به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر با اشاره به معطلی حدود ۱۲۰۰ دستگاه کامیون در مرز بازرگان تصریح کرد: ایجاد صف های طولانی در مرز بازرگان ۳ دلیل عمده دارد، نخست اینکه حجم ورود دارو و سرم به کشور افزایش یافته است، دوم افزایش واردات تره بار و میوه است و علت سوم این است که در ایام تاسوعا و عاشورا عمده رانندگان برای شرکت در مراسم عزاداری حسینی به کشور می آیند.
او ادامه داد: در بحث ورود تا ۲۰ روز معطلی هم ثبت کرده ایم که متوسط ۱۰ تا ۱۴ روز بوده است. گذرگاه های مرزی محل گذر است و نباید چنین صف هایی در مرزها ایجاد شود .
هدایتی بیان کرد: برای رسیدن به هدف تجارت با ترکیه باید به ۶۰۰ هزار تردد در سال برسیم اما اکنون به طور متوسط به ۱۹۰ هزار تردد رسیده است.
این مقام مسئول گفت: برای رفع مشکلات موجود، تعارض میان دستگاه های ذی ربط در ورود و خروج کامیون ها از مرزها باید برطرف شود و یک مدیریت واحد با اختیارات قانونی در مرز وجود داشته باشد.
در ادامه برنامه زنوزی دبیر انجمن صنفی شرکتهای حمل ونقل بینالمللی ایران تصریح کرد: قوانین دست و پا گیر و زیر ساخت های نامناسب در مبادی ورودی مرزها از علل معطلی کامیونهای ترانزیتی در مرز بازرگان است.
او افزود: البته برخی مسائل فصلی، مشکلات اسنادی و موارد مربوط به ثبت سفارش هم به ایجاد صف های طولانی در مرز بازرگان دامن زده است.
افزایش ۶۰ درصدی پذیرش کامیونها در گمرک بازرگان
در ادامه لطیفی، سخنگوی گمرک ایران بیان کرد: تا چند روز پیش روزانه ۳۱۰ دستگاه کامیون در مرز بازرگان به کشور وارد می شد که با مذاکره و توافق با طرف مقابل در مرز بازرگان، هم اکنون روزانه ۵۰۰ کامیون پذیرش میشود.
او ادامه داد: در ۱۰ روز گذشته حدود ۴ هزار و ۹۵۰ کامیون به کشور وارد شده اند.
سخنگوی گمرک گفت: در حالت عادی اگر کامیون جدید نرسد ، ورود همه کامیون های مانده در این مرز طی ۲.۵ روز پایان می یابد اما هر روز تعدادی کامیون جدید هم داریم.
لطیفی بیان کرد: فقط گمرک در مرز مستقر نیست. ۲۵ دستگاه به طور مستقیم و ۶۵ دستگاه به طور غیر مستقیم مرتبط با ورود و خروج کامیون ها از مرز هستند که باید با هم هماهنگ باشند.