همشهری آنلاین: رئیس جمهوری در نشست هیات دولت با نخبگان کشور دهه‌ آینده را دهه پیشرفت و عدالت عنوان کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر احمدی‌نژاد در این مراسم که در سالن اجلاس سران برگزار شد با بیان اینکه مقام معظم رهبری جهت را روشن فرمودند گفت: دهه آینده، دهه پیشرفت و عدالت است و این‌ها لازم و ملزوم همدیگرند. 
 
رئیس جمهور افزود: یک جامعه زمانی می تواند سرافراز زندگی کند و برای دیگران الهام بخش باشد که پیشرفته باشد.

وی افزود: زمانی ما می توانیم پیشرفت کنیم که بر پایه عدالت متکی بر یکتاپرستی حرکت کنیم و اگر عدالت نباشد استعدادها به درستی شناسایی و شکوفا نمی شود.

رئیس جمهور گفت: ممکن است یک جامعه در یک بخشی پیشرفت بکند و می‌بینیم کشورهایی هستند که به لحاظ بخشی از فناوری ها و یا بخشی از موضوعات اقتصادی کارهایی انجام داده‌اند و از دور هم خوش منظر است اما وقتی که وارد متن آن جامعه می‌شویم استقرار، آرامش، امنیت خاطر و شکوفایی حقیقی وجود ندارد و تنها استعداد عده‌ای شکوفا شده است، اما همه استعدادهای الهی انسان در آنجا تجلی پیدا نکرده است.

احمدی نژاد با بیان اینکه انسان خیلی قدرتمند است افزود: هنوز چیزی از قدرت انسان بروز نکرده و تنها یک گوشه‌ای و شاید قطره‌ای از اقیانوس بروز کرده است.

وی گفت: در چه زمانی این شکوفا می شود؟ زمانی که عدالت کامل الهی مستقر بشود و این دو با هم است.

رئیس جمهور گفت: ما باید پیشرفت کنیم با روح عدالت و با حاکمیت عدالت و برای پیشرفت نیازمند اندیشه، تولید فکر، کار علمی و تولید فناوری هستیم.

احمدی نژاد افزود: رهبری عزیز دیروز فرمودند که ما به هیچ وجه از متوسط دنیا کمتر نیستیم و به نظر من ایشان خواستند مراعات حال دیگران را بکنند؛ بدون تردید استعداد ایرانی در رده اول استعداد جهان است و در این شک نداریم.

وی گفت: نشانه‌های این استعداد در طول تاریخ فراوان است و حال می‌خواهیم کشور را بر پایه علم و فناوری بسازیم.

هشتاد درصد علم مدیون ایرانیهاست

رئیس جمهور گفت: با نگاهی به کتابهای تاریخ که نویسندگان منصفی انها را نوشته‌اند در می‌یابیم که هشتاد درصد علم مدیون کار ایرانیهاست.

محمود احمدی نژاد با بیان اینکه ملت ایران در طول تاریخ همواره پرچمدار علم و پذیرای کلام حق بوده است افزود: مهندسی، پزشکی، فرهنگ، الهیات، انسان شناسی، معرفت‌های دینی، شعر وادب و هنر کشورما همه در اوج است و این ریشه ماست و امروز ما هم همین طور است.

وی با تاکید براین که باید کشوررا بر پایه علم و فناوری بسازیم، یکی از لوازم این کار را خودباوری دانست و گفت: برای تحقق خودباوری باید به خلاقیت الان و گذشته تاریخی کشور که ریشه در عمق تاریخ، ایمان پاک و استعداد های درخشان دارد، نگاه بیندازیم.

احمدی نژاد بااشاره به پیشرفتهای ایران دربخش های گوناگون افزود: پیشرفت در صنعت داروسازی از هزار سال گذشته، مهندسی، پزشکی، جراحیهای مختلف، نجوم که هم اکنون تقویم جلالی دقیق ترین تقویم جهان است، معماری، شهرسازی ،زیبایی و هنر، سازه میدان اصفهان، نقش جهان، ایوان مسجد گوهرشاد، پلها و بناهای هزارسال پیش که هم اکنون هم از انها استفاده می‌شود منحصربه فرد و بخشی از توانمندی ایرانیها ست .

رئیس جمهور با اشاره به مصاحبه با خبرنگار امریکایی و ادعای این خبرنگار در کمک امریکا به ایران از لحاظ فناوری گفت: امریکاییها 27 سال حاکم مطلق درایران بودند و در آن دوران قبل از انقلاب به استادان دلسوز فرصت فکر کردن نمی‌دادند و ملت ایران هم اکنون در رشته‌های مختلف علمی از جمله نانو، بیو و هوافضا رشد کرده است و نیازی به کمک امریکا ندارد و خودشان کشورخود را خواهند ساخت.

احمدی نژاد با تاکید براینکه ساختن کشور همان عبور از سنگلاخهاست افزود: دولت موظف است همه امکانات لازم را فراهم کند ولی ما هم باید به لحاظ روحی همه تلاش خود را داشته باشیم چراکه هر چه از دل سختی بیرون می‌آید عمیق و ماندگار است.

باید خودمان را باور کنیم و کشور را بسازیم

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در جلسه هیئت دولت با حضور نخبگان با تاکید بر خود باوری برای ساخت کشور گفت:‌ امروز موج خودباوری در کشور برپا شده است و باید با همکاری، دست به دست هم دهیم و ایران را بسازیم و این کار شدنی است.

احمدی نژاد با اشاره به جایگاه اول ایران در علم ،اقتصاد، فرهنگ ،هنر و سیاست در کمتر از 400 سال قبل در جهان گفت: وقتی به آثار محققان و مستشرقان غربی مراجعه می کنیم می بینیم که آنها با چه حسرتی از جایگاه اول ایران در آن زمان و آبادانی ایران یاد می کنند.

وی با تاکید بر این موضوع که امروز نیز با همت جوانان می توانیم ایران را به جایگاه گذشته خود برسانیم، سرعت در رسیدن به این جایگاه را خواستار شد .

احمدی نژاد با اشاره به تنظیم سند چشم انداز بیست ساله کشور که براساس آن باید کشور در سال 1404 به جایگاه اول منطقه برسد و الهام بخش و الگوی سایر کشورها باشد گفت:‌ اکنون برغم وجود برخی کسریها در نظام اداری فرصت مهیاست و دولت تلاش خواهد کرد این مشکلات را بر طرف کند زیرا اعضای دولت نیز خود جزو نخبگان جامعه هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا با پرچیدن روشهای قدیمی و ارائه ساز و کارهای جدید نسل جوان و نخبه را به صحنه آوریم افزود: امروز نمی توان نسل جوان و نخبه را با ساز و کارهای قدیمی هدایت کرد و نیاز به تحول داریم و من مطمئنم می توانیم با همکاری دولت و نخبگان زودتر از برنامه چشم انداز به جایگاه و اهداف سند چشم انداز بیست ساله برسیم.

احمدی نژاد با اشاره به بازتاب خوب پیشرفتهای علمی کشور در خارج گفت:‌ باید با سازوکارهای جدید، این حرکت را تشدید کرد و یکی از این سازوکارها که بسیار مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده تشکیل بنیاد نخبگان بوده است و باید دقت شود تا جایگاه این بنیاد حفظ شود و از لوث شدن آن جلوگیری و بنیاد به مامنی برای نخبگان تبدیل شود.

وی در ادامه با بیان اینکه این جلسه نقطه آغاز کارهمکاری دولت با نخبگان است افزود: کمیسیون های دولت به شدت به یاری نخبگان نیاز دارد و باید زمینه این کار فراهم شود.

رئیس جمهور زمینه سازی برای حضور نخبگان در جلسات کمیسیونهای تخصصی دولت و استفاده از نظرهای آنان ، ایجاد فضایی در وزارتخانه ها برای حضور و استفاده از دیدگاههای نخبگان و آگاه شدن آنها از تصمیمات در حوزه های مختلف ،برقراری ارتباط مستقیم بین نخبگان و اصحاب صنایع و جذب نخبگان در صنایع را به منظور کاهش فاصله این قشر با صنعت و بررسی و رفع مشکلات این حوزه را از مهمترین اقداماتی خواند که باید وزرا و مسئولان به آن توجه کنند و گفت:  وزیران و معاونان باید هر چه سریعتر زمینه تحقق این پیشنهادها را فراهم سازند .