معاون میراث فرهنگی‌گیلان گفت: گیلان با ۶ شهر و روستای ثبت شده در حوزه صنایع دستی مقام اول را در کشور دارد.

ولی جهانی به همشهری آنلاین گفت: ۶ روستا و شهر گیلان در حوزه صنایع دستی کشور و برای حفظ و پیشرفت هنرهای سنتی و تاریخی استان ثبت شده‌اند که انتخاب و تهیه پرونده و مستندات این شهر و روستاها در سالجاری با همکاری کارشناسان، مردم داوطلب و هنرمندان این مناطق از اردیبهشت سال ۹۹ آغاز شد و در سال ۱۴۰۰ به ثبت رسید.

وی افزود: روستای فشتکه خمام نیز در سال ۱۳۹۶ به عنوان روستای ملی حصیربافی ثبت شده بود. بنابراین گیلان با ۶ شهر و روستای ثبت شده در حوزه صنایع دستی مقام اول را در کشور دارد.  

جهانی ادامه داد: شهر رشت به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران با هنر رشتی‌دوزی، روستای ارده رضوانشهر با شال‌بافی، جیرده شفت با تولید سفال، عنبران آستارا با گلیم بافی، روستای شالمای ماسال با چوب‌تراشی و روستای قاسم آباد رودسر با چادرشب بافی به ثبت ملی رسیدند.

معاون میراث فرهنگی گیلان اضافه کرد: ثبت این مناطق از گیلان سبب حفاظت از این میراث ارزشمند، هویت بخشی صنایع دستی برای جوامع محلی، افزایش کارگاههای تولیدی و مشاغل مرتبط، ایجاد برند ملی محصول _مکان صنایع دستی، افزایش فروش تقویت نقش و اهمیت هنرمندان صنایع دستی در تصمیم گیری های منطقه و نیز تقویت توریسم خلاق که سبب افزایش کیفیت زندگی هنرمندان خواهد شد.