نخستین گام در طرح دعوای سرقت و تشکیل پرونده کیفری این جرم چیست؟ نمونه شکوائیه سرقت از منزل را از کجا بگیریم؟ تنظیم شکایت‌نامه سرقت چگونه است؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از صداوسیما، شاید برای برخی از ما پیش آمده که مثلا بعد از چند روز مسافرت با ورود به منزل متوجه سرقت شده ایم. درست مثل یکی از دوستانم که دیشب با من تماس گرفت و از سرقت منزلش گفت و البته می‌پرسید چطور باید پیگیری کند؟

حالا امروز سعی کردم اطلاعات بیشتری در این خصوص به شما ارائه کنم تا اگر خدای ناکرده با چنین مشکلی روربرو شدید، بدون معطلی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیگیری کنید.

اول از همه با مواجهه سرقت از منزل باید به نزدیکترین کلانتری محل زندگی خودمان مراجعه کنیم و شرح اتفاق را در چند سطر بگوییم تا در پرونده ثبت شود.

بعد از این نوبت طرح شکوائیه یا همان شکایت و پیگیری از مراجع قضایی است که البته آن هم مراحلی دارد که اگر به درستی انجام دهیم در زمانی کوتاه شکایت ثبت می‌شود.

ثبت‌نام در سامانه ثنا

به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که در هر محله و معمولا در مجاورت مجتمع‌های قضایی قرار دارد، مراجعه و با ارائه کارت ملی ثبت نام کنید که البته در این مرحله یک کد رهگیری به شما داده می‌شود که تمامی فرایند پیگیری شما در این سامانه ثبت الکترونیکی می‌شود و در دسترس شماست.

در حال حاضر این امکان هم وجود دارد که بتوانید از طریق درگاه خدمات الکترونیک به نشانی adliran.ir (عدل ایران) بدون حضور در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کد ثنا بگیرید.

برای دریافت کد ثنا در همین سامانه در قسمت «خدمات ویژه» روی سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی کلیک کرده و سپس بر روی آیکون سامانه اصلی ثنا کیلک و در نهایت مراحل ثبت نام را به صورت غیرحضوری ثبت کنید.

بعد از این مرحله باید ثبت شکایت کنید که در همان دفتر خدمات الکترونیک قضایی این امکان ایجاد شده است تا بدون حضور در مجتمع‌های قضایی ثبت شکایت کنید.

برای طرح دعوای کیفری برخلاف دعوای حقوقی، لازم نیست شاکی حتماً برگه چاپی مخصوصی با تشریفات خاص تهیه کند، یعنی ماده ۶۸ و ۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری شرایط شکایت را مشخص کرده است.

بر اساس ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری، شکایت برای شروع به رسیدگی کافی است و به موجب این قانون، ضابطین (پلیس) و قاضی مکلفند شکایت شفاهی یا کتبی شاکی را در همه وقت قبول کنند لبته که در عمل شکایت در برگه مخصوص پذیرفته می‌شود.

تنظیم شکوائیه و ارسال به دادسرا

در این مرحله باید شکواییه خود را با ذکر کامل موضوع جرم و اسامی شاکی و متشاکی عنه یا همان (سارق) البته در صورتی که به فرد خاصی مشکوک باشید، به دادسرا تحویل دهید که دادسرا مراحل مقدماتی تحقیق و تعقیب را انجام و پرونده را تکمیل می‌کند.

الزامات تنظیم شکایت

مطابق ماده ۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری این نکات حتما باید در تنظیم شکایت مورد توجه قرار گیرد:

۱- نام، نام خانوادگی، نام پدر و نشانی دقیق شاکی.
۲- موضوع شکایت و ذکر محل وقوع جرم و تاریخ آن.
۳- نوع و میزان ضرر و زیان مالی که به مدعی وارد شده و مورد مطالبه است.
۴- مشخصات و نشانی سارق یا مظنون در صورت امکان.
۵- دلایل و مدارک وقوع جرم و اسامی و مشخصات و نشانی شهود و مطلعان در صورت امکان.

نمونه طرح شکایت سرقت از منزل

اینجا یک نمونه شکایت فرضی تنظیم شده تا رونده ثبت شکایت را ببینید:

شاکی: خانم/آقا … / کد ملی: …/ آدرس: …
مشتکی عنه (متهم): خانم/آقا …/ کد ملی: …/ آدرس: …
موضوع جرم: سرقت اموال از منزل شخصی
محل وقوع جرم: در این محل نشانی منزل به صورت دقیق باید نوشته می‌شود.

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب...
با سلام و عرض ادب
احتراما اینجانب … به عنوان شاکی پرونده شکایت خود را تحت عنوان مجرمانه سرقت اموال به شرح ذیل تقدیم می‌کنم:
در تاریخ … یک نفر با هویت … در ساعت … در زمانی که اینجانب و خانواده ام در منزل حضور نداشتیم، به محل سکونت اینجانب به آدرس … مراجعه کرده و در نبود اینجانب قفل درب را شکسته و وارد منزل شده و اقدام به سرقت اموال با ارزش اینجانب از جمله طلا و پول، کرده است.
در زمانی که نامبرده قصد خروج از منزل را داشته اند، خوشبختانه یکی از همسایگان وارد ساختمان شده و با دیدن ایشان، سارق اقدام به فرار کرده که توسط همسایگان دستگیر شده اند و به پلیس ۱۱۰ گزارش شده است.

حال با عنایت به شرح ماوقع و ادله اینجانب، (در این قسمت باید دلایل خود بر وقوع سرقت از جمله شهادت شهود و.. قید شود) ۱) …، ۲) … و …، و با توجه به اینکه فعل ارتکابی مشتکی عنه مصداق بارز ماده ۶۵۵ قانون مجازات اسلامی است، تعقیب و مجازات ایشان به اتهام شروع به جرم و نیز تحقق جرم (سرقت) را تقاضا دارم.

بعد از ثبت شکایت پرونده در نزدیک ترین مرجع قضایی محل زندگی شما ثبت می شود و تمامی فرایندهای قضایی از تشکیل دادگاه، رای نهایی و اجرای حکم در همان مرجع رسیدگی می شود که البته این مراحل از طریق ثنا ابلاغ الکترونیکی خواهد شد.