مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: سوخت تراکتورها باید بر مبنای پروانه صنفی رانندگان و فعالیت هر تراکتور تخصیص داده شود و تخصیص سهمیه با الزاماتی همچون پلاک گذاری تراکتور که بحث هایی همانند بیمه کردن را نیز به همراه دارد درست نیست. ضمن اینکه برخی از تراکتورها به دلیل استهلاک بالا پلاک گذاری نمی شوند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد بازرگان میانگین مصرف تراکتور در دنیا را ۱۳ سال اعلام کرد و افزود: برخی کارشناسان کشور ما متوسط مصرف تراکتور را ۲۵ سال اعلام می‌کنند که با این وجود عملا بخشی از تراکتورها از گردونه خارج می‌شوند؛ چرا که امکان پلاک گذاری آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: مسئولان برای بازسازی ناوگان مکانیزاسیون در کشور همانند تاکسیرانی باید اعلام‌ می‌کردند که چه تعداد از تراکتورهای فرسوده و مستهلک از بخش خارج و چه تعداد اضافه می‌شوند.

مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی اضافه کرد: با توجه به عدم‌حمایت از بخش مکانیزاسیون، بدون تردید در خصوص حمایت سوخت با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شویم، کما اینکه در شرایط کنونی اعتراض‌های زیادی در سراسر کشور داریم؛ چرا که با پلاک‌گذاری تراکتور، کشاورز باید هزینه هنگفتی برای بیمه، استهلاک و تعویض بدهد که عملا رغبتی به این‌ کار ندارد.

ضرورت تخصیص سوخت به دارندگان تراکتور بر مبنای پروانه فعالیت

بازرگان با تاکید بر این مساله که سوخت بر مبنای فعالیت پروانه صنفی باید داده شود، بیان کرد: با ساماندهی راننده تراکتور، میتوان سوخت را بر مبنای پروانه صنفی و فعالیت هر تراکتور داد. تا زمانی که رانندگان تراکتور ساماندهی نشوند، این احتمال وجود دارد که سوخت به افرادی داده شود که فعالیتی در بخش کشاورزی ندارند و صرفا برای فعالیت شخصی خود تراکتور خریداری کردند.

وی ادامه داد: تفاوتی میان میزان سوخت تراکتور برای فعالیت شخصی با میزان سوخت تراکتوری که در روستا برای عموم فعالیت می‌کند، وجود ندارد.

بازرگان درباره اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای سوخت بخش کشاورزی برنامه دارد یا خیر؟ اظهارکرد: وزارت جهاد کشاورزی باید برنامه مدونی در این زمینه داشته باشد و ما هم اعلام آمادگی می‌کنیم که دارندگان تراکتور و کمباین بر مبنای پروانه فعالیت ساماندهی کنیم تا مشخص شود هر تراکتور در چه سطحی فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد:  بنابر گزارش‌های اعلامی سهمیه سوخت استان‌های اصفهان، خوزستان، فارس و خراسان رضوی کاهش یافته است.

مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی، درباره اینکه سهمیه بندی سوخت در جلوگیری از قاچاق تاثیری داشته است، گفت: عنوان کردن موضوع جا به جایی و قاچاق سوخت در بخش کشاورزی امری نادرست است، چرا که سهمیه سوخت دارندگان ماشین آلات، فارم‌های مرغداری و دامداری یا سوخت چاه‌های کشاورزی در حدی نیست که امکان قاچاق آن وجود داشته باشد و به عبارت دیگر کسانی که قاچاق سوخت می‌کنند، در ارتباط با منشا سوخت هستند و گرنه کشاورزی که ۲۲۰ لیتر سهمیه گازوئیل می‌گیرد، امکان قاچاق ندارد.

بازرگان عنوان کردن چنین موضوعاتی در بخش کشاورزی را توهین به جامعه کشاورزی دانست و افزود: در ماه یا سال مگر چه میزان سوخت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که بتوان قاچاق کرد و بعضا تولیدکنندگان به سبب کمبود ناچارند که از کامیون داران و سایر بخش‌ها سوخت تامین کنند.

مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی تصریح کرد: با توجه به آنکه تراکتور تنها در مزرعه است و وارد جاده و آسفالت نمی‌شود، از این رو نیازی نیست که همانند ماشین به آن نگاه شود تا برای دریافت سوخت کشاورز ناگریز به بیمه شخص ثالث باشد.