تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی گفت: مهم‌ترین چالش در مسیر تولید محصولات صنایع‌دستی خراشاد موضوع افزایش روزافزون قیمت مواد اولیه است که بازار را دچار نوسان و رکود می‌کند. این مساله در نهایت منجر به ضرر تولیدکننده می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، حسین عباس‌زاده افزود: روستای خراشاد در ۲۵ کیلومتری بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی قرار دارد. بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، بعد از بررسی‌های انجام گرفته، روستای خراشاد به عنوان روستای جهانی توبافی (حوله بافی)، در سال ۱۳۹۷ ثبت جهانی شد.

وی ادامه داد: پارچه بافی سنتی خراشاد یا توبافی به زبان محلی، یکی از مهم‌ترین صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی است، به‌طوری که به‌عنوان تنها صنایع‌دستی این استان، نامزد دریافت مهر اصالت از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور شده است.

عباس‌زاده با بیان اینکه جمعیت روستای خراشاد حدود هزار و ۷۰۰ نفر بوده و در زمان ثبت جهانی ۷۵ کارگاه خانگی توبافی در روستا فعالیت داشتند، افزود: در خراشاد تقریباً تمامی بانوان به شغل بافندگی مشغول هستند. حتی بانوان دانشجو یا شاغل که موقتاً در بیرجند اقامت دارند در ایام تعطیلات که به خراشاد بازگشته و به هنر بافندگی می‌پردازند. این روستا به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار داشتن در طبیعت زیبای کوه‌های باقران هرساله پذیرای گردشگران بسیاری است.

این مقام مسئول ادامه داد: بعد از ثبت جهانی روستای خراشاد، ۳ اقامتگاه بومگردی در این روستا ساخته شد که با استقبال خوبی نیز از سوی گردشگران روبه‌رو شد، همچنین امکانات زیرساختی مانند ایجاد کابل‌های نوری برای دسترسی به اینترنت پرسرعت برای استفاده گردشگران در این روستا راه‌اندازی شد.

وی درباره وضعیت بازار فروش صنایع دستی خراشاد اظهار کرد: برای ساماندهی و تولید و توزیع صنایع‌دستی ۲ شرکت تعاونی با ۶۰۰ نفر عضو فعال در روستای خراشاد احداث شده است، این اعضا در خراشاد، روستاهای اطراف و در شهر بیرجند نیز فعالیت می‌کنند.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه پارچه و حوله‌های بافته شده در خراشاد به نوعی دارای شهرت جهانی است، افزود: تولیدات صنایع‌دستی روستای خراشاد بیشتر به کشورهای اروپایی صادر می‌شود، همچنین سایت آمازون یک صفحه از سایت خود را به معرفی و فروش محصولات این روستا اختصاص داده است. همچنین این رشته از صنایع‌دستی در روستاهای اطراف خراشاد مانند روستای نصرآباد، نوفرست، برگرد و حتی حدود ۶۵ درصد از روستاهای کل استان رونق یافته است و این را می‌توان متاثر از ثبت جهانی روستای خراشاد دانست.  

وی با بیان این که بعد از ثبت جهانی خراشاد، صنایع‌دستی رونق بیشتری پیدا کرد و این مساله باعث تاثیرات خوبی بر وضعیت معیشتی زندگی فعالان این رشته داشته است‌ گفت: تا پیش از شیوع ویروس کرونا صادرات و فروش صنایع‌دستی این روستا در وضعیت مناسبی قرار داشت، اما در ۶ ماه نخست سال ۹۹ و فراگیر شدن ویروس کرونا فروش محصولات صنایع‌دستی با کاهش چشمگیری روبه‌رو شد، زیرا نمایشگاه‌های فیزیکی، بسیاری از مراکز فروش و نوروزگاه‌ها که مکان‌های خوبی برای عرضه و فروش صنایع‌دستی بودند تعطیل شدند.

عباس‌زاده اظهار کرد: در ۶ ماه دوم سال ۹۹ اما فروش از طریق فضای مجازی به طور جدی‌تری مطرح شد که مورد استقبال صعنتگران نیز قرار گرفت و این روش بازاریابی مسیری برای فروش محصولات در سایت‌های معتبر داخلی و جهانی را ایجاد کرد و فروش صنایع‌دستی را تا حدودی از حالت رکود خارج کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در شهر بیرجند نیز یک شرکت تعاونی تحت عنوان مرکز تخصصی نساجی سنتی در اختیار زنان خراشاد برای توسعه رشته صنایع‌دستی قرا دارد، همچنین یک مرکز تخصصی در خانه اعتمادی بیرجند برای آموزش و گسترش این هنرصنعت راه‌اندازی شده است که به شکل حضوری و مجازی فعالیت می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه محصولات تولیدشده از جمله توبافی در خراشاد به دلیل تبث جهانی به خودی خود به عنوان یک برند معتبر جهانی شناخته می‌شوند، افزود: اداره کل تعاون خراسان جنوبی در حوزه برندسازی تسهیلات بسیار ازران‌قیمتی را در اختیار هنرمندان بخش صنایع‌دستی قرار داده است.

عباس‌زاده  در پایان اظهار کرد: برندسازی هر محصولی به طور کامل در اختیار خود صنعتگر است، نشست‌ها و جلسات کارشناسی بسیاری در مورد طراحی، بسته‌بندی و برندسازی محصولات صنایع‌دستی در خراسان جنوبی برگزار شده است و ۲ برند از روستای خراشاد نیز توسط شرکت‌های تعاونی و اشخاص حقیقی ثبت شده که این هنرمندان محصولات خود را تحت عنوان برندسازی شده به بازار عرضه می‌کنند.یکی از معضلات، مخصوصا در بخش توبافی (حوله‌بافی) روستای خراشاد شیوع ویروس کروناست که تا حد زیادی بازار این محصول را تحت تاثیر قرارداده است، همچنین صادرات بعد از کرونا به هیچ وجه با قبل از کرونا قابل قیاس نیست، افزایش قیمت‌ها، نوسانات قیمت و کرونا صادرات را مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است.