علی ابراهیمی: ایمنی اصل نخست پرواز در همه کشورهای جهان محسوب می‌شود.

بر این اساس همه شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند تا برای انجام هر پروازی به این ضرورت انکارناپذیر توجه کنند. براین اساس رعایت موازین ایمنی پرواز به‌صورت دستورالعملی جهانی در همه کشورها رعایت می‌شود.با این وجود نظارت بر اجرای دقیق استانداردها و ایمنی پرواز ارتباط تنگاتنگی با اعمال مدیریت صحیح، نظارت و توانمندی مدیران صنعت هوایی هر کشور دارد و در این چارچوب نمی‌توان تاثیر قطعات و هواپیماهایی که از استانداردهای لازم و ایمنی پرواز برخوردار هستند را نادیده‌گرفت.

در سال‌های اخیر برخی سوانح هوایی منجر به از دست رفتن جان بسیاری از مردم کشورمان شده و هر بار مسئولان پس از تاخیر طولانی و زمانبر شدن روند بررسی، پاسخ روشنی به علل واقعی این سوانح نداده‌اند. اگر عامل انسانی را به‌عنوان یکی از علل بروز سوانح هوایی بپذیریم باز هم نقش رعایت نشدن ایمنی و استانداردهای پرواز در سوانح هوایی چند سال اخیر کشورمان، غیرقابل انکار است چرا که عاملی انسانی کارآمد جزئی از ایمنی پرواز محسوب می‌شود.

این در حالی است که پس از این سوانح، همواره متولیان صنعت هوایی با تکیه بر قوانین بین‌المللی ایمنی پرواز را پیش شرطی قلمداد کرده‌اند که درصورت محقق نشدن آن امکان انجام هیچ پروازی وجود ندارد. سانحه هوایی اخیر شرکت آی‌تک قرقیزستان نیز که منجر به از دست رفتن جان برخی از هموطنان کشورمان شد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باز هم می‌توان نقش رعایت نشدن ایمنی پرواز را در شکل‌گیری این سانحه مشاهده کرد. شاید بر همین اساس است که کارشناسان معتقدند، همواره علت اصلی بروز سوانح هوایی از رعایت نکردن استانداردها و دستورالعمل‌های بین‌المللی نشأت می‌گیرد.

یک کارشناس پرواز با اشاره به اینکه امنیت پرواز امری اجتناب‌ناپذیر در جهان است که سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) در این زمینه تاکید و نظارت‌های لازم را دارد، می‌گوید: وقتی سانحه‌ای رخ می‌دهد باید تمام عوامل دخیل در آن مورد بررسی قرار گیرد تا بر مبنای آن بتوان تصمیم‌گیری کرد. در حال حاضر نیز با توجه به اینکه چند سانحه هوایی در نقاط مختلف جهان مانند اسپانیا، قرقیزستان و فیلیپین رخ داده است باید منتظر ماند تا سازمان ایکائو نظر کارشناسی خود در این باره اعلام کند که چه عواملی در بروز این سوانح نقش داشته‌اند.

 علیرضا بحیرایی می‌افزاید: پروازهای شرکت آی‌تک قرقیزستان به‌علت رعایت نکردن استانداردها به اتحادیه‌ اروپا ممنوع است، با این وجود، این شرکت هواپیمایی اجازه پرواز در خطوط پروازی کشورمان را دارد! این مسائل باید مورد بررسی قرار گیرد که چرا وقتی شرکتی استانداردها را رعایت نمی‌کند باید اجازه پرواز داشته باشد.‌

وی ‌می‌افزاید: در سوانح دیگر نیز وقتی بررسی‌ها به پایان می‌رسد علت اصلی بروز اتفاقات رعایت نکردن استانداردها و دستورالعمل‌هاست که سازمان ایکائو و سازمان هواپیمایی هر یک از کشورها باید به این مسائل توجه بیشتری نشان دهند. نباید اجازه داده شود تا پروازی از جهت ایمنی تایید نشده است، پرواز کند.