غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته از نظر اقتصاد، فناوری و به ویژه اقتصاد دیجیتال که تقریبا بیشتر شرایط از جمله قوانین حاکمیتی، سرمایه‌گذاری و فرهنگ متناسب کسب‌وکار فراهم است، کمتر از ۱۰ درصد استارتاپ‌ها موفق می‌شوند.

منتظری افزود: اما در ایران این رقم با توجه به تجربه کمتر و موانع خاص دولتی و حاکمیتی نزدیک یک درصد است.

منتظری اظهار داشت: همچنین در گزارش‌های معتبری که از بخش خصوصی به مجلس رسیده است، نسبت سهم خرده‌فروشی آنلاین به کل بازار خرده‌فروشی در سراسر جهان و در کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه عدد قابل توجهی است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حتی این نسبت در دوران کرونا رشد بسیار بالایی داشته است.

وی تصریح کرد: این سهم در آمریکا حدود ۱۴.۵ درصد و در چین حدود ۴۵ درصد است. در ترکیه در همسایگی ایران حدود ۹ درصد است اما متاسفانه در ایران این عدد به حدود ۳ درصد رسیده است. باید تلاش کنیم با رفع موانع و ایجاد زیرساخت‌ها این میزان را افزایش دهیم.

منتظری تاکید کرد: کسب‌وکارهای استارتاپی و فروشگاه‌های آنلاین بر بستر اقتصاد دیجیتال برای حل چالش‌های بومی بهترین راه‌حل‌ها را ارائه می‌دهند و اگر موانع پیش روی آنها برداشته شود با سرعت بی‌نظیری رشد می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد که در یک پلتفرم فروشگاهی آنلاین مثل دیجی‌کالا که به عنوان بزرگترین مارکت‌پلیس (بازارچه) آنلاین کشور نیز شناخته می‌شود، بیش از ۱۵۰ هزار کسب‌وکار ایرانی فعال هستند و ۴.۵ میلیون کالا را به مشتریانی از سراسر ایران ارائه می‌کنند.

وی تصریح کرد: تمام ایرانیان در پلتفرم‌های آنلاین هر نقطه‌ای از کشور امکان خرید هر کالایی را به قیمتی یکسان و فارغ از مکان زندگی خود دارند. این یکی از مزیت‌های توسعه فروشگاه‌های آنلاین در کشور است که نمونه بارز عدالت اجتماعی را نشان می‌دهد.