هزاران نفر از کوبایی روز یکشنبه در یکی از بزرگترین تظاهرات در طول دهه‌ها در این کشور برای اعتراض محدودیت‌های پاندمی، نبود واکسن کرونا و اهمال دولت به خیابان‌های شهرهای این کشور آمریکای لاتین آمدند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز در فورانی از اعتراض که تقریبا ۳۰ سال گذشته در کوبا دیده نشده بود،‌ این تظاهرات‌کنندگان در شهرهای این کشور از هاوانا تا سانتیاگو با  شعار «آزادی» و سایر شعارهای ضددولتی نارضایی خود را وضعیت مصیبت‌بارشان از جمله کمبود غذا و دارو اعلام کردند.

میگوئل دیاز-کانل، رئیس‌جمهور و رئیس حزب کمونیست کوبا در یک سخنرانی تلویزیونی در یکشنبه بعدازظهر آمریکا را مسئول این ناآرامی دانست.

جیپ‌های نیروهای ویژه که پشتشان مسلسل سوار شده بود، در هاوانا دیده می‌شدند و دیاز- کانل از حامیان دولت خواست با «اعمال تحریک‌آمیز» مقابله کنند.

هزاران نفر در بخش مرکزی هاوانا پایتخت و در طول بخش‌هایی از جاده کنار ساحل با حضور سنگین نیروهای پلیس گرد آمدند.

تظاهرات همچنین در شهر سان آنتونیو دو لوس بانوس در ایالت آرتمسیا در مجاورت هاوانا، در غرب کوبا نیز رخ داد  ویدئوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی صدها نفر از مردم را نشان می‌دهد که شعارهای ضد دولتی سر می‌دادند و خواسته‌هایی گوناگونی از دسترسی به واکسن کرونا تا پایان خاموشی‌های روزانه داشتند.

دیاز-کانل، رئیس‌جمهور کوبا در  سان‌ آنتونیو دو لوس بانوس با خبرنگاران صحبت می‌کند

دیاز- کانل که تازه از سان‌ آنتونیو دو لوس بانوس بازگشته بود، گفت بسیاری از معترضان افراد صادقی بودند، اما  فریب کارزارهای رسانه‌های اجتماعی هماهنگ‌شده بوسیله آمریکا را خورده بودند و «مزدورانی» هم در میان آنها حضور داشتند و هشدار داد که «اعمال تحریک‌آمیز» بیشتر تحمل نخواهند شد.

در ساعت بعدی روز یکشنبه، کیلومترها آنطرف تر در شرق کوبا در پالما سوریانو، سانتیاگو دو کوبا نیز اعتراضاتی رخ داد و ویدئوها در رسانه‌های اجتماعی صدها نفر را نشان دادند که در خیابان‌ها راهپیمایی می‌کردند.

یک ساکن محلی گفت: «آنها به بحران اعتراض می‌کنند، نه غذایی هست و نه دارویی، شما مجبور همه چیز را از فروشگاه‌هایی که ارز خارجی می‌گیرند، بخرید»

دیاز  کانل در اظهارات تلویزیونی‌اش گفت: «ما از همه انقلابی‌ها، از همه کمونیست‌ها در کشور می‌خواهیم که در هر جایی که تلاشی برای انجام این اعمال تحریک‌آمیز انجام می‌شود، به خیابان‌ها بیایند.»

کوبای تحت کنترل دولت کمونیستی دو سال است که دچار بدتر شدن بحران اقتصادی شده است و دولت عمدتا تحریم‌های آمریکا و پاندمی کرونا را مقصر این بحران می‌داند، در حالیکه ناراضیان ناکارآمدی دولت و سیستم تک‌حزبی به سبک اتحاد شوروی سابق را مسئول مشکلات می‌دانند.

برچسب‌ها