به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه سی و پنجمین اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزشوپرورش که در اردوگاه باهنر برگزار شد، گفت: در این دو روز اجلاس فشرده اما مفیدی داشتیم. در این اجلاس درباره شش محور مهم سخن گفتیم و معتقدم اگر عملکرد و بازده کیفی مطلوبی در این شش حوزه داشته باشیم آموزشوپرورشِ فردا بهتر از امروز خواهد بود.
او گفت: اولین مسئله، نیروی انسانی است. نیروی انسانی آشفته و به هم ریخته بود و هنوز هم هست. برای ساماندهی این حوزه، از این نقطه شروع کردیم که افرادی که ویژگی افرادی که میخواهند وارد سیستم شوند را مشخص کنیم تا روشن شود که در آینده میتواند به ورود نیروی باکیفیت کمک کرده و بساط توقعاتی که در بیرون برای استخدام ایجاد شده را جمع کنیم و بگوییم برای پذیرفتهشدگان بعد از سال ۹۲ دیگر هیچ مسئولیتی نداریم.
حاجیمیرزایی افزود: برای ارتقای صلاحیتها به رتبهبندی فکر کردهایم. اما فشار بی حد و حصری برای انحراف رتبه بندی از مسیر خودش وجود دارد.
وی گفت: مهمترین هدف رتبه بندی، ارتقای صلاحیتهاست که چگونگی اندازهگیری این صلاحیتها پاشنه آشیل رتبه بندی بوده و ورود به آن پرمخاطره است. در حال کار بر روی چگونگی سنجش این صلاحیتها هستیم.
باید یک چرخش اساسی و انتقال به مفهوم تربیت اتفاق بیفتد
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حوزه دوم برنامه درسی است گفت: باید یک چرخش اساسی و انتقال به مفهوم تربیت اتفاق بیفتد و شاخص این است که به جای انتقال اطلاعات، افراد را تربیت کنیم. باید این مطالبه همواره از سازمان پژوهش ادامه داشته باشد. اگر این مهم انجام نشود، سند تحول محقق نخواهد شد.
حاجی میرزایی تاکید کرد: باید برای امسال و سالهای آینده حرف برای گفتن داشته باشیم. به ویژه برای امسال باید حتماً راهگشا باشیم و به عنوان مثال روی یک مفهوم تربیتی در هر دوره تحصیلی کار کنیم و هر چه لازم است انجام دهیم تا بتوانیم وارد این وادی شویم.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه حوزه سوم ارزشیابی است گفت: ارزشیابی قطب نمای نظام تعلیم و تربیت است. حوزه چهارم سلامت جسمانی و روانی است و هیچ کس به اندازه آموزش و پرروش نمیتواند در این عرصه نقش آفرینی کند. امسال طرح کوچ را اجرا کردیم که بسیار مهم بود و باید ادامه یابد.
وی افزود: عدالت را امر فراموش شدهای می دانم. در سندتحول هم عدالت امر فراموش شدهای است و بسیار کوتاه به آن پرداخته شده است. ما مسئول تمام فرزندان این سرزمین هستیم. اگر نتوانیم به اینها توجه کنیم مرتکب گناه شدهایم. فاصلهها، خیلی عمیق و موضوع، بسیار تلخ است. خیلی راحت با این موضوعات زندگی میکنیم و دردمان نمیآید. حل بخشی از مشکلات منابع نمیخواهد، بلکه دلسوزی مدیریتی نیاز دارد.
وضع ما در ترک تحصیل، افت تحصیلی و کیفیت آموزش خوب نیست
حاجیمیرزایی با تأکید بر اینکه مدارس باید از لحاظ کیفیت ارتقا پیدا کنند گفت: ارتقای این کیفیت مستلزم آن است که ابتدا این کیفیت اندازهگیری شود.
او گفت: وضع ما در ترک تحصیل، افت تحصیلی، کیفیت آموزشی خوب نیست و مسیر آموزشی برابر، بعد از ۴۲ سال هنوز در حد حرف در نظام تعلیم و تربیت باقی مانده است.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که از استراتژیک ترین ایدهها و تصمیمات سالهای گذشته است گفت: قبلاً تربیت در این گروه سنی را رها کرده بودیم. حالا بناست سازمان ملی تعلیم و تربیت کارها را به دست بگیرد و امیدواریم اتفاقات خوبی بیافتد.
او گفت: در کویر تفتیده بیاعتنایی و بیتوجهی به آرمانهای تعلیم و تربیت میخواهیم یک قدمی برداریم و کار را شروع کنیم. باید آستینها را بالا زد تا این حوزه یک تکانی بخورد.