همشهری آنلاین: خبرگزاری ژاپنی کیودو پنجشنبه هفتم شهریور، گزارش داد: یک سخنگوی طالبان در گفت وگوی تلفنی با این خبرگزاری قتل تبعه ژاپنی در افغانستان را بر عهده گرفت.

به گزارش ایرنا به نقل از کیودو، این فرد که مدعی شد، سخنگوی طالبان است گفت که تا خروج نیروهای خارجی از افغانستان به ربودن اتباع خارجی و قتل آن‌ها در این کشور ادامه می‌دهد.

"کازویا ایتو" 31 ساله تبعه ژاپن یک متخصص کشاورزی بود که از سال 2003 میلادی با تشکل غیردولتی "پشاوار کای" و در راستای کمک به بهبود وضعیت کشاورزی مردم افغانستان همکاری می کرد.

ایتو، توسط یک گروه مسلح در نزدیکی جلال آباد افغانستان ربوده شد و یک روز پس از آن جسدش در منطقه توسط پلیس این کشور کشف شد.[کشف جسد ژاپنی ربوده شده در افغانستان]

"ایچیتا یاماموتو" یک سخنگوی وزارت امور خارجه ژاپن در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: از زمانی که تبعه ژاپنی در افغانستان ربوده شد، دولت ژاپن تمامی تلاش خود را برای آزادی وی بکار گرفت.

یاماموتو، افزود: اعضای سفارت ژاپن در کابل با حضور در منطقه جسد این تبعه ژاپنی را شناسایی کرده‌اند.

به گزارش کیودو، این مقام ژاپنی از گفتن سخنی درباره این که آیا ربایندگان برای آزادی تبعه این کشور تقاضای مالی و یا درخواست دیگری داشته‌اند، خودداری و فقط به این موضوع اشاره کرد که دولت ژاپن در حال جمع آوری اطلاعاتی درباره این حادثه است.

یاماموتو در ادامه، گفت: "رنگین دادفر سپنتا" وزیر امور خارجه افغانستان با ارسال پیامی به "ماساهیکو کومورا" همتای ژاپنی خود اقدام گروه‌های مسلح در به قتل رساندن تبعه ژاپنی در این کشور را به شدت محکوم و مراتب همدردی کابل را با دولت و خانواده این شهروند ژاپنی ابراز کرد.

"نوبوتاکا ماچیمورا" دبیر و سخنگوی ارشد دولت ژاپن نیز در این ارتباط گفت: دولت ژاپن به دنبال قتل تبعه ژاپنی در افغانستان و وخیم شدن اوضاع امنیتی در این کشور، این مساله را که آیا میزان کمک‌های خود به کابل را از طریق سازمان همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) کاهش دهد یا خیر؟، بررسی می‌کند.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه ژاپن نیز به دنبال قتل این تبعه ژاپنی، برای شهروندان این کشور هشدار بالای سفر، صادر کرد.

وزارت امور خارجه ژاپن بر اساس این هشدار سفر از اتباع ژاپنی خواسته است تا مناطق نا امن افغانستان را ترک کنند و در صورتی که قصد سفر به این کشور دارند تا زمان برقراری امنیت در آن، سفر خود را به تعویق بیندازند.

در این هشدار سفر همچنین از اتباع ژاپنی که مجبور هستند در کابل و یا دیگر شهرهای بزرگ کابل اقامت داشته باشند شدیدا درخواست شده است اقدامات امنیتی را رعایت کنند.