به گزارش همشهری آنلاین، چند هفته اخیر با جوسازی هایی علیه اطلاع رسانی شهرداری صورت گرفته است. جهت این جوسازی ها، آنهم در آخرین روزهای دوره پنجم مدیریت شهری فضای مجازی به کمک افرادی آمده که با مطرح کردن برخی مطالب سعی در تخریب مدیران شهری به ویژه در حوزه اطلاع رسانی داشته اند. غلامحسین محمدی، مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در پاسخ به این جوسازی ها در توئیتر خود نوشت: پاسخ به یک پرسش پرتکرار در فضای مجازی در مورد قراردادهای فرهنگی، اجتماعی، هنری و رسانه ای شهرداری که خوب است افرادی که واقعا در پی پاسخ هستند، حتما مطالعه و همرسانی کنند.
او ادامه داد:رفع ابهام در خصوص این فعالیتهای روتین شهرداری پسندیده است اما گمان نمی کنید آزادسازی بیش از ۱۰۰۰ملک با رقمی چندهزاری میلیاردی مهم تر از این رفع ابهام(قطعا ضروری) است؟ آیا نباید تمرکز بیشتری بر آن موارد باشد؟ اهمیت کدام بیشتر است؟ آیا نمی توان گمان برد دقیقا پس از انتخابات این موارد ممکن است با اغراض شخصی و سیاسی همراه باشد.
محمدی در ادامه افزود: شرکت پیام رسا در دو دهه گذشته مبتنی بر اساس نامه خود عهدهدار طراحی، اجرا، توسعه و انجام کلیه فعالیتهای مستقیم و غیرمستقیم ضروری جهت به کارگیری روشهای اطلاع رسانی و تبلیغاتی برای شهرداری تهران و سازمانهای وابسته و سایر مراکز متقاضی بوده است.
مشاور شهردارتهران در تشریح وظایف این شرکت تاکید کرد: برگزاری انواع همایشها، نمایشگاهها، جشنوارهها، برنامههای رادیو و تلویزیونی، کمپینهای تبلیغاتی و اطلاعرسانی (عوارض، پسماند، شهروندی...)، تامین اقلام تبلیغاتی و هنری، تولید و توزیع فجازی و تبلیغات محیطی و لزوما تامین نیروی انسانی و تجهیزات مرتبط از جمله فعالیتهای پیامرساست. این شرکت برای انجام ماموریت خود به سفارش کلیه کارفرمایان در شهرداری تهران (مناطق۲۲گانه، سازمانها، معاونت ها و...) از طریق انجام کار امانی با نیروهای شرکت یا پیمانی و از طریق ترتیبات قانونی مناقصه و ترک تشریفات اقدام می کند.
رعایت انصاف و ایجاد رقابت با شناسایی پیمانکاران متخصص
مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با اشاره به نمونهای از آگهیهای مناقصه در مورد تامین خدمات نوشت: با توجه به حجم و تنوع کارهای ارجاعی (به عنوان نمونه در نوروز و تابستان بیش از ۳۰۰ اقدام از طرف معاونت فرهنگی ارجاع شده) پیام رسا علاوه بر استفاده حداکثری از نیروهای خود نسبت به شناسایی پیمانکاران از طریق فراخوان عمومی به منظور رعایت انصاف و ایجاد رقابت اقدام می کند.
او درباره نمونه فراخوان ها توضیح داد: ذیل ماده ۳۱ آئین نامه معاملات شهرداری مبنی بر ترک تشریفات در صنایع مستظرفه و از سوی دیگر بند ۳-۵ آئیننامه معاملاتی شرکت پیامرسا چون "شرکت ارائه دهنده برخی خدمات هنری، سمعی، بصری، طراحی، تبلیغات، موسیقی و... است و انجام اینگونه پروژهها بنا به درخواست متقاضی نیازمند استفاده از خدمات افراد خاص با درجهبندیهای متفاوت است. قیمت گذاری جهت اجرای چنین پروژههایی دارای نوسان بوده و در چارچوب قیمت گذاریهای متداول، اخذ استعلام بها، نظریه کارشناسی و ارزیابی توسط کارشناسان رسمی میسر نیست. لذا انجام چنین پروژههایی با پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیئت مدیره به صورت ترک تشریفات قابل انجام است. یعنی عملا برای انجام بخش عمدهای از فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و رسانهای که مبتنی بر سلایق و الگوهای خاصی است بنا به سیاستهای شهرداری، هیئت مدیره میتواند با توجه به درخواست کارفرما تصمیمگیری کند.
رتبه بندی پیمانکاران براساس تخصص و صلاحیت برای اطلاع رسانی
محمدی ادامه داد: لذا اگر به تشخیص کارفرما مناقصه به دلیل نیاز به محصولی با کیفیت منحصر بفرد یا خدماتی انحصاری منتفی باشد و ترک تشریفات نیاز باشد، پیام رسا ضمن بررسی نظر کارفرما از وندور لیست اشخاص حقیقی و حقوقی با صلاحیت شناسایی شده در فراخوان پیشنهاد لازم را به هیئت مدیره ارائه میدهد.
او به اقدامات این شرکت اشاره کرده و تاکید کرد: پیام رسا برای افزایش رقابت و رعایت عدالت و صرفه و صلاح شهرداری در این مرحله سه اقدام انجام داده است: ۱.تشکیل شورای بازاریابی و فروش برای نظارت بر وندور لیست ۲.رتبه بندی مجریان مبتنی بر سوابق، تخصص و صلاحیتها ۳.تعرفه گذاری و تعیین قیمت در همکاری با متخصصان، اصناف و اتحادیهها
پیچیدگی های تصمیم گیری برای تولید محتوا در فضای مجازی
مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران افزود: نتیجه این بررسیها در کنار نظرات کارفرما و در صورت لزوم گزارش توجیهی به هیئت مدیره ارائه میشود. تصمیمگیری در خصوص قراردادها برای مدیران زمانی پیچیدهتر است که به دلیل گستردگی فضای مجازی و تولیدکنندگان و توزیع کنندگان متنوع محتوا با پیشنهادات متفاوتی روبرو می شوند. به عنوان نمونه برای توزیع محتوا به ازای هر هزار بازدید در شبکههای اجتماعی تلگرام و اینستاگرام حداقل سه الگوی قیمت گذاری وجود دارد که هیئت مدیره بسته به اینکه ماهیت محتوا آموزشی، اطلاع رسانی یا تبلیغاتی است در این خصوص تصمیم گیری میکند.
پاسخ به ابهامات اطلاع رسانی تهران ۱۴۰۰
او تاکید کرد: در نهایت پس از انتخاب مجری و تعیین صلاحیت و قیمت توسط هیئت مدیره، مراحل انعقاد قرارداد، اخذ تضمینات، تعیین ناظر، تدوین صورت وضعیت، تصویب در کمیسیون معاملات و موارد دیگر با دقت انجام می شود. در کلیه مراحل ذیحساب، بازرسی و حراست مجموعههای پیام رسا و کارفرما حضور دارند. همچنین پیش از هر اقدامی وجود سرفصلهای اعتباری سنجیده میشود. مثلا پروژه «تهران ۱۴۰۰» مستند به مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و ردیف های بودجه سال ۱۳۹۹ دارای اعتبارات هزینهای بوده است و با راهبری دبیرخانه اقدامات لازم انجام شده است. هیچ قراردادی بدون مصوبات بالادستی منعقد نمیشود.
کاهش آسیب ها و مدیری بحران با اطلاع رسانی
غلامحسین محمدی در مقام پاسخگویی به ابهاماتی که در فضای مجازی مطرح شده است، نوشت: اول: شهرداری پولپاشی(ولخرجی، ریخت و پاش) کرده است. ریخت و پاش یعنی خارج از برنامه و بودجه مصوب و بی دلیل و مبتنی بر سلیقه کاری را انجام دادن. در صورتی که مثلا قراردادهای تولید و توزیع محتوا (نشریه، فیلم، برنامه تلویزیونی، اکران محیطی و...) مستند به ردیفهای بودجه است. ذیل سرفصل و ردیفهای ارتباط شهر و شهروند، آموزشهای شهروندی، برنامههای نوروزی، توسعه استودیو شهر، توسعه دیپلماسی شهری، تهران ۱۴۰۰، برندینگ تهران و امثالهم که مورد تصویب شورای اسلامی شهر تهران است ردیف مربوطه به شرط تامین اعتبار و تخصیص هزینه شده است.
مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با اشاره به این که شهرداری یک سازمان بسیار بزرگ با ذینفعان متعدد است، افزود: مخاطبین شهرداری از شهروندان عادی، نخبگان و مجامع و گروههای ذینفوذ هستند و همگی به نوعی با شهرداری تعامل دارند. علاوه بر این شهرداری وظایفی دارد. مثلا شادی و نشاط در سطح یا تعظیم شعائر و مناسبتها! آموزش شهروندان... برای کاهش آسیب ها و مدیریت بحران، اطلاع رسانی برای همکاری در مدیریت ترافیک و آلودگی هوا، درخواست پرداخت عوارض و یا استفاده از خدمات شهر هوشمند. همه این ماموریت ها بنحوی با اقدامات فرهنگی و اجتماعی و رسانه ای گره خورده اند که برنامه های مجزایی را می طلبند. ما موظفیم زیرساخت مناسب برای برگزاری برنامه ها و رویدادها و اطلاع رسانی هر یک را در جامعه مخاطب فراهم کنیم.
وجود فیلترهای ارزیابی
او با بیان این که ارقام قراردادها با موضوعات تطابق ندارد! اضافه کرد: باید گفت بخشی از اطلاعاتی که روزهای گذشته منتشر شد غلط و جعلی و بخشی دیگر نیز با بالا و پایین کردن عناوین و انتشار گزینشی شرح خدمات و برگهای آنالیز نمیتواند مبنای بررسی واقع شوند. به عنوان نمونه؛ قراردادهای اجرای کنسرت، توزیع محتوا، طراحی گرافیک و امثالهم بدون تشریح حجم خدمات و گزینشی مورد سوال واقع شد. اگر به روند تشریح شده برای هر قرارداد که ذکر شد توجه شود یقینا با وجود چند فیلتر چنین ارزیابیهای قاطعی قابل انجام نیست. توزیع محتوای ماهانه برای کسب حداقل ده میلیون بازدید در شبکههای اجتماعی و یا برگزاری بیش از ۵۰ کنسرت در سطح شهر یا طراحی محتوا و بصری سازی یک کمپین در بیش از صد سازمان شهرداری، ده نوبت اکران محیطی، دهها المان و مراسم جزییاتی است که تا مخاطب نداند نمی تواند ابراز نظر کند. چنین تقلیل گرایی در شبکه اجتماعی توئیتر تنها باعث ایجاد جدل و سو تفاهم می شود. البته اگر اغراض سیاسی یا شخصی بحث را آلوده نکند. در کنار این موارد رقم قراردادها بصورت ناخالص در سایت شفاف بارگذاری شدهاند و عموما نزدیک ۳۰ درصد ارقام کسورات قانونی(بیمه و مالیات و بالاسری) است. باید به این مهم نیز توجه نمود که لزوما رقم قرارداد اعلامی با ارقام نهایی یکسان نیست. ممکن است ارقام در میانه راه بدلایل گوناگون تعدیل شوند. از جمله میتوان به برخی برنامههای فرهنگی نوروزی، تابستانی، ۱۴۰۰، رسانهای اشاره نمود که به دلیل کرونا ابتر ماندهاند و ارقام تعدیل شدهاند.
غلامحسین محمدی در پاسخ به ابهام سوم نیز تاکید کرد: رانت توزیع شده است. به نورچشمی ها پروژه دادهاند! فرایند و دلایل ترک تشریفات توضیح داده شد. فراخوانهای عمومی برای شناسایی مجریان انجام شده است. ترتیبات قانونی ترک تشریفات مانند وندور لیست و تعرفه گذاری انجام شده است و نظرات کارفرما در کیفیت کار نیز اخذ شده... این اتهام با وجود همه این ترتیبات گزاره اثبات یا ابطال پذیر نیست. قانون و عرف مسئولیت و اختیاراتی را به مدیران واگذار نموده و آنها با رعایت انصاف و ترتیبات قانونی به دلیل اهمیت سلایق در فعالیتهای فرهنگی و هنری و تبلیغاتی به اضخاصی رسیده اند. البته تنوع و گستره مجریان همکار شهرداری موید آن است که تا حد ممکن گروه ها و افراد مختلف مشارکت کرده اند. در میان خبرنگاران، هنرمندان، رسانه ها، شرکتهای تبلیغاتی، کمپینرها و اینفلوئنسرها، فیلمسازان افراد متنوعی در وندور لیست بوده اند که بر این گزاره خدشه وارد می کند. و اما در آخر باید بگویم که قراردادها همگی پس از طی تشریفات قانونی و بررسی توسط کمیسیون ها و نهادهای نظارتی در صورت اجرا در سامانه شفافیت قرار می گیرند. این مسیر عمیقا مورد تایید و حمایت شهرداری تهران برای افزایش پاسخگویی و مسولیت پذیری است.
او در پایان با اشاره به این که سخنی نیز با اندک بسیار معدودی از افراد که در بررسی های خود به خطا رفتند، افزود: این فرآیند شفاف و پاسخگویی مسیر قطعی شهرداری است اما باید تلاش نمود بنا به مسئولیت رسانه ای در برابر شهروندان اذهان آنان را به سوی انحرافات بزرگ منعطف نمود. رفع ابهام در خصوص این فعالیتهای روتین شهرداری پسندیده است اما گمان نمی کنید آزادسازی بیش از ۱۰۰۰ملک با رقمی چندهزاری میلیاردی مهم تر از این رفع ابهام(قطعا ضروری) است؟ آیا نباید تمرکز بیشتری بر آن موارد باشد؟ اهمیت کدام بیشتر است؟ آیا نمی توان گمان برد دقیقا پس از انتخابات این موارد ممکن است با اغراض شخصی و سیاسی همراه باشد؟
«همشهری» مستقل و ارگان روابط عمومی شهرداری نیست
بنا بر این گزارش عده ای انتقاد کردند که چرا شهرداری با وجود ظرفیت رسانه های خود مانند روزنامه همشهری به دنبال استفاده از سایر رسانه و انتشار مطالب خود در سایر ویژه نامه ها کرده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: روزنامه همشهری با وجود آن که به شهردار وابسته است اما روزنامه ای مستقل است و ارگان روابط عمومی شهرداری تهران نیست. روزنامه همشهری بخش مطالبه گری شهروندی را پیگیری می کند. این روزنامه مانند سایر روزنامه ها و رسانه ها ویژه نامه هایی را منتشر میکند و برای شهرداری فرقی با روزنامه های دیگر ندارد.
ضمن اینکه طبیعتا جامعه مخاطب و مطالبات مطرح شده از سوی مخاطبان روزنامه همشهری با یک رسانه دیگر که در یک اتمسفر گفتمانی دیگر زیست می کند متفاوت است. رسالت روابط عمومی رساندن پیام سازمان به همه ذی نفعان و افراد درگیر آن است. بر همین اساس سعی شد با در نظر گرفتن جامعه مخاطب هر رسانه، محتوای متفاوتی تولید شود.
در حقیقت ظرفیت تولید محتوای شهرداری تهران بیشتر از توان خروجی رسانه ای آن است و ناچار است برای انتشار اخبار خود از سایر رسانه های دیگر کمک بگیرد.