به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در پی واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست در حوالی نقده در روز چهارشنبه ۲ تیرماه، پلیس اطلاعیهای را روز سهشنبه (۸ تیرماه) درباره علتهای واژگونی اتوبوس خبرنگاران و سربازان منتشر کرد که بر اساس آن «بیاحتیاطی راننده اتوبوس به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه در پیچ و شیب (نقص ماده ۱۲۹ و ۱۳۰ آیین نامه راهور) و بی مبالاتی و قصور مسئولان هماهنگی سفر به علت عدم تامین وسیله نقلیه مناسب و آشنا نبودن راننده با شرایط راه و جغرافیای منطقه بدون هماهنگی با ادارات مرتبط با ایمنی ترافیک» به عنوان علل واژگونی اتوبوس خبرنگاران اعلام شد.
مسعود تجریشی نماینده تامالاختیار دبیر کارگروه ملی و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه درباره اطلاعیه پلیس مبنی بر اینکه یکی از علل واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست که چهارشنبه ۲ تیرماه رخ داد، «بیمبالاتی و قصور مسئولین هماهنگی سفر به علت عدم تامین وسیله نقلیه مناسب» بود، گفت: پلیس از دیدگاه کارشناسی خود مقصران این حادثه را اعلام کرده است ولی قاضی پرونده با بررسی تمامی گزارشها و مصاحبه با افراد، نظر نهایی را در این زمینه خواهد داد.
او گفت: قاضی پرونده از روز دوشنبه (۷ تیرماه) کار خود را در زمینه پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران آغاز کرده و در حال جمعآوری مدارک از دستگاههای مختلف اعم از نیروی انتظامی، سازمان حفاظت محیط زیست، هلال احمر و ... است.
نماینده تامالاختیار دبیر کارگروه ملی و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه در ادامه اظهار کرد: روز سهشنبه (۸ تیرماه) نیز کمیسیون عمران مجلس تشکیل و گزارش کمیته ایمنی راه و پلیس راهور در این جلسه ارائه و قرار شد گزارش مکتوب آن هفته جاری به کمیسیون عمران مجلس ارائه شود. در این گزارش به موضوعاتی مانند نهادی که از آن خودرو کرایه شده، نحوه وقوع حادثه، امدادرسانی، وضعیت جاده و... پرداخته شده است.
بیشتر بخوانید:
وی اضافه کرد: در این گزارش عملکرد هلال احمر و نیروهای امداد مطرح شد و به مواردی مانند زمان رسیدن نیروهای این سازمان به محل حادثه، زمانی که نیروها باید میرسیدند، چگونگی امدادرسانی ، درمان و... پرداخته شد.
تجریشی با اشاره به اینکه فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین دغدغههای مردم و مسئولان در ایجاد امنیت روحی روانی در جایگزینی حمل و نقل شخصی در جاده و داخل شهرهاست، گفت: ماده ۸ قانون هوای پاک، دولت را موظف به تعیین سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه کرده بود اما با شکایت فردی به دیوان عدالت اداری آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک ابطال شد.
او افزود: پیرو این حکم دیوان عدالت اداری، فقهای شورای محترم نگهبان آییننامه تعیین سن فرسودگی برای خودروها را خلاف شرع تشخیص دادند. لذا در جلسات تخصصی دستگاههای مرتبط به این جمعبندی رسیدند که معاینه فنی تکراری در بازههای زمانی کوتاهتر میتواند جایگزین آییننامه ابطال شده شود.
تبعات حذف تعیین سن فرسودگی خودروها در سالهای آینده
وی تاکید کرد: حذف تعیین سن فرسودگی بدون اعمال نظارت دقیق روی معاینه فنی خودروها میتواند در سالهای آینده به وقوع حوادث ناگواری منجر شود. بنابراین مقرر شد بر اساس نظر پلیس راهور و نماینده کمیسیون ایمنی راه موضوع تعیین سن فرسودگی خودروها و مشکلات به وجود آمده با برگزاری جلساتی در کمیسیون عمران مجلس برنامهریزی شود و تا ۲ هفته بعد کمیسیون عمران مجلس در صحن علنی گزارشی درباره مشکلات حوادث جادهای اخیر به مجلس ارائه دهد.
نماینده تامالاختیار دبیر کارگروه ملی و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه با اشاره به دستور عیسی کلانتری مدیر دفتر برنامهریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه درباره به همکاری تمام دستگاههای عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه، به اقدامات انجامشده برای خبرنگاران حاضر در اتوبوس واژگونشده گفت: در ۳ روز ابتدای هفته گذشته تمامی حادثهدیدگان این واقعه ناگوار به یکی از بیمارستانهای خصوصی معتبر و قدیمی با حضور چند پزشک متخصص معرفی شدند و با آمادهباش بخش اورژانس بیمارستان و اتاق عمل و رزرو اتاقهای بستری در صورت احتمال بستری شدن حادثهدیدگان تحت بررسیهای بالینی مجدد قرار گرفتند. بنابراین با بررسیهای انجام شده خیالمان راحت شد که این افراد بعد از ترخیص از بیمارستان ارومیه هم تحت درمان قرار خواهند گرفت و درمانشان تحت نظر پزشک متخصص ادامه خواهد داشت.
وی افزود: در روز آخر هم خبرنگارانی که نیازمند راهنماییها و معالجه روحی بودند توسط روانپزشک بیمارستان ویزیت شدند. افرادی هم که در ارومیه در بیمارستان بستری هستند، با حضور همکاران در استان پیگیر درمانشان هستیم و غیر از یک نفر، این هفته همگی مرخص خواهند شد.
تجریشی اضافه کرد: از دوشنبه (۷ تیرماه) نیز با بیمه مرکزی درباره پرداخت دیه و خسارات، جلسات داخلی و پیگیریهای سازمانی را به صورت جدی شروع کردهایم. در هفته جاری هم نتیجه آخرین پیگیریها را به اطلاع خبرنگاران حاضر در اتوبوس میرسانیم.
او گفت: با پزشک جراح متخصص ارتوپدی بیمارستان که از پزشکان پزشکی قانونی کشور نیز است، در مورد امکان کاهش زمانی فرایندهای اداری صحبت کردیم تا بتوانیم از هفته جاری فرایند پرداخت خسارات به خبرنگاران را شروع کنیم. علاوه بر آن، وسایل خبرنگاران از محل حادثه جمعآوری شده و در حال انتقال به تهران است و به آنان تحویل داده میشود و معادل تجهیزات صدمهدیده خسارت پرداخت خواهد شد.
ضرورت تدوین دستورالعمل برای سفرهای برونشهری خبرنگاران
نماینده تامالاختیار دبیر کارگروه ملی و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه در بخش دیگری از صحبتهای خود بر ضرورت تدوین دستورالعمل برای سفرهای برونشهری خبرنگاران و سربازان تاکید کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم در این زمینه علاوه بر تخصیص خودروهایی با سن مناسب برای اینگونه ماموریتها، موضوع نظارتهاست.
او افزود: هم خوروهای فرسوده و هم خودروهای نو با توجه به هزینههای بالای تعمیر و نگهداری نیازمند نظارت کامل فنی هستند. چراکه فرسودگی خودروها علاوه بر آلوده کردن هوا میتواند خسارات جانی هم در پی داشته باشند.
تجریشی گفت: بر اساس نظر کمیسیون ایمنی راهها اتوبوس خبرنگاران و سربازان معاینه فنی داشت و از پاسگاههای پلیس راهور هم گذشته و مجوز ادامه مسیر را هم اخذ کرده بود ولی به علت فرسودگی بخشهایی از وسایل نقلیه عملکرد مناسبی نداشت.
حراست زیرمجموعههای ستاد احیای دریاچه ارومیه در جریان سفر خبرنگاران بودند
تجریشی در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به این پرسش که آیا حراست سازمان حفاظت محیط زیست از سفر خبرنگاران به ارومیه اطلاع داشت، گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه نهادی هماهنگکننده و سیاستگذار است. بنابراین تشکیلات مستقلی در حوزههایی مانند حراست ندارد و از ظرفیتهای سایر دستگاهها استفاده میکند و بهطور قطع حراست زیر مجموعههای ستاد در جریان بوده و رونوشت سفر باید به همه دستگاههای مربوط ارسال شده باشد.
وی درباره بیاطلاعی استانداری آذربایجان غربی از سفر خبرنگاران گفت: بله، الان میگویند در جریان نبودند. باید بررسی کنیم و ببینیم که در سلسله مراتب اداری و در زمینه اطلاعرسانی درباره این سفر هر یک از مجموعهها چه وظایفی داشتهاند و چه اقداماتی انجام شده است و حتما رسیدگی صورت گرفته و برای جلوگیری از وقوع این اتفاقات ناگوار در آینده با توجه به شرایط کشور باید تمهیدات و دستورالعملهای خاصی تهیه و تنظیم کرد.