تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۴:۴۹

گروه ورزشی: دو هافبک سال‌های نه‌چندان دور بارسلونا، در این فصل در دو جبهه متفاوت برای قهرمانی لالیگا می‌جنگند.

برند شوستر که در دهه 80 با پیراهن آبی و اناری در کنار مارادونا ژنرال‌های این تیم محسوب می‌شدند، حالا روی نیمکت رئال‌مادرید، دشمن ابدی می‌نشیند و امیدوار است قهرمانی فصل گذشته را تکرار کند.

بارسا اما برای پایان ناکامی‌های دوساله‌اش به پپ گواردیولا دل بسته که در دهه 90 و در تیم رویایی کرایف، مغز متفکر بود. تنها تجربه مربیگری گواردیولا به تیم دوم بارسلونا محدود می‌شود و خوان لاپورتا، رئیس باشگاه که روی لبه پرتگاه قرار دارد، برای بازگشت به جاده موفقیت دست به ریسک بزرگی زده است.

 در عوض گواردیولای جوان در مقایسه با شوستر باتجربه‌تر، در تقویت تیمش موفق‌تر بوده است. نتایج فاجعه‌بار دو فصل اخیر که به پایان عصر رایکارد منجر شد به جدایی برخی از ستاره‌های تیم مانند رونالدینیو، دکو، زامبروتا، ادمیلسون و تورام انجامید و به جای آنها بازیکنان موفقی مانند دانیل آلوس، آلکساندر هلب، مارتین کاسرس و سیدو کیتا به تیم اضافه شده‌اند.

کالدرون اما نتوانست خواسته مربی‌اش برای تقویت تیم را برآورده کند. کریستیانو رونالدو، بزرگترین هدف این تیم در بازار نقل و انتقالات بود ولی فرگوسن اجازه نداد بهترین بازیکن سال اروپا از اولدترافورد راهی برنابئو شود. در هفته گذشته هم تلاش برای خرید داوید ویا، مهاجم والنسیا و سانتی‌کازورلا گوش ویارئال بی‌نتیجه ماند.

این در حالی است که روبینیو که قرار بود به عنوان بخشی از انتقال رونالدو راهی منچستریونایتد شود، نتوانسته با این موضوع کنار بیاید و در آستانه رفتن به چلسی است. بدین‌ترتیب تنها خرید بزرگ رئال رافائل فان‌درفارت است که با 13 میلیون یورو از هامبورگ به این تیم پیوست، هرچند باید به روبن دلارد هافبک ملی‌پوشی که از ختافه به این تیم آمده هم اشاره کرد.

شروع دشوار در ریازور

رئال مادرید امیدوار است که پس از دهه 80 (1990-1986) برای اولین بار 3 قهرمانی متوالی را تجربه کند، ولی می‌داند که شروع دشواری در پیش دارد. این تیم امشب باید در ریازور
به میدان برود که در 16 بازی گذشته نتوانسته در این ورزشگاه به پیروزی برسد و در 5 سال گذشته هم شکست خورده است. دپورتیوو هم پس از پیروزی 2 بر صفر در خانه هایدوک اشپیلت و صعود به جام یوفا، روحیه بسیار خوبی دارد.

به ویژه اینکه والرون هافبک باتجربه این تیم پس از چند مصدومیت متوالی و غیبت دوساله، در آمادگی فوق‌العاده‌ای است.

رئال‌مادرید هم پس از پیروزی 9 نفره مقابل والنسیا در سوپرجام اسپانیا و پیروزی 5 بر 3 در بازی دوستانه مقابل اسپورتینگ لیسبون، روحیه خوبی دارد، با این حال غیبت چند بازیکن اصلی برای شوستر نگران‌کننده به نظر می‌رسد. فان‌درفارت و فان‌نیستلروی به دلیل اخراج در سوپرجام در این بازی محرومند، اسنایدر همچنان مصدوم است و روبینیو به دلیل وضعیت مبهم‌اش احتمالاً در فهرست تیم نخواهد بود. ولی کاناوارو پس از مصدومیت 3 ماهه مچ پا به قلب دفاع باز می‌گردد.

گواردیولا هم امروز در اولین تجربه مربیگری‌اش در لالیگا میهمان نومانسیا، قهرمان فصل گذشته دسته دوم است. بارسا چهارشنبه‌شب اولین شکست فصل را در خانه ویسلا کراکف لهستان با نتیجه یک بر صفر تجربه کرد، با این وجود توانست به لیگ قهرمانان صعود کند. گواردیولا پس از این شکست گفت که رقابت قهرمانی در فصل جدید فشرده خواهد بود: «فکر نمی‌کنم لیگ تنها در رئال مادرید خلاصه شود. اگر ما در سطح خودمان بازی کنیم، آنها به‌سختی می‌توانند بهتر از ما باشند.»

مدعیان سایه

ویارئال، نایب‌قهرمان فصل گذشته را این‌بار هم نمی‌توان از جمع مدعیان جدا کرد. این تیم توانست سنا و سانتی کازورلا، دو بازیکن ملی‌پوش‌اش را حفظ کند و ادمیسلون،‌ هافبک بارسا و ایباگازا، هافبک مایورکا به این تیم اضافه شده‌اند. با این وجود این تیم در بازی‌های تدارکاتی پیش فصل در حد انتظار نبوده که می‌توان به شکست 6 بر یک مقابل وایادولید اشاره کرد. ویا‌رئال امروز در اولین بازی‌اش در حالی میهمان اوساسونا است که نیهات (18 گل) و جوزپه روسی (11 گل)، دو مهاجم اصلی‌اش در فصل گذشته و روبر پیرس، هافبک باتجربه فرانسوی‌اش را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد.

آتلتیکو مادرید، تیم چهارم فصل گذشته هم خریدهای خوبی داشته و در این فصل به رتبه‌ای بالاتر فکر می‌کند. این تیم که با پیروزی کوبنده 4 بر صفر مقابل شالکه توانست پس از 11 سال به لیگ قهرمانان صعود کند، امروز میزبان مالاگا است. گرگوری کوپه، سیناما پونگول، پائولو آسونسائو (هافبک برزیلی پورتو)، اویفالوژی و بانه‌گا (هافبک آرژانتینی والنسیا)، خریدهای جدید آتلتیکو هستند و مانیش هم پس از انتقال قرضی به اینتر به این تیم بازگشته است. خط حمله قدرتمند این تیم شامل آگرو و فورلان که از سوی سیمائو، مانیش و ماکسی رودریگس حمایت می‌شود، امید اصلی هواداران آتلتیکو برای بازگشت به دوران افتخار است.

والنسیا هم که دیشب میزبان مایورکا بود، امیدوار است که با حفظ بازیکنان اصلی‌اش به‌ویژه داوید ویا و داوید سیلوا، فصل کابوس‌واری را که منجر به کسب رتبه دهم شد، فراموش کند. سویا هم که دانیل آلوس را از دست داده، با چند خرید جدید به کسب رتبه بهتری از مکان پنجم می‌اندیشد.