تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸

مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: ۲۴ مرکز بیمارستانی در استان وجود دارد که این مراکز روزانه به ۲۰۰ واحد خون نیاز دارند اما نیاز به دریافت خون در استان ۲۲۰ واحد است.

پژمان صالحی‌فر در گفت و گو با همشهری آنلاین با بیان اینکه در کرمانشاه یک مرکز انتقال خون ثابت و یک اتوبوس سیار در مرکز استان کار خونگیری را انجام می‌دهند، افزود: در شهرستان قصرشیرین نیز یک پایگاه انتقال خون وجود دارد که در هفته یکبار کار خونگیری را در این شهرستان انجام می‌دهد.

وی گفت: در شهرستان‌های اسلام‌آبادغرب، روانسر، کنگاور و سنقر مراکز موقتی برای خونگیری وجود دارند که ماهانه یک الی دوبار با تیم سیار خونگیری انجام می‌دهند. 

صالحی‌فر اضافه کرد: قرار است نیمه دوم سال با استخدام نیروهای جدید در شهرستان‌های اسلام‌آبادغرب و کنگاور مرکز ثابت انتقال خون افتتاح شود.

وی درباره نحوه اهدا خون نیز گفت: در شهر کرمانشاه در حال حاضر از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۹ و ۳۰ عصر کار خونگیری انجام می‌شود. این مرکز در روزهای تعطیل نیز به صورت دائم فعال است و در هیچ تعطیلی کار این مرکز تعطیل نمی‌شود.

مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: سازمان انتقال خون در تعطیلات رسمی و غیررسمی، تعطیل نیست و نیاز به خون معمولا در روزهای تعطیل بیش از روزهای دیگر است.

وی گفت: افراد از ۱۸ تا ۶۰ سالگی با وزن حداقل ۵۰ کیلوگرم به بالا منعی برای اهدای خون ندارند و تمام افراد توسط پزشک قبل از اهدای خون معاینه کامل می‌شوند.

صالحی‌فر افزود: کسانی که اهدا کنند مستمر هستند و حداقل سالی دوبار خون اهدا کرده‌اند، می‌توانند تا ۶۵ سالگی هم خون اهدا کنند.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا در استان کرمانشاه با کاهش اهدا خون همراه بود، افزود: با این وجود هیچ مریض اورژانسی با کمبود خون مواجه نشد.

مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه شرایط ایده آل ذخیره و نگهداری مناسب فرآورده خونی پنج روز دانست و گفت: در کرمانشاه این عدد ۳ و نیم روز است. 

وی به تاثیر کرونا، گرمای هوا و تعطیلی‌ها بر کاهش اهدا خون در استان اشاره کرد و گفت: در ۴ ماهه اول سالجاری سازمان انتقال خون استان بیش از ۳۳ هزار خون و فرآورده‌های خونی توزیع کرده است. برای تامین این میزان خون ۱۲ هزار نفر اهدا کرده‌اند. 

صالحی‌فر گفت: ۲۴ مرکز بیمارستانی در استان وجود دارد. این مراکز روزانه به ۲۰۰ واحد خون نیاز دارند. 

نیاز به دریافت خون در استان ۲۲۰ واحد و به همه گروه‌های خونی نیز نیاز است. سازمان انتقال خون باید ۱۰۰۰ واحد خون بصورت ذخیره برای شرایط ضروری داشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین