گروه حوادث: کارشناسان تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا با نمونه برداری از اجساد 44 ایرانی و 14تبعه خارجی که در سانحه سقوط هواپیما در قرقیزستان جان‌باخته‌اند، تلاش برای شناسایی اجساد قربانیان را آغاز کرده‌اند

دکتر میررحیم فخرز - رئیس مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی کشور - با بیان این خبر گفت: به‌دنبال سانحه سقوط هواپیما در فرودگاه بیشکک، از آنجا که شناسایی قربانیان به‌علت سوختگی شدید به‌سادگی امکان‌پذیر نبود، یک گروه شامل 5 کارشناس تشخیص هویت برای نمونه‌برداری از اجساد قربانیان عازم پایتخت قرقیزستان شدند.

وی افزود: این گروه تخصصی پس از نمونه‌برداری از اجساد قربانیان پنجشنبه شب گذشته به ایران بازگشتند و از همان زمان بررسی‌های علمی برای شناسایی هویت اجساد آغاز شده است.

رئیس مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی کشور با اشاره به اینکه 30 درصد از اجساد ایرانی از طریق وسایل به‌جامانده از آنها مانند انگشتر، ساعت یا مدارک دیگر توسط خانواده‌هایشان قابل شناسایی هستند، به ایسنا گفت: تصاویر تهیه شده از مدارک به‌جا‌مانده از قربانیان به خانواده آنها نشان داده می‌شود تا هویت برخی از اجساد از این طریق شناسایی شود.

دکتر فخرز با تاکید بر اینکه روش استخراج دی‌ان‌ای، تشخیص ژن‌ها و شناسایی پروفایل‌های مربوط به هویت اشخاص، یک پروسه پیچیده است، تصریح کرد: از این روش برای شناسایی هویت اجسادی استفاده می‌شود که هیچ مدرکی از آنجا به‌جا نمانده است.

وی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر از تمام خانواده‌های قربانیان نمونه خون گرفته شده و آزمایش‌های مربوط به شناسایی اجساد از طریق دی‌ان‌ای، حداکثر تا 10 روز آینده به پایان می‌رسد و طی 2 هفته آینده اجساد شناسایی خواهند شد.

سرهنگ فخرز ادامه داد: علاوه بر اجساد 44 ایرانی، پلیس اینترپل کار شناسایی اجساد کانادایی، چینی و قرقیزستانی را نیز به ایران محول کرده که در این رابطه کارشناسان ایرانی با نمونه‌برداری از 14 جسد خارجی و گرفتن نمونه خون از خانواده‌هایشان، این نمونه‌ها را به ایران منتقل کرده‌اند و کار شناسایی اجساد خارجی همزمان با اجساد ایرانی در کشور ادامه دارد.

وی در پایان به خانواده قربانیان اطمینان داد که با توجه به تجربه مرکز تشخیص هویت آگاهی کشور، تجهیزات موجود و دانش فنی کارشناسان، نگران شناسایی اجساد این حادثه نباشند.

این گزارش حاکی است در سانحه سقوط هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 در قرقیزستان که هفته گذشته رخ داد، 63 نفر از 90 سرنشین هواپیما جان باختند که در این میان 44 نفر از قربانیان، مسافران ایرانی بودند.