به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، احمد جلالوندی مدیر دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مورد انتقادهای مطرح در مورد عبور مترو تهران و پردیس از منطقه خجیر و جاجرود و احتمال آسیب به محیط زیست منطقه، بیان کرد: مترو اصلا از پارک خجیر و حیات وحش منطقه رد نمیشود، بلکه به شکل زیر زمینی از آن منطقه عبور میکند. درواقع از ترمینال شرق تهرانپارس به زیر زمین میرود و در پردیس بالا میآید.
وی در مورد احتمال آسیب به محیطزیست گفت: در یک ایستگاه ۲۰۰ متر تداخل وجود دارد ولی اساسا از پارک ملی عبور نمیکند. ما ده جای مختلف با گزینههای مختلف را بررسی کردیم و نهایتا به چیزی که الان وجود دارد، رسیدیم.
بیشتر بخوانید:
جلالوندی افزود: در همان ایستگاه هم که گفتم ارتباط تخریب و تداخل برای عبور کردن وجود ندارد، دفتر زیستگاههای سازمان نخست با این موضوع مخالف بود، اما بعد بررسی کرد و به ما نظرش را داد که مسیرهای دیگر مورد قبول قرار نگرفت و شکل زیرزمینی آن مورد تایید قرار گرفت.
مدیر دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به سوالی در مورد مشاورین ارزیابی، گفت: مشاورین ارزیاب زیست محیطی بیش از ۱۰۰ مشاور هستند و رتبه محیط زیستی دارند، اما این دلیل نمیشود هر آنچه آنها گزارش بدهند درست باشد. بلکه ما گزارش ارزیابی مشاور را هم ارزیابی و بررسی میکنیم تا نظرها را دریابیم.
وی ادامه داد: احداث این مترو به پارک ملی آسیب نمیزند، اما باید بدانیم هر پروژهای میتواند به محیط زیست آسیب بزند و هیچ پروژهای نداریم که بدون خسارت باشد.
جلالوندی ادامه داد: شما به یک پارک جنگلی برای تفریح و درستکردن کباب هم بروید، به محیط آسیب وارد کردید اما اینکه فکر کنیم پروژه بدون پیامد زیست محیطی است، این طور نیست.
وی گفت: در ارزیابی پروژهها گزینههایی مطرح میشود که حداقل پیامدها و آسیبهای زیست محیطی را داشته باشد و برای آن پیامدها و آثار زیست محیطی، تمهیدات مناسبی توسط مشاور ارائه میشود تا آن راهکارها را سازمان بپذیرد.
جلالوندی در مورد ارزیابی خسارتهای این پروژه به محیط زیست افزود: در برنامه مدیریت زیست محیطی که قرار است ارائه دهند این ارزیابی خسارت هم در نظر گرفته شده و ارزیابی خسارت، یک فصل کامل از گزارش ارزیابی است.