یک بررسی جدید که یافته‌هایش روز پنجشنبه منتشر شد نشان می‌دهد اثربخشی واکسن فایزر- بیونتک در برابر کرونا نسبت به واکسن آسترازنکا با سرعت بیشتری کاهش می‌یابد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه پژوهشگران دانشگاه آکسفورد که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند: «دو دوز واکسن فایزر- بیونتک اثربخشی اولیه بالاتری در برابر عفونت‌های جدید کووید-۱۹ دارد، اما این اثربخشی در مقایسه با دو دوز واکسن آکسفورد- آسترازنکا سریع‌تر کاهش می‌یابد.»

این بررسی که هنوز «داوری همتا» نشده است، بر اساس نتایج بررسی «اداره آمار ملی بریتانیا» است که آزمایش‌های تشخیصی PCR را از ماه دسامبر سال گذشته (دی ماه) تا ماه جاری در خانوارهای به طور تصادفی انتخاب‌شده انجام داده است.

این پژوهشگران دریافتند که دینامیک یا پویایی ایمنی به دنبال دوزهای دوم فایزر و آسترازنکا به طور قابل‌توجهی متفاوت است.

به گفته این پژوهشگران، واکسن فایزر در ابتدا اثربخشی بالاتری داشت، اما هنگامی که دوره چندماهه پس از واکسیناسیون کامل در نظر گرفته شد، میزان اثربخشی این واکسن در برابر بار ویروسی بالا و عفونت بی‌علامت سریع‌تر کاهش پیدا کرده بود، هر چند که این میزان برای هر دو وکسن پایین بود.

این پژوهشگران با تاکید بر اینکه اثرات درازمدت این واکسن‌ها باید ارزیابی شود، می‌افزایند:‌«نتایج بررسی ما نشان می‌دهد پس از چهار تا پنج ماه اثربخشی این دو نوع واکسن به اندازه هم می‌شود.»

یافته‌های این بررسی در زمانی منتشر میشه که اسرائیل در حال تجویز دوز سوم یادآور واکسن‌ فایزر در این کشور است که ۵۸ درصد جمعیتش دو دوز واکسن فایزر را گرفته‌اند.

آمریکا نیز قرار است به دنبال نگرانی‌ها درباره افت اثربخشی واکسن‌های فایزر و مدرنا با گذشت زمان برای بالا بردن میزان آنتی‌بادی‌ها دوز یادآور این واکسن‌ها را به مردم ارائه کند.

پژوهش دانشگاه آکسفورد همچنین نشان داد که حفاظت در افراد واکسینه‌شده‌ای که قبلا دچار عفونت با ویروس شده‌اند، بالاتر است.

این بررسی دو گروه شامل بیش از ۳۰۰۰۰۰ نفر افراد بالای ۱۸ سال را یک بار دوره غلبه سویه‌ی آلفا (که برای نخستین بار در انگلستان کشف شد) و بار دوم از ماه مه ۲۰۲۱ (اردیبهشت) هنگامی که سویه‌ی دلتا غالب شد، مقایسه کرده است.

این بررسی تایید کرد که واکسن‌ها اثربخشی کمتری در برابر سویه‌ی دلتا دارند که در ابتدا در هند کشف شد.

واکسن آسترازنکا رایج‌ترین واکسنی است که در انگلیس به مردم ارائه می‌شود ، اما برای افراد زیر ۴۰ سال با توجه به نگرانی درباره عارضه نادر لخته شدن خون واکسن‌های فایزر یا مدرنا پیشنهاد می‌شود.