تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان گفت: با وجود مشکلات متعدد ایجاد واحدهای صنعتی در استان با استقبال خوبی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شد که این بیانگر و نویدبخش رشد صنعتی استان طی سال‌های آینده است.

احمد خسروی در گفت و گو با همشهری آنلاین با اشاره به اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۷۰ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده است، افزود: تاکنون به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان در ۲۰ شهرک و ناحیه صنعتی زمین واگذار شده است.

وی گفت: ۳۰ مصوبه ایجاد شهرک‌های صنعتی در کردستان وجود دارد که از این تعداد تاکنون اراضی ۲۰ شهرک در ۱۰ شهرستان استان واگذار و آماده واگذاری است. مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان، مساحت مجموع شهرک‌های صنعتی کردستان در بیش از هزار ۳۷۰ هکتار اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان ادامه داد: سرانه زمین صنعتی در کردستان به ازای هر نفر ۹.۱ متر مربع است که این میزان در کشور ۱۷ متر مربع است. زمین قابل عرضه در کردستان بیش از ۳ ونیم متر است.

خسروی با اشاره به تلاش دولت برای احیای صنعت در استان کردستان، اضافه کرد: از سال ۷۱ تاکنون یک هزار و ۲۵۰ قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی استان منعقد شده که ۴۴۰ قرارداد آن مربوط به سه سال اخیر است.

براساس گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان ۴۵۰ طرح در شهرک‌های صنعتی استان در حال اجرا است که تا ۲ سال آینده ۵۰ درصد آنها به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر ۸۲۰ واحد در شهرک‌های صنعتی استان فعال است که میزان اشتغالزایی این واحدها بیش از ۱۲ هزار نفر است. کردستان در ردیف آخر صنعتی بودن در کشور است چراکه جذب سرمایه گذار در این استان ضعیف است.

خسروی افزود: در دوران کرونا و علی‌رغم مشکلات و تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا تقاضای مربوط به ایجاد واحدهای صنعتی در استان با استقبال خوبی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شد که این بیانگر و نویدبخش رشد صنعتی استان طی سال‌های آینده است.

وی بیان کرد: واحدهای صنعتی کردستان از ابتدا تا سال ۱۳۹۲، ۴۴۰ مورد بوده که طی هشت سال اخیر ۴۷۶ پروانه بهره‌برداری در بخش صنعت صادر شده است و اینگونه تعداد صنایع به ۹۱۶ واحد رسید و این آمار نشان از رشد ۱۰۸ درصدی در این بخش دارد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان ادامه داد: اگر بخواهیم در حوزه کشاورزی و معادن و صنایع دیگر موفق عمل کنیم باید صنایع کوچک را فعال کنیم و که این مهم استفاده از منابع زمین را بهینه سازی می کند.

خسروی افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان به این نیاز دارد که توسعه بیشتری یابد زیرا زمین کمی به این شهرک‌ها اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: در ۲۰ شهرک صنعتی در ۱۰ شهرستان مشغول آماده‌سازی زمین هستیم و بیش از هزار قرار داد در این زمینه تا به امروز بسته شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان گفت: استقبال خوبی از زمین های شهرک‌های صنعتی شده و امیدواریم زیرساخت های مناسب نیز برای این شهرک ها فراهم شود.

خسروی افزود: برنامه ۱۰ ساله شرکت، توسعه شهرک‌های صنعتی از نظر مساحت و زیر ساختها در آن است.

وی در خاتمه اضافه کرد : در حال حاضر ۱۲ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی کردستان مشغول فعالیت هستند.

منبع: همشهری آنلاین