مسابقات مرحله دوم انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ در منطقه آسیا قرعه‌کشی شده و از ۱۱شهریور آغاز می‌شود.

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

در شرایطی که کمتر از ۲‌ماه به آغاز این مسابقات زمان باقی مانده، هنوز شرایط برگزاری بازی‌ها مشخص نیست و کسی نمی‌داند آیا رقابت‌ها رفت و برگشت خواهد بود یا به‌طور متمرکز برگزار می‌شود. با این حال بنا به دلایل متعدد اینطور به‌نظر می‌رسد که تیم کشورمان در این مرحله هم شانسی برای میزبانی نخواهد داشت؛ آنچه یک بدشانسی بزرگ برای دراگان اسکوچیچ به شمار می‌رود.

بدشانسی اول؛ عجیب‌ترین دوره

به‌طور قطع این دوره از مسابقات انتخابی جام‌جهانی را باید عجیب‌ترین تورنمنت از این نوع دانست. به یاد نمی‌آوریم که تیم ملی کشورمان در این چارچوب به میدان رفته باشد، بدون اینکه حتی یک‌بار از امتیاز میزبانی بهره ببرد. همیشه مسابقات تهران را با حضور پرشور تماشاگران داشتیم. امسال اما شیوع ویروس کرونا بازی‌ها را بدون تماشاگر کرده است. تازه ما دور اول ۲ بازی در زمین رقبا با حضور تماشاگران پرتعداد حریف (بحرین و عراق) برگزار کردیم، اما در دور برگشت نتوانستیم از امتیاز میزبانی استفاده کنیم. بقیه مسابقات مرحله قبل هم که به‌طور متمرکز در منامه بحرین برگزار شد. حالا در آستانه مرحله جدید، گفته می‌شود کنفدراسیون فوتبال آسیا برای هر گروه به‌دنبال یافتن یک میزبان متمرکز است. با توجه به اینکه ایران در مرحله قبلی رقابت میزبانی را حتی به بحرین باخت(!) بسیار بعید است که این بار در حضور کشور پرامکاناتی مثل امارات یا حتی کره‌جنوبی میزبانی را به ما بدهند. بدتر از همه اینکه قرار است در ادامه مسابقات از فناوری کمک‌داور ویدئویی استفاده شود که در ایران نداریم و اصلا کسی به فکر هم نیست. بنابراین دراگان اسکوچیچ در شرایطی هدایت تیم ملی را پذیرفته که تا زمان صعود احتمالی تیم ملی به جام‌جهانی،ممکن است حتی یک بازی هم در ورزشگاه آزادی نداشته باشیم!

بدشانسی دوم؛ بدون بازی تدارکاتی

فوتبال ایران حتی در شرایط غیرکرونایی هم برای یافتن رقیب و ترتیب دادن مسابقات تدارکاتی مناسب با هزارویک مشکل مواجه بود. حالا خودتان قضاوت کنید در شرایط فعلی اوضاع چقدر پیچیده‌تر می‌شود. تیم ملی از زمان حضور دراگان اسکوچیچ تنها ۳بازی دوستانه برگزار کرده و در هر فیفادی، یک موقعیت را از دست داده است. از الان به بعد هم که تکلیف روشن است و اصلا فرصتی برای برگزاری مسابقات دوستانه باقی نمی‌ماند. همین حالا هفته‌های پایانی لیگ و مسابقات حذفی را داریم. ۳تیم ایرانی باقی‌مانده در آسیا هم باید در لیگ قهرمانان به میدان بروند و فصل جدید لیگ برتر هم در راه است. از شهریور، در هر نوبت برپایی اردو ۲بازی رسمی داریم. بنابراین اسکوچیچ فرصتی برای آزمون و خطا نخواهد داشت و باید از مسابقات رسمی ساده‌تر برای ساختن تیمش استفاده کند. در این شرایط فقط جای شکرش باقی است که گروه‌مان به سختی گروه مقابل نیست، وگرنه واقعا شرایط بدی پیدا می‌کردیم.

منبع: همشهری آنلاین