آمار و شاخص‌های عددی کرونایی در مازندران نشان می‌دهند که این استان با شاخص ریسک حدود ۳۰ نفر به ازای هر یکصدهزار نفر که تقریبا ۲۲ نفر بیشتر از شاخص ریسک روزهای اوج کرونا در سیستان است، بحرانی‌ترین وضعیت کشور را دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، موج پنجم کرونا در مازندران همچنان روندی افزایشی و کاملا وخیم دارد و حتی با وجود روند مناسب واکسیناسیون در این استان نسبت به سایر استان‌ها که ۱۳ درصد بیشتر از میانگین کشوری است، همچنان مازندران بیشترین میزان بستری و شناسایی روزانه را دارد. روندی که نشان می‌دهد مازندران بیشترین ضریب نفوذپذیری و شیوع ویروس در بین استان‌ها را دارد.

آمارهای رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نشان می‌دهد که ضریب خطر و میزان ابتلا به کرونا در این استان دست‌کم بیش از ۲ برابر آمارهای ثبت شده طی روزهای پیک موج پنجم کرونا در سیستان و بلوچستان است. به گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، شاخص ریسک ابتلا به کرونا در برخی شهرهای مازندران از ۳۰ نیز بالاتر است.

دکتر سیمین بابایی می‌گوید: شاخص ریسک در شهرستان آمل به ۴۰ نفر در هر یکصدهزار نفر نیز رسیده و در ساری و قائمشهر نیز بیشتر از ۳۰ است. این عدد برای استان مازندران به طور میانگین حدود ۲۷ تا ۳۰ نفر است که وضعیت بسیار بحرانی مازندران را نشان می‌دهد و ریشه مهم آن نیز بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی است.

وی می‌افزاید: شاخص رسیک استان سیستان و بلوچستان در روزهای بحرانی کرونا ۸ نفر در یکصدهزار نفر بود. اما مازندران اکنون بیش از ۳ برابر آن روزهای این استان ضریب خطر شیوع کرونا دارد. این عدد در حال حاضر برای میانگین کشور نیز نهایتا ۱۴ نفر به ازای هر یکصدهزار نفر است.

برای درک شرایط بحرانی مازندران کافی است که شاخص‌های در نظر گرفته شده برای رنگ‌بندی وضعیت کرونایی را با وضعیت کنونی این استان مقایسه کنیم. در رنگ‌بندی شهرها شاخص ریسک بیش از ۴ نفر به ازای هر یکصدهزار نفر در وضعیت قرمز قرار می‌گیرد و برای شاخص ریسک بیش از ۸ نفر رنگ قرمز تیره یا کبود در نظر گرفته می‌شود. در صورتی هم که شاخص ریسک به ۱۲ برسد رنگ قرمز خیلی تیره یا سیاه برای آن شهر در نظر گرفته می‌شود.

وخامت اوضاع کرونایی مازندران را از آمارهای بستری‌شدگان و فوتی‌های این استان در هر شبانه‌روز نیز می‌توان دریافت. تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی این استان حدود ۴ هزار نفر است که بیش از ۹۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مازندران را اِشغال کرده‌اند. از این تعداد حدود ۱۱ درصد، در وضعیت بدحال کرونایی و بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

 تعداد مرگ‌های کرونایی این استان نیز به ۵۰ نفر در شبانه‌روز رسیده است که سبب شده مرداد امسال سیاه‌ترین ماه کرونایی مازندران و احتمالا پرمرگ‌ترین ماه مازندران در تمام سال‌های اخیر باشد. به طوری که از یکم تا ظهر ۱۸ مرداد ۴۹۶ نفر در بیمارستان‌های مازندران فقط بر اثر کرونا جان خود باختند که میانگین فوت روزانه ۲۷.۵ نفر در مازندران طی این مدت را نشان می‌دهد. مجموع فوتی‌های کرونایی مازندران نیز از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا روز ۱۸ مرداد به ۱۲۵۸ نفر رسیده که میانگین مرگ بیش از ۸ نفر در روز را ثبت کرده است.