به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، علیمحمد زنگانه مدیرکل دفتر زنان و امور خانواده قوه قضائیه درباره اقدامات انجام شده در طرح نماد برای شناسایی دانش آموزانی که درگیر آسیبهایی اجتماعی شدهاند، گفت: ما در طرح نماد یک نظام شناسایی فعال را مستقر کردیم که هدف اصلی آن شناسایی دانشآموزان در معرض خطر یا پرخطر در مواجه با آسیبها در سنین متوسطه اول و دوم، بر اساس فرمتها و پرسشنامههای استاندارد و هم از طریق والدین و مربیان است.
وی ادامه داد: از این طریق همچنین تلاش داریم افرادی را پیدا کنیم که اختلال سلوک یا سایکوسوشیال دارند که بعدها در سنین بالاتر موجب بروز مشکلات بیشتری خواهد شد. به طور کلی این نظام غربالگری افراد در معرض خطر و پرخطر را شناسایی میکند.
مدیرکل دفتر زنان و امور خانواده قوه قضائیه در خصوص اجرای پایلوت این طرح بیان کرد: برای اجرای این طرح، یک شهر در هر استان به عنوان پایلوت انتخاب شده است تا طرح شناسایی اجرایی شود.
او گفت: پایلوت جامعه ابتدایی ما به صورت آزمایشی در شهرستان نظرآباد استان البرز انجام شد. همچنین در تهران چهار منطقه را انتخاب کردیم که بعدها بتوانیم جامعیت بهتر و مناسبی را از آسیبهای شناساییشده ارائه دهیم.
زنگانه بیان کرد: قرار بر این بوده است که تا آخر برنامه ششم توسعه کل ۱۰۵ هزار مدرسه کشور تحت پوشش نظام معاونت اجتماعی دانش آموزان (نماد) قرار بگیرد.
وی در خصوص انواع آسیبهای که در برخی دانشآموزان وجود دارد، گفت: عمدتا اختلالات اضطرابی، افسردگی، نقص در انجام تکالیف و مواردی از قبیل سوء استفادههای روحی- روانی در برخی دانشآموزان وجود دارد.
مدیرکل دفتر زنان و امور خانواده قوه قضائیه بیان کرد: حتی افرادی که نیازمند حمایتهای اقتصادی هستند و در خانوادههایی قرار دارند که وضعیت مالی ضعیفی دارند، یا دارای بیماریها و اختلالاتی هستند که تحت پوشش درمانی قرار نمیگیرند را هم شناسایی میکنیم.
زنگانه در ادامه افزود: نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان در یک سند ائتلافی میان وزارتخانههای ذیربط مثل وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، وزارت دفاع و همچنین ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی، نیروی انتظامی و سایر بخشهایی که عضو ائتلاف هستند، به امضا رسیده است.
وی بیان کرد: این سند مورد تایید شورای عالی رفاه در کشور قرار گرفته است. ما موارد شناسایی شده را که در سیستم آموزش و پرورش امکان ارائه خدمت به آنها وجود ندارد، به دستگاه عضو ائتلاف در قالب یک سیستم فناورانه فعال، با فوریت ارجاع میدهیم تا مورد پیگیری قرار بگیرد.
مدیرکل دفتر زنان و امور خانواده قوه قضائیه در واکنش به اعتیاد برخی دانشآموزان به فضای مجازی با توجه به تعطیلی آموزش حضوری بیان کرد: یکی از اختلالالی که اکنون در حال شناسایی آن هستیم، آسیبهای حوزه فضای مجازی است. تمام مشکلات و آسیبهایی که دانش آموزان درگیر آن هستند، هر لحظه توسط اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش رصد میشوند. در ادامه در هر استان ارجاعات هدفمند صورت میگیرد و سپس موارد مورد پیگیری قرار میگیرند.
زنگنه درباره بیشترین آسیبی که دانشآموزان با آن درگیر هستند و میزان آن در سامانه نماد قابل توجه است، گفت: بیشترین اختلالی که دانش آموزان با آن مواجه هستند، اختلالات اضطرابی و مربوط به موارد اختلالات خُلقی است که روی هم حجم قابل توجهی را شامل میشود. به نظر میرسد که نظام آموزشی ما خود به عنوان یک عامل استرسزا عمل میکند.
او تاکید کرد: در همه مقاطع، اولین آمار متعلق به مجموع عوامل اضطرابی و اختلالات خلقی است.