به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فربد زاوه افزود: مقداری از این مبلغ برای هزینه های گمرکی و مالیات است و علاوه بر این خودروساز ملزم به داخلی سازی ۲۵ درصد از خودرو است.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به خروج ارز توسط واردات این قبیل خودروها، بیان کرد: برخی ادعا دارند که ارز نباید برای کالاهای غیر ضروری تخصیص داده شود، در صورتی که ارز وسیلهای برای مبادلات کالا به کالاست، به طور مثال تمام افراد به دنبال کسب درآمد هستند تا بتوانند با کمک آن به زندگی خود ادامه دهند، کالایی بخرند، مواد غذایی بخرند و ...، در نتیجه ارز هم اینگونه است و باید در راههای مختلفی خرج شود.
زاوه ادامه داد: اکنون میگویند واردات کامیونهای دست دوم باید ممنوع باشد در صورتی که ناوگان حمل و نقل نیاز به بازسازی دارد و در حال حاضر نمیتواند جوابگوی کشاورزان باشد و از طرفی تولید کنندگان داخلی نمیتوانند نیاز بازار کشور را تامین کنند.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: اگر واردات خودرو آزاد شود، در برابر واردات مونتاژی، ارز کمتری خارج خواهد شد پس اگر تصمیمی برای آزادسازی واردات خودرو گرفته شود شاهد خروج کمتری ارز از کشور هستیم.
او با تاکید بر اینکه برخی از خودروسازان خصوصی در داخل کشور دلال بازی زیادی دارند، تشریح کرد: برخی خودروسازان دلالان بازی بسیار زیاد و حاشیه سود بالایی دارند به همین دلیل شاهد تفاوت قیمت کارخانهای این خودروها نسبت به بازار هستیم.