌دهنده‌ این واقعیت است که این تحریم‌ها نه تنها موجب عقب‌ماندگی کشورمان نمی‌شود، بلکه باعث برداشتن گام‌های بلند و شجاعانه در زمینه‌های مختلف خواهد شد و استعدادهای بالقوه‌ دانشمندان جوان کشور را شکوفا می‌کند.

آنچه جهانیان در روزهای گذشته شاهد آن بودند، نمایش اقتدار ملی ایرانیان بود که این واقعیت را به جهانیان نشان داد که هر ملتی اگر در مسیر توسعه و دستیابی به دانش های نوین قرار گرفته باشد، فشارهای اقتصادی آمریکا و غرب تاثیری در پیشرفت‌اش نخواهد داشت.

پس از پرتاب این ماهواره‌‌بر، شاهد عملیات تبلیغاتی غرب و به ویژه آمریکا بودیم. آمریکا در مورد فناوری فضایی ایران، همان سیاستی را در پیش گرفت که در برابر برنامه صلح‌آمیز هسته ای ایران در دستور کار داشت.

آنها سعی کردند این فناوری را به عنوان یک تهدید برای دنیا تصویر کنند. از ادعای آسیب دیدگی ماهواره بر ایرانی گرفته تا نشان‌دادن این فناوری به عنوان تسلیحات جنگی، محورهایی بودند که رسانه های غرب برای تخریب وجهه ایران بدان روی آوردند.

این‌ منفی‌بافی آمریکایی‌ها پدیده‌ جدیدی نیست؛ چه بسا اینکه آنها در مقابل هر گام بلند جمهوری اسلامی که در چارچوب اهداف صلح‌آمیز خود برمی‌دارد، می‌ایستند، مانور تبلیغاتی می‌دهند و پس از این هم قطعا این مانورهای تبلیغاتی شان ادامه خواهد داشت.

تصویری که آمریکایی‌ها از جمهوری اسلامی ترسیم کرده‌اند، کشوری است که به دلیل فشارهای سیاسی، اقتصادی و علمی آمریکا، نمی‌تواند توسعه یافته باشد و توان دستیابی به توسعه‌ همه‌جانبه را ندارد و لذا این نگاه باعث می‌شود هنگامی که واقعیتی برعکس این تصویر ترسیمی می‌بینند، جوسازی می‌کنند و مانور تبلیغاتی می‌دهند اما با وجود اینگونه تبلیغات سوءدشمن، ایران همه قله های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح می کند و امید است که آمریکا روزی به این واقعیات که هرروز در حال تکرار شدن است، وقوف یابد و به جای اتخاذ سیاست های غیرمنطقی، واقعیت علمی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد و آب در هاون نکوبد.

* رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس