همشهری آنلاین: مراسم چهلمین روز درگذشت خسرو شکیبایی در خانه هنرمندان برگزار شد.

مدیرعامل خانه تئاتر، صداقت و محبت خسرو شکیبایی را مثال زدنی دانست و گفت: به حق آن مرحوم را می توان فرزند تئاتر قلمداد کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ایرج راد که به مناسبت چهلمین روز درگذشت خسرو شکیبایی در خانه هنرمندان ایران سخن می‌گفت، افزود: مرحوم شکیبایی در شرایطی که شأنی برای هنرمندان قائل نبودند به تمرین‌های سخت تئاتر تن داد.

در بخش دیگری از این مراسم اکبر عالمی مدرس و منتقد سینما و تلویزیون با قرائت اشعاری در وصف خسرو شکیبایی گفت: مرحوم شکیبایی توانای خودآموخته بود و کارهای او تا سال‌های سال دوام دارد.

آتیلا پسیانی بازیگر تئاتر، ‌سینما و تلویزیون نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود که گفت: حمایت روحی و لبخند و شیرینی کلام مرحوم شکیبایی ما را دلگرم می کرد.

صادقی از مسئولان خانه تئاتر ایران به عنوان دیگر سخنران این مراسم تأکید کرد: از خسرو شکیبایی نباید با زبان احساس سخن گفت و توانایی‌های او باید تحلیل شود.

وی درادامه به فعالیت 20 ساله خسرو شکیبایی در عرصة تئاتر اشاره کرد و گفت: در سینمای تجاری امروزی به انسان‌های قابل قبولی نیاز داشتیم که خسرو شکیبایی در این بین چهره‌ای انسانی، قابل باور،‌ با ثبات و با تجربه بود و با موفقیت توانست عواطف انسان ایرانی را بازی کند.

وی گفت: خسرو شکیبایی نوآور و دارای قدرت تمرکز بالا بود و بر خلاف برخی بازیگران امروزی که فقط به دنبال دیالوگ و نگاه به دوربین هستند، ابتدا می‌اندیشید سپس حرکت می‌کرد و بعد دیالوگ می‌گفت و نمونه کامل این مثال را در فیلم هامون می‌توان مشاهده کرد.

صادقی ادامه داد: مرحوم شکیبایی مانند برخی بازیگران امروزی به دوربین خیره نمی‌شد و در همه اجراها دوربین به سوی او می‌رفت.

وی یکدستی بازی او را در همه آثارش شگفت انگیز دانست و گفت: مرحوم شکیبایی کمال‌گرا بود و آثار خوبی برای نسل آینده بر جا گذاشت.

صدرالدین حجازی از دیگر بازیگران سینما و تئاتر نیز خسرو شکیبایی را بازیگری مؤلف توصیف کرد و گفت: شکیبایی با کمک مرحوم هادی اسلامی با چنگ و دندان وارد حرفة بازیگری شد و در این بین سختی و مشکلات زیادی متحمل شد.

وی افزود: پیش از بازی در فیلم مدرس، چند شبانه روز با پدرم که از شاگردان مرحوم مدرس بود نشست و برخاست می کرد تا بتواند با کمک او حرکات و سکنات مرحوم مدرس را ارزیابی کند.

در پایان این مراسم معیریان از چهره پردازان کشور نیز در تجلیل از مقام هنری مرحوم خسرو شکیبایی سخنانی ایراد کرد.