تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۴

همشهری آنلاین: در روز حزب دموکرات‌ها در دنور، برنامه انتخاباتی باراک اوباما ارایه شد. او خود را دوربرگردان عصر جرج بوش تصویر می‌کند.

روزنامه سوئیسی «تاگس آنسایگر» گزارش داد، عقب‌نشینی نیروهای جنگی آمریکا از عراق ظرف 16 ماه، بسته‌ای برای احیای اقتصادی، بیمه درمانی عمومی و مالیات بیشتر برای کسانی که درآمد سالانه‌شان بیش از 250 هزار دلار است، جزو برنامه‌های اوباما است.

جو بایدن، نامزد معاونت این نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا روز دوشنبه در حالی به دنور رفت که اوباما در تور انتخاباتی خود در میسوری به سر می‌برد. نقطه اوج همایش حزبی، انتخاب اوباما به عنوان نامزد ریاست جمهوری و سخنرانی پایانی اوست که وی این انتخاب را می‌پذیرد.

کلینتون حامی اوباما
انتخاب نامزد دموکرات چهارشنبه شب آغاز می‌شود، زمانی که هیات‌های هر یک از ایالات آمریکا آرای‌شان را خواهند داد. آنگونه که کارگردانی شده است، ابتدا آرای هیات‌ها به اوباما و هیلاری کلینتون، رقیب سابق وی داده می‌شود. بعد کلینتون از هیات‌هایش می‌خواهد به اوباما رای دهند.

اوباما روز دوشنبه گفت متقاعد شده است که رقیب سابق درون حزبی وی و همچنین بیل کلینتون، همسرش به طور کامل از او حمایت خواهند کرد. اوباما پس از رقابت انتخاباتی در آیووا گفت، کلینتون صریح‌تر از این نمی‌تواند حمایت خود را از وی نشان دهد. اوباما تصریح کرد همایش حزبی در دنور موجب اتحاد دوباره حزب دموکرات می‌شود و برای پیروزی در انتخابات چهارم نوامبر اهمیت بسیاری دارد.

برابری اوباما و مک‌کین
بر اساس نظرسنجی‌های اخیر، 30 درصد هواداران کلینتون به جان مک‌کین، نامزد جمهوری‌خواهان رای می‌دهند یا اصلا در انتخابات شرکت نخواهند کرد. در نظرسنجی سراسری، مک‌کین توانسته آشکارا جایگاه خود را ارتقا دهد و اکنون همسطح با اوباماست. این جمهوری‌خواه در هفته آینده در سنت پاول در مینه‌سوتا در همایش حزبی‌اش شرکت کند.