تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۳

همشهری آنلاین: سازمان آتش ‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تلاش دارد تا ناوگان خودرویی خود را تا دو سال آینده به بهترین و پیشرفته‌ترین وسایل و ابزار ویژه امداد و نجات مجهز کند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، سازمان آتش ‌نشانی تهران تا 22 ماه آینده 120 دستگاه خودروی مجهز ویژه آتش ‌نشانی به ناوگان خود اضافه خواهد کرد. این کار با اجرای قرارداد خرید 120 دستگاه خودروی آتش‌ نشانی با تجهیزات ویژه برای انجام عملیات مقابله با آتش‌‌سوزی و امداد و نجات که با شرکت ایران خودرو دیزل امضاء شده است تحقق می‌یابد.

به گفته مهندس حاجی ‌بیگی مدیر عامل سازمان آتش ‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، برنامه‌‌ریزی‌های سازمان بر این مبنا است که آتش ‌نشانی تهران به گونه‌ای پویا و مؤثر شود که تا 20 سال آینده هیچ مشکلی نداشته باشد و زمان رسیدن به محل حادثه را به حد استاندارد جهانی برساند، به همین دلیل همواره در پی آن است تا با توجه به شرایط و موقعیت طبیعی، جغرافیایی و ویژگی‌های خاص شهری تهران پیشرفته ‌ترین تجهیزات و خودروهای موجود در ایران و جهان را در اختیار داشته باشد.

با توجه به افزایش شمار ایستگاه‌های آتش‌‌نشانی در تهران و ضرورت آمادگی هرچه بیشتر برای پاسخگویی به نیازهای شهروندان علاوه بر 120 دستگاه خودروی یاد شده قراردادی نیز برای خرید 5 دستگاه خودروی فوماتیک و 10 دستگاه خودروی ویژه نجات با شرکت اتریشی "روزنباور" امضاء شد.

قرارداد با شرکت اتریشی از طریق برگزاری مناقصه و پس از مطالعات و بررسی‌های لازم و نظر کارشناسان فنی سازمان منعقد شده است. خودروهای موضوع این قرارداد از جمله خودروهای سنگین مورد نیاز آتش‌نشانی تهران است که پیوستن آن‌ها به ناوگان آتش‌نشانی تهران تسهیلات بیشتری برای انجام عملیات دشوار امداد و نجات همچنین کاهش زمان رسیدن به محل حادثه فراهم می‌سازد.

خودروهای فوماتیک که تولید‌کننده ماده خاموش کننده (فوم) هستند در مهار  آتش‌ سوزی‌‌های بزرگ و گسترده به ویژه آتش‌ سوزی ‌های ناشی از مایعات قابل اشتعال قابلیت کاربری بسیار بالایی دارد.

این خودروها دارای مخازن بزرگ آب و کف برای تولید نوعی ماده خاموش کننده (فوم) هستند که از پمپ‌‌های قوی که می‌‌تواند مایع خاموش کننده را تا فاصله‌های دور (60 متر) پرتاب کند استفاده می‌کنند میزان خروجی آب از این نوع خودروها 6 هزار لیتر در دقیقه است.

خودروهای فوماتیک از جمله خودروهای استثنایی و از نیازهای اساسی زمان برای حوادث تهران است، از این خودرو در حوادث آتش‌ سوزی فرودگاه، پالایشگاه، شهرک‌های صنعتی، کارخانه‌ها و محوطه‌های بزرگ استفاده می‌شود.

هریک از خودروهای ویژه نجات نیز دارای حدود 400 قلم تجهیزات و وسایل ویژه انجام عملیات امداد و نجات از جمله جرثقیل، وینچ، موتوربرق اضطراری، وسایل برش، وسایل جمع‌آوری مواد شیمیایی و قابل اشتعال، نورافکن و .... است. همچنین این خودروها دارای سرعت و شتاب بالایی هستند و از قابلیت عملکرد در حوادث شهرهای بزرگ مثل تهران برخوردارند.

بر پایه این گزارش مهندس حاجی ‌بیگی مدیرعامل سازمان آتش ‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران پس از امضای قرارداد خرید خودروهای جدید مراتب سپاس و قدردانی خود و سازمان آتش ‌نشانی تهران را از شهردار تهران، اعضای شورای اسلامی شهرتهران و معاونت خدمات شهری شهرداری تهران به دلیل توجه روزافزون به ضرورت ایمنی شهر تهران و پاسخگویی به نیاز شهروندان از طریق حمایت و پشتیبانی از سازمان آتش‌ نشانی اعلام کرد.