به گزارش همشهری آنلاین به نقل ار مهر، سه روز پیش شرکت عمران شهر جدید پردیس از صدور مجوز زیستمحیطی احداث قطار برقی تهران - پردیس از سوی سازمان محیط زیست کشور خبر داد.
بر اساس نامهای که عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به وزیر راه و شهرسازی نوشته بود، اعلام شده که سازمان محیط زیست با اجرای طرح قطار برقی تهران - پردیس موافق است.
کلنگ متروی پردیس به طول ۲۵ کیلومتر با مشارکت شرکت عمران و قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) به زودی به زمین خواهد خورد، اما گذر متروی پردیس از پارک ملی خجیر با واکنش فعالان محیط زیست روبرو شده است. چراکه هرگونه ساخت و ساز در پارکهای ملی نیازمند اخذ مجوز از شورای عالی محیط زیست است و صدور مجوز از سوی سازمان محیط زیست کشور در مغایرت با مواد ۸ و ۱۱ آییننامه اجرایی حفاظت و بهسازی محیط زیست است.
تنها ۲۰۰ متر از مترو به اجبار از پارک ملی گذر میکند!
سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با تأیید این مساله، از عدم بررسی این طرح در شورای عالی محیط زیست خبر داد، اما حمید جلالوندی مدیرکل دفتر ارزیابیهای محیط زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص چگونگی موافقت این سازمان با گذر مترو از دل پارک ملی خجیر گفت: این ارزیابیها با تأیید دفتر حقوقی سازمان محیط زیست بوده و درضمن، مسیر این مترو به صورت زیرزمینی تعریف شده که بهترین مسیر برای احداث خط متروی پردیس بوده است.
رضا اقتدار، مدیرکل دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان محیط زیست نیز درباره علت موافقت با احداث مترو از مسیر پارک ملی خجیر گفت: تنها ۲۰۰ متر از مسیر متروی پردیس از روی زمین و پارک ملی گذر میکند که آنهم به اجبار بود. چراکه تعریف مسیری غیر از مسیر موجود غیرممکن بود.
وی با بیان اینکه در این مسیر ۲۰۰ متری حدود ۵۰۰ درخت کاج و سرو نقرهای که از گونههای غیربومی و دست کاشت هستند منتقل خواهند شد، اظهار داشت: به مسئولان این پروژه گفته شده برای جابجایی درختان در فصل مناسب اقدام کنند که فصل مناسب، حوالی اسفندماه خواهد بود.
فعالیت کارگاه حفاری تونل مترو در پارک ملی خجیر
مدیرکل دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه کارگاه حفاری مترو هم در همین محدوده ۲۰۰ متر تعبیه خواهد شد، ادامه داد: در این مسیر هیچ ایستگاهی طراحی نشده و به غیر از این ۲۰۰ متر، مابقی مسیر از عمق ۶۰ متری پارک گذر میکند و تمامی مسیر تا رسیدن به ایستگاه پردیس زیرزمینی خواهد بود.
اقتدار با بیان اینکه گذر مترو از این بخش پارک به دلیل نبود گونه گیاهی خاص و بومی مشکلی ندارد، از احتمال انحراف مسیر آبهای زیرزمینی در محدوده گذر مترو خبر داد و گفت: در این زمینه هم مطالعاتی صورت گرفته و آب منطقهای مجوز داده است.
تمام دفاتر تخصصی با احداث مترو موافقت کردند
اقتدار، صدور مجوز ساخت متروی پردیس از سوی شخص کلانتری را رد کرد و اظهار داشت: مجوزها از سوی دفاتر تخصصی سازمان با برگزاری جلسات کمیته ارزیابی زیست محیطی صادر شده و نماینده دفاتر مختلفی از جمله محیط انسانی، طبیعی، حقوقی و مدیرکل استان تهران در این جلسات حضور داشتند و موافقت خود را با اجرای طرح اعلام کردند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا با صدور این مجوز، شرکت عمران پردیس میتواند ساخت مترو را در این منطقه آغاز کند یا خیر، گفت: بله، از زمان صدور مجوز میتواند اقدام کند و مقدمات کار را انجام دهد اما برای جابجایی درختان موجود باید تا فصل زمستان صبر کند.