مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان از پاکسازی رودخانه‌های رشت و شناسایی خروجی‌های شبکه‌های فاضلاب درهم به رودخانه‌های گوهررود و زرجوب خبر داد.

«محسن حسینی» به همشهری آنلاین افزود: رودخانه‌های گوهررود و زرجوب براساس پایش‌های انجام شده در مسیر خود از طریق تخلیه فاضلابهای صنعتی، شیرابه‌های مراکز، دپوی پسماند شهری، فاضلابها بیمارستانی، فاضلابهای کشاورزی و تخلیه شبکه‌های درهم در مناطق فاقد تاسیسات بهداشتی دچار آلودگی می‌شوند. البته بار آلودگی به لحاظ ماهیت با آلودگی‌های ناشی از فاضلابهای بهداشتی منازل قابل مقایسه نیست.

وی اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب گیلان در راستای جمع آوری و تصفیه فاضلاب بهداشتی شهرها و روستاهای تحت پوشش از سالهای گذشته مطالعات طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر رشت را در دستور کار خود قرار داده است. احداث تصفیه خانه فاضلاب شماره ۱ به ظرفیت ۶۳۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز، احداث پکیج عای تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر رشت، احداث ۳ باب ایستگاه پمپاژ اصلی و تعدادی منهول پمپ، اجرای حدود ۴۴۱ کیلومتر شبکه‌های اصلی و فرعی در شهر رشت، احداث تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر رشت به روش( sbr ) با پیشرفت فیزیکی ۵۶ درصدی از جمله این پروژه‌ها بوده که با استفاده از اعتبارات تخصیص یافته  برای پاکسازی رودخانه و مجاری آبهای سطحی رشت انجام شده است.

مدیرعامل آبفای گیلان با اشاره به اجرای پروژه طرح فاضلاب بهداشتی شهر رشت اظهار کرد: اجرای این پروژه با توجه به میزان اعتبارات تخصیصی، زمان بر خواهد بود. لذا این شرکت در راستای پاکسازی رودخانه‌های رشت به شناسایی خروجی‌های شبکه‌های فاضلاب درهم به رودخانه‌های گوهررود و زرجوب اقدام کرده و در یک برنامه زمان بندی شده تصفیه خروجی‌های مذکور را مطابق استانداردهای محیط زیست در دستور کار خود قرار داده است. نتیجه این اقدام پاکسازی رودخانه‌ها در طول مسیر و ارتقای شرایط بهداشتی ساکنین حاشیه در مناطق پایین دست خواهد بود.

چند روز گذشته، همشهری آنلاین، دراین راستا خبری از ورود فاضلاب به رودخانه‌های زرجوب و گوهررود با عنوان «آلودگی آب و محصولات کشاورزی مناطق فخب و سیاه اسطلخ رشت» منتشر کرده بود.